esmadsen Skrevet August 23, 2014 Rapporter Share Skrevet August 23, 2014 Fie er en glad bomuldshund på snart 5 måneder . Lige nu er hun dog ved at drive os lidt til vanvid med sin gøen, mest fordi vi ikke helt ved, hvordan vi skal takle den. Meget uønsket adfærd kan jo ignoreres væk, men jeg har fået at vide at gøen er selvforstærkende. Jeg er ret sikker på det er en fase - men en fase vi gerne vil fornuftigt ud af. Hun gør primært indenfor, af alt, men mest af ingenting (sådan føler vi det i hvert fald) henne ved døren. I starten var det primært ved skumringstid, men nu kan det være i løbet af dagen også. Vi har forsøgt at anerkende hendes gøen med et tak, hvorefter vi tjekker at der ikke er noget - det virker nogle gange i længere eller kortere tid. Vi har også prøvet at aflede og ignorere. Det eneste, der rigtigt virker er hvis vi sætter os på gulvet ved døren. Hun gør stort set ikke i haven (mon hun kan bo derude?). Vi vil egentlig bare høre, hvad I mener kan hjælpe og så vil vi prøve at være konsekvente omkring en metode. Jeg kan bare blive bange at hun lærer at hun får opmærksomhed af at gø. Nogle gange gør hun også bare af ukendte ting, f.eks. min vandflaske eller naboens flag, men så forsøger vi at undersøge tingen og finde ud af at den ikke er farlig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
esmadsen Besvaret August 23, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 23, 2014 Hun kan bare ikke blive et bestemt sted endnu. Men vi træner en tæppe-kommando, så det må vi træne hen mod at kunne bruge det til Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret August 23, 2014 Rapporter Share Besvaret August 23, 2014 Uha, ja nogle cotoner er der godt nok ekstremt meget lyd i. over ingenting! Det der virker for nole af dem jeg har arbejdet med, er at lede dem væk fra der de gøede, feks hen på et tæppe og så belønne for at lægge sig der og være rolig. Og så gøre det konsekvent hver gang hun gør af spøgelser. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PBC Besvaret August 24, 2014 Rapporter Share Besvaret August 24, 2014 Jeg ville sige: Først afledning - tyggeting, legeting, gå i kurv (på tæppe) kald ind i andet rum og lukke dør osv. og ros, når det virker - men brug også en kommando "Ti stille" eller venligere "Ro tak", så hvalpen får en ide om hvad i vil have, når i siger denne kommando. Hvis afledning, kommando og ros løser problemet er det jo fint. Hvis ikke må kommandoen og afledningen forstærkes fx ved dels at skærpe tonen i kommandoen så det tydeligvis ligner skæld ud og tage hunden i snor og tage den væk fra det den gør af. Det vigtige er at når kommandoen er givet, skal hunden stoppe med at gø (så giv den kun når du har tid til at arbejde lidt med det), på den ene måde eller den anden - om I så skal gå med den eller tage den ind i et andet rum og lukke døren eller hvad det nu kræver - og det skal lykkes. Og den må ikke få nogen belønning for at gø efter i har sagt "ti stille" - før den faktisk tier stille. I gamle dage sagde man at for at lære en hund at tie stille skulle man lære den at gø. Dvs man siger "Gø" eller "Hals" og når den gør belønner man, Så siger man "ti stille" og når den tier stille belønner man. Fidusen er at hunden i denne situation ikke rigtig har noget at gø af og derfor lettere stopper igen. Så forstår den kommandoen og det gør det lettere at arbejde med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts