Hop til indhold

råd til "fugleumulig" hvalp


evigglad
 Share

Recommended Posts

Min ellers super dejlige hvalp på 5 1/2 mdr er blevet totalt ukontaktbar udendørs. Hun trækker sig selv halvt ihjel for at jage fugle (KUN fugle).

Det gør at alle gåture nu er i snor, vi bo i grønne områder med masser af beplantning træer osv og derved også mange fugle. Hun lukker totalt af når poterne rammer udenfor. Jeg har forsøgt at stoppe op , gå den anden vej osv min jakke er udstyret som en mindre slagerbutik med lækkerier men det har ingen effekt hun vil kun have fugl:cry:

Indenfor er hun super til at tilbyde kontakt og faktisk meget dygtig til almindelige lydighedsøvelser, opgaveløsninger og elsker at træne tricks osv.:lun: Har jeg ødelagt hende ved for mange sporsøg og hvad kan jeg gøre fremadrettet ? Det er slet ikke hyggeligt at gå tur længere hverken for hende eller mig. Hun er en blanding mellem shih tzu og fransk bulldog, så jagtgenet aner jeg ikke hvor kommer fra:hmm: det har nu varet 1 mdr men bliver kun værre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville begynde og lege trække og jagtleg med hunden, brug fx et flettet flece tov og bevæg det hurtigt rundt, så snart hunden fanger det så hold igen og træk evnt let så hunden får lov at ruske og trække, lad den vinde til sidst og løbe en æresrunde med tovet i munden, leg denne leg ofte, tag tovet fra hunden og put det i lommen før hunden bliver træt af det, flece tovet er kun til leg med dig, ikke noget hunden må løbe med selv. Når hunden bliver rigtig glad for legen bruger du det som belønning og afledning når i ser en fugl, du holder bare roligt i snoren, så snart hunden slapper lidt af og "opgiver" fuglen siger du dygtig og hiver tovet op af lommen og tilbyder leg;)

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for input, desværre gider hun slet ikke trække lege. Hun elsker at apportere og gør det ret fint, venter på at jeg siger hente og kommer tilbage og afleverer uanset om det er bold, torv eller rå kyllingelår. Den leg har jeg droslet meget ned da jeg måske tænkte at det pirrede hendes fugle begejstring. Det kan så heller ikke fange hendes opmærksomhed udendørs længere:( Jeg er som sagt virkelig på bar bund og har aldrig oplevet det med mine tidligere hunde på den intense måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal den hund jo aldrig lære at gå på jagt, så jeg ville da korrigere med et kraftigt nej også når den viser interesse for fugle. Som hvis den bider i et bordben eller en el-ledning.

 

Start træningen hvor der ikke er mange fugle - og nu - ikke vente for der er altså mange flere fugle om 2-3 måneder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...