Hop til indhold

Intelligente hunde


Kessler
 Share

Recommended Posts

Hvad definerer en intelligent hund? Altså det er der jo nok mange meninger om og sikkert også mange eksempler på......

Jeg har jo en terrier (JRT) og terrier er ret kloge, intelligente, skarpe, hurtige i hovedet sådan generelt tror jeg.

Men jeg vil nu alligevel lige komme med et eksempel, hvor jeg virkelig er blevet væltet omkuld, hvad angår hvor klog den lille fyr er.

 

Min mand er næsten hver dag i skoven med Kessler en times tid og det sidste år har han brugt tiden i skoven på at lede efter tabte gevir fra krondyr, Kessler render bare rundt og snuser, han har ikke sådan vist meget interesse for gevir, men vil da gerne snuse til dem når de ligger på terrassen derhjemme. I sidste uge lod min mand ham snuse til dem når han fandt noget i skoven og gav ham en godbid og i går hvor de igen, var i skoven fandt Kessler 11 stk gevir (små stumper, mellem store) han vil godt nok ikke aflevere dem, men han har selv fundet dem og han arbejder virkelig for sagen. Han må jo have regnet ud, hvad det er der skal ledes efter ???

 

Har i lignende oplevelser med jeres hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke søger glad og gerne efter ting, vi har tabt. Får hun en vante at snuse til, så leder hun straks efter den anden. Hun har også fundet børnesokker og legetøj. Og selvfølgelig masser af bolde.

Sådan gør retrievere jo..

 

Og en enkelt "is-kæde" til en sko har hun fundet. Min veninde og jeg havde gået en lang tur i sneen, og først da vi var næsten hjemme og skulle op på de meget isede stier, så opdagede hun at hendes ene is-kæde under støvlen var væk.

 

Så vi ærgrede os og vendte om og gik tilbage for at forsøge at finde den. Silke kom hen og kikkede forvirret på os, --skulle vi ikke hjem?

"Find Ninas ting", sagde jeg bare EN gang. Og Silke spurtede tilbage af sporet og helt ned i skoven......

 

Og så kom hun sgu tilbage med "dimsen" i munden! Jeg tror at hun havde set, at den røg af, for hun var ikke mange øjeblikke om at hente den.. Og den var endda af metal, som Silke ikke er ret vild med at tage i munden. Så hun har også forstået sagens alvor.

 

Intelligens hos en hund er for mig også noget med at hunden kan forstå tale, ikke kun faste vendinger men også samme ord i nye sammensætninger. Og at hunden kan drage konklusioner. En intelligent hund TÆNKER sandsynligvis også til en vis grad i ord.

 

Lagottoen, retriverens lillesøster, er jo specielt avlet til at finde trøfler i Italien. Herhjemme kan de let lære at finde kantareller.

 

Men det er flot at din terrier også gider lege den leg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke søger glad og gerne efter ting, vi har tabt. Får hun en vante at snuse til, så leder hun straks efter den anden. Hun har også fundet børnesokker og legetøj. Og selvfølgelig masser af bolde.

Sådan gør retrievere jo..

 

Og en enkelt "is-kæde" til en sko har hun fundet. Min veninde og jeg havde gået en lang tur i sneen, og først da vi var næsten hjemme og skulle op på de meget isede stier, så opdagede hun at hendes ene is-kæde under støvlen var væk.

 

Så vi ærgrede os og vendte om og gik tilbage for at forsøge at finde den. Silke kom hen og kikkede forvirret på os, --skulle vi ikke hjem?

"Find Ninas ting", sagde jeg bare EN gang. Og Silke spurtede tilbage af sporet og helt ned i skoven......

 

Og så kom hun sgu tilbage med "dimsen" i munden! Jeg tror at hun havde set, at den røg af, for hun var ikke mange øjeblikke om at hente den.. Og den var endda af metal, som Silke ikke er ret vild med at tage i munden. Så hun har også forstået sagens alvor.

 

Intelligens hos en hund er for mig også noget med at hunden kan forstå tale, ikke kun faste vendinger men også samme ord i nye sammensætninger. Og at hunden kan drage konklusioner. En intelligent hund TÆNKER sandsynligvis også til en vis grad i ord.

 

Lagottoen, retriverens lillesøster, er jo specielt avlet til at finde trøfler i Italien. Herhjemme kan de let lære at finde kantareller.

 

Men det er flot at din terrier også gider lege den leg...

 

Hej:vinken:

Tak for response.

Der var en der for ganske nylig sagde til mig at hunde kun kan op til 7 ord..... det syntes jeg lyder mærkelig, jeg syntes Kessler kan mange flere og der er mange ord som vi i forskellige sammenhænge ikke kan sige højt men må stave for ellers genkender han dem:-D

Ret praktisk at have en hund der kan finde ting når man taber dem : )

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...