Hop til indhold

At gøre klar til en øvelse


Winmar
 Share

Recommended Posts

Hej Allesamen.

 

Jeg er i gang med træningen der hedder: At gøre klar til øvelse i konkurrencesituation.

 

Jeg er derfor nysgerrig efter hvordan i andre gør med hunden før i træder på konkurrencebanen og hvordan i "fanger" hunden på konkurrencebanen? inden første øvelse og mellem øvelserne på samme dommerhold?

 

-Winmar:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg går ind til et dommerhold strammer jeg snoren op så han ikke går og dingler med snuden i jorden ind mod dommerne. når vi går fra dommer mod øvelse kigger jeg på min hund og spørger ham om han er klar!

 

Fremme ved pinden tager jeg udgangsstilling, men hunden i forholdsvis kort snor uden at rykke vildt i ham, og så har vi trænet rigtig meget at "byde ind på plads" - kommer pladsen ikke inden for min latenstid (står han f.eks og snuser), så bakker jeg lige væk et par skridt og ser om han så ikke på ny ser jeg stiller mig klar så han kan byde ind. Jeg har et par gange brugt kommandoen "plads" hvis han har været helt umulig, og så har jeg lige stået lidt så han bliver lidt tændt når han nu sidder der i plads så jeg kan mærke han er på/er med/er klar og ikke har fokus rundt på alt mulig andet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh det er noget af det jeg VIRKELIG putter mange timer i! Altså som I noget af det, der fylder mest - især hos den unge hund/hvalpen. Jeg har så mange delmomenter i selve det at gøre klar og jeg træner dem ofte. Skal prøve at beskrive lidt af de momenter jeg gerne vil se til slut.

 

Så snart jeg giver signal (som også er miljøbetinget) så ønsker jeg at hunden udelukkende har fokus på mig. Uanset hvad der sker omkring den. Og jeg mener virkelig uanset hvad! Jeg har på samme måde også fuld fokus på hunden for at hjælpe. Fra det øjeblik jeg gør klar (helt ude inden jeg er på banen) og til belønningen efter moment/øvelse/program er slut har jeg fokus på min hund og har trænet min hund til det samme. I al den tid der sker der, skal vi være i en bobbel sammen.

 

Jeg indlærer senere hen en passiv kommando, hvor hunden skal dække/sitte eller andet, og stadig har fuld fokus på mig. Også selvom jeg fjerner fokus. Det gør jeg for at have mulighed for at tale med dommer eller hvis der sker noget undervejs. Så vil jeg at min hund også er tryg ved det mønster og ved det er en del af oplevelsen. Jeg tilstræber dog aldrig at miste fokus og er det en snakkeglad dommer, så siger jeg inden at jeg simpelthen ikke kan koncentrere mig undervejs, men meget gerne vil have feedback senere. Det er minopgave at støtte min hund på banen, så fokus skal være på den.

 

Herudover indlærer jeg forkommandoer for bestemte øvelser, hvis jeg mener det gavner øvelsen. Og jeg har en række forskellige ritualer, jeg kan bruge, alt afhængig af om jeg skal skrue op eller ned for hunden. Kunsten i det jeg laver (primært lydighed) er virkelig at sætte hunden korrekt op til øvelserne og få gode skift mellem høj og lav intensitet og højt og lavt stressniveau.

 

Skulle jeg, mod forventning, stille op til konkurrence (eks med en af de unge) og ikke have min hund med hele vejen. Altså eks. skulle kalde for at få dens opmærksomhed, eller arbejde hårdt for at holde fokus, så ville jeg faktisk stoppe med at gå til konkurrencer og træne i en periode. For så har jeg ikke gjort forarbejdet godt nok. Jeg VIL have at jeg ikke skal bede min hund om opmærksomhed på banen. Det er noget vi skal have trænet så godt, at min hund konstant er i boblen sammen med mig og byder ind. Det er hundens ansvar at holde fokus på mig, og mit ansvar at holde fokus på hunden og hjælpe den inden specifikke opgaver.

 

Jeg starter med denne træning når jeg får hvalpen - altså 8 uger. Og jeg vedligeholder den hele hundens konkurrenceliv. Og det er naturligvis bygget op over leg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...