Hop til indhold

Hvilken race passer til mig?


jesle90
 Share

Recommended Posts

Hvis du ikke har noget i mod lidt pelspleje, kan du også overveje en schapendoes.... Pelsen kan evt holdes i en sød hvalpeklip :-D

 

Det var en helt ny hunderace jeg ikke har set før :) Den ser smadder lækker ud. Det trækker dog lidt ned, at den har gø-tendenser (skriver nogle af hjemmesiderne). :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, det er meget forskellige racer du nævner :hmm: Måske kan du fortælle lidt om hvad det er ved de hunderacer du godt kan lide? Og hvad du forventer af en hund udover at den skal være rolig og børnevenlig? Og selvfølgelig også hvad du kan tilbyde en hund. Så vil jeg i hvert fald synes det er lidt nemmere at komme med forslag :-D

 

Ja jeg ved godt, det er lidt af et bredt spektrum .:hmm: Men det er simpelthen udseendet og størrelsen, der tiltaler mig!! Jeg er helt sikkert mest til langhårede hunderacer (rottweileren falder lidt ud der, men er helt vild med dens brede hovedform :engel:). En Berner Sennen ville også være lige mig, men måske liiiiidt for stor til en lejlighed!

 

Udover en rolig og børnevenlig hund, kunne jeg rigtig godt tænke mig en, der er lærenem. Jeg kunne rigtig godt tænke mig en hund, hvor man ikke nødvendigvis behøver gå med snor, den kommer når man kalder, den ikke bliver hyperaktiv/springer op når der kommer gæster.... Men det kan man vel lære næsten alle hunde!? :klap:

Derudover kunne jeg godt tænke mig, at gå til noget med hunden - fx agility eller lydighed (kender ikke helt markedet endnu :stupid:). Men jeg behøver ikke en hund, der er knivskarp til det vi laver, da det kun vil være for sjov.

 

Hvad jeg kan tilbyde en hund?

Den kommer evt. til at være alene en arbejdsdag (medmindre min kæreste arbejder på andre tidspunkter, end jeg selv) og kommer til at bo i en lejlighed, hvor den helst ikke må gø ;) Jeg er lidt usikker på, hvad du ellers mener, når du skriver "tilbyder"? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kun din fantasi og hundens motivation sætter grænser for hvad man kan lave. Om vinteren bruger man jo naturligt mere tid indendøre. Nigle af vores yndlings indendørsaktivkteter er fx:

 

- indlære fjollede tricks, som fx. Tænd/sluk lys, luk skabe og skuffer, ryd legetøjet op

- træne lydigheds og rallyøvelser

- næselege, somfx. Finde te gemt rundt omkring, eller et bestemt stykke legetøj

- hjerne gymnastik, som fx find et bestemt stykke legetøj på navn, identificer hvilken bold jeg sidst havde i hånden iblandt andre bolde, spille hundespil osv.

 

derudover kan de fleste hunde godt lide at have et job. Fx hjælper mine med vasketøjet: samler strømper op som jeg "taber", med at luge i haven (de er begge af racer der holder meget af at grave, på denne måde får de udløb for trangen og jeg styrer hvor de gør det) og med hente posten ind.

 

Fedt! Tusind tak for input :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har ikke noget at sige hvor stor eller lille en lejlighed du har - jeg har 2 airedales i en mindre lejlighed - det der har noget at sige er hvor meget du aktiverer / motionerer den - og her kan jeg godt blive lidt betænkelig , for en arbejdsdag på fks. 8 timer + evt. transport er temmelig meget at forlange at en hund skal være alene.:brandhane:

 

Jeg synes også selv det er mange timer, men kan man ikke lære en hund det? Såfremt den ellers får sin motion/aktiviteter..?

Hvad gør andre familier fx, hvor begge arbejder? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Altså vi har en Australian Shepherd i en 2 værelses lejlighed på 5 år nu... og vi arbejder begge fuldtid, og hun kan altså sagtens klare alene tiden - ligesom så mange andre hunde rundt omkring i landet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg ved godt, det er lidt af et bredt spektrum .:hmm: Men det er simpelthen udseendet og størrelsen, der tiltaler mig!! Jeg er helt sikkert mest til langhårede hunderacer (rottweileren falder lidt ud der, men er helt vild med dens brede hovedform :engel:). En Berner Sennen ville også være lige mig, men måske liiiiidt for stor til en lejlighed!

 

Udover en rolig og børnevenlig hund, kunne jeg rigtig godt tænke mig en, der er lærenem. Jeg kunne rigtig godt tænke mig en hund, hvor man ikke nødvendigvis behøver gå med snor, den kommer når man kalder, den ikke bliver hyperaktiv/springer op når der kommer gæster.... Men det kan man vel lære næsten alle hunde!? :klap:

Derudover kunne jeg godt tænke mig, at gå til noget med hunden - fx agility eller lydighed (kender ikke helt markedet endnu :stupid:). Men jeg behøver ikke en hund, der er knivskarp til det vi laver, da det kun vil være for sjov.

 

Hvad jeg kan tilbyde en hund?

Den kommer evt. til at være alene en arbejdsdag (medmindre min kæreste arbejder på andre tidspunkter, end jeg selv) og kommer til at bo i en lejlighed, hvor den helst ikke må gø ;) Jeg er lidt usikker på, hvad du ellers mener, når du skriver "tilbyder"? :)

Med tilbyde mener jeg hvor meget tid du forestiller dig, at du vil bruge på hunden og om der er noget specielt du vil gå til. Så du svarede egentligt fint på mine spørgsmål :blink:

 

Men umiddelbart tænker jeg, at en labrador eller en golden ville passe fint ind hos dig. De fylder ikke specielt meget i en lejlighed, men er heller ikke helt små. De har ikke tendens til at gø ret meget - min lab gør kun, når der er nogen ved døren og det er jo meget naturligt :-) Han er også ret lærenem, synes jeg i hvert fald selv :mrgreen: Han vil i hvert fald rigtig gerne samarbejde og gøre det rigtige, så han er i hvert fald lærevillig. Og hvis du lader være med at vælge en af de tunge, gammeldags typer kan de sagtens klare sig okay på en agilitybane. Det er jeg overbevist om :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Med tilbyde mener jeg hvor meget tid du forestiller dig, at du vil bruge på hunden og om der er noget specielt du vil gå til. Så du svarede egentligt fint på mine spørgsmål :blink:

 

Men umiddelbart tænker jeg, at en labrador eller en golden ville passe fint ind hos dig. De fylder ikke specielt meget i en lejlighed, men er heller ikke helt små. De har ikke tendens til at gø ret meget - min lab gør kun, når der er nogen ved døren og det er jo meget naturligt :-) Han er også ret lærenem, synes jeg i hvert fald selv :mrgreen: Han vil i hvert fald rigtig gerne samarbejde og gøre det rigtige, så han er i hvert fald lærevillig. Og hvis du lader være med at vælge en af de tunge, gammeldags typer kan de sagtens klare sig okay på en agilitybane. Det er jeg overbevist om :-)

 

Tusind tak! Tror også jeg er ved at have bestemt mig for en golden, men en lab kunne selvfølgelig også være et hit :hmm::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Nu ved jeg jo ikke hvad sal du bor på, men en berner har ikke godt af at gå på trapper især ikke i opvæksten (og den bliver hurtigt for tung at bære) og den er en selvstændig race og kommer ikke kun fordi du kalder;-).

 

V.H. Sille

 

Hvis jeg har forstået rigtigt, har ingen hvalpe godt af at gå på trapper? :)

Men jeg tror også en berner vil fylde for meget i en lejlighed, selvom de er utrolig dejlige og smukke :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...