Hop til indhold

Sure gamle mænd....


PBC
 Share

Recommended Posts

Der er jo mange fordomme og man øger vel dette ved at bruge klicheer med rund hånd. Var det ikke bedre at lade være? At have et åbent sind og møde hvert enkelt "nyt bekendskab" med positivt og konstruktiv tilgang i stedet for forudfattede meninger og fordomme.

 

Der er i hundekredse - måske mest i jagthundekredse et begreb vi kalder "røde gummistøvler".

 

Det er lidt på linje med udtrykket "Sure gamle mænd" blot rettet imod yngre damer (i jægerkredse - damer under 40 år :-) ) som stiller på træningspladser og sågar jagter i spraglede gevanter - og altså somme tider røde gummistøvler, men de kan nu også være gule, blå eller ternede. Det er ofte damer, som ikke rigtig falder ind i jargongen, belærer os om at vi skal give hunden en godbid, når den leverer fuglen, at vi skal smøre poterne fordi der er små brændennæller og når det er under 5 grader, at hundene skal have tøj på. Og som har en meget stor ryksæk med 4 håndklæder og 2 dækkener og 3 energi bar, så hunden kan blive tørret efter at have apporteret fra vand og så den kan få et - helst helt tørt dækken på, når ejeren skal "stå for" og vente på at apportere. Og som er meget opsatte på at fortælle alle at det er mishandlinfg af hundene ikke at gøre således.

 

Jeg har så prøvet at studere det lidt nærmere på sidste års konsortie jagter - og det holder ikke. Typen findes, men er faktisk oftere klædt i helt eller ret nyt tweed og fine læderstøvler (hvor det nok var mere praktisk med gummystøvler - røde eller grønne). Så hvordan sniger den slags klichere sig ind i sproget?

 

En ting står dog ret klart. De fleste piger som kommer med hunde på jagter, er som gennemsnit bedre hundefolk, men mere veltrænede hunde end gennemsnittet af de "Sure gamle mænd", som ikke generer sig for at komme med en hund som dårligt nok kan apportere det vildt man ser falde og faktisk selv kunne samle op - og skal de have hunden på den anden side at en lille å - er de helt fortabte og står og smider kæppe ol. over for at lokke hunden, som de ikke har gidet træne over på den anden side.

 

Når man ser bort fra disse typer - både den ene og den anden - er der heldigvis mange gode jægere, med gode veltrænede hunde også.

Link til indlæg
Del på andre sites

[quote name=PBC;1410094

En ting står dog ret klart. De fleste piger som kommer med hunde på jagter' date=' er som gennemsnit bedre hundefolk, men mere veltrænede hunde end gennemsnittet af de "Sure gamle mænd", som ikke generer sig for at komme med en hund som dårligt nok kan apportere det vildt man ser falde og faktisk selv kunne samle op - og skal de have hunden på den anden side at en lille å - er de helt fortabte og står og smider kæppe ol. over for at lokke hunden, som de ikke har gidet træne over på den anden side.

 

Når man ser bort fra disse typer - både den ene og den anden - er der heldigvis mange gode jægere, med gode veltrænede hunde også.[/quote]

Jeg er ikke sikker på at jeg helt er med på det ovenfor? Hvem er det der har hundene som ikke vil aportere fra den anden side af åen? De røde gummistøvler eller de sure gamle mænd? :genert:

 

 

Jeg har siden jeg var her sidst været så letsindig at gifte mig med en jæger :blink: Af samme årsag har jeg tilmed været med på jagt og jeg må indrømme at jeg har fået rokket gevaldigt ved nogle af MINE fordomme. F.eks. første gang jeg mødte min mands far... Jeg må indrømme at jeg var spændt på (af flere årsager dog) at møde "en gammel jæger" bl.a. for at se hvordan han gebærdede sig over for min mands hunde, for fordomme havde jeg nok af... :oops: Men dem kunne jeg bare pakke væk med det samme, han knuselskede de hunde og for at det ikke skal være løgn så havde han (det er desværre datid, vi mistede ham sidste år :megaked:) altid en madpakke med til hundene når de var på jagt. Det er nok de bedste leverpostegsmadder de hunde nogensinde kommer til at smage :hjerte:

 

Desuden har jeg været med ude nogle gange og det er faktisk vildt hyggeligt. OGSÅ selv om jeg tropper op i det mest latterlige tøj, fordi jeg ikke har noget der er bedre :mrgreen: Men jeg er blevet taget rigtig godt imod og der er i særdeleshed en af de "sure gamle mænd" som jeg altid går og hyggesnakker med og jeg har lært meget af ham undervejs. (Jeg går ikke altid med min mand, for fordi han er en af de yngste, bliver han altid sendt ud i det mest uvejssomme terræn og det passer "gummistøvlerne" ikke til :lol: Straffen for det er så at de andre må trækkes med mig :slem:) Ud over at jeg har opdaget at det er hyggeligt, så har jeg måttet glæde mig over den etik der er omkring jagten. Man skyder ikke noget man ikke selv vil have (der skal betales for dyrene) og gud nåde og trøste hvis man skyder på for lang afstand!! Der var en ny med sidst jeg var med og han lavede den udåd, det gik IKKE upåagtet hen, så det gør han nok ikke igen en anden gang :slem: De gør desuden et stort nummer ud af kun at skyde hvis de er ret sikre på at kunne ramme ordentligt (hvilket i min optik er imponerende, for hold op hvor er der mange ting der skal holdes øje med på en gang) og SKULLE det ske at de rammer forkert, så bliver der gjort en enorm indsats for at finde dyret :5up:

Nå, det blev en længere smøre. Formentlig bliver jeg betragtet som en af dem med røde gummistøvler, men de sure gamle mænd har i det mindste pli nok til at tage pænt imod :lol: Tak for dit indspark, det gav lige lejlighed til nogle gode minder :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjoe, der findes fordomme og typer i alle slags hundesportsgrene, og hvis der er flere samlet så er der gerne ondt blod mellem dem.. Men det er nu meget underholdene at stå på sidelinien og se på..:lol:

 

Men altså i bund og grund har folk vel lov til at have det tøj på de nu har, og behandle deres dyr som de nu vil (så længe de ikke er nogle røvhulle imod dem), jeg tropper nu bare op i det tøj der ca. passer til det jeg nu skal, og er nok en af de freaks du snakker om der tropper op i læderstøvler..:mrgreen:

 

Men ja jeg har fordomme og slipper dem ikke så let.. Holder mig generelt fra de fleste hestefolk, da de er sindsyge.. og tror ikke aftenen er lang nok til at forklare min mening om landmænd og jægere..:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nollike - det var selve klicheerne jeg ville til livs. Ordsprog og klicheer bruges typisk af folk som vil sige noget som lyder rigtig eller smart, men som ikke passer. Og oftest i mangel på gode forklaringer og argumenter.

 

Det er en bestemt kategori af jægere der stiller med, især retrievere, som ikke er blot nogenlunde trænede. De anskaffer sig en retriever - for så kan den vel apportere og så, når den har vist den måske kan hente en enkelt dummy eller endda død and tager de den med på jagt - uanset at den ikke kan gøre et rimeligt job fordi den ikke er trænet. den opfylder altså ikke lovens ånd eller bogstav om at medbringe en egnet apportør.

 

Jeg har aldrig observeret at den kategori som klicheen "røde gummystøvler" formentlig dækker stiller med en hund, som ikke har et rimeligt minimum af træning bag sig. Og jeg mener ikke klicheen overhovedet holder - lige som jeg ikke mener klicheen "sure gamle mænd" holder. De fleste er som du beskriver Nollike. Derfor så jeg også helst at man undlader at bruge disse nedladende klicheer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nollike - det var selve klicheerne jeg ville til livs. Ordsprog og klicheer bruges typisk af folk som vil sige noget som lyder rigtig eller smart, men som ikke passer. Og oftest i mangel på gode forklaringer og argumenter.

 

Det er en bestemt kategori af jægere der stiller med, især retrievere, som ikke er blot nogenlunde trænede. De anskaffer sig en retriever - for så kan den vel apportere og så, når den har vist den måske kan hente en enkelt dummy eller endda død and tager de den med på jagt - uanset at den ikke kan gøre et rimeligt job fordi den ikke er trænet. den opfylder altså ikke lovens ånd eller bogstav om at medbringe en egnet apportør.

 

Jeg har aldrig observeret at den kategori som klicheen "røde gummystøvler" formentlig dækker stiller med en hund, som ikke har et rimeligt minimum af træning bag sig. Og jeg mener ikke klicheen overhovedet holder - lige som jeg ikke mener klicheen "sure gamle mænd" holder. De fleste er som du beskriver Nollike. Derfor så jeg også helst at man undlader at bruge disse nedladende klicheer.

 

Klicheer kan da være ret sjove :mrgreen: Men tak for uddybningen, så er jeg med :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Klicheer kan da være ret sjove :mrgreen: Men tak for uddybningen, så er jeg med :5up:

 

Jeg ved ikke rigtigt - noget er sjovt, hvis man af et ærligt hjerte kan grine over det sammen. Men når man kommer med klicheer om overvægtige mennesker, som de måske griner med på, tror jeg ikke det oftest kommer fra et ærligt hjerte. Det samme tror jeg til en vis grad gælder "sure gamle mænd" - jo de griner med og slår det hen, men jeg tror egentlig ikke det hygger.

 

I virkeligheden er der vel et stykke imellem mennesker der gerne vil kaldes "gamle" og/eller "sure".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke rigtigt - noget er sjovt, hvis man af et ærligt hjerte kan grine over det sammen. Men når man kommer med klicheer om overvægtige mennesker, som de måske griner med på, tror jeg ikke det oftest kommer fra et ærligt hjerte. Det samme tror jeg til en vis grad gælder "sure gamle mænd" - jo de griner med og slår det hen, men jeg tror egentlig ikke det hygger.

 

I virkeligheden er der vel et stykke imellem mennesker der gerne vil kaldes "gamle" og/eller "sure".

 

Ok, jeg tror at jeg har læst dit indlæg i en anden ånd end det var ment :vedikke: Jeg syntes at det var et sjovt indlæg som gav mig nogle smil på læben i forhold til de relativt få erfaringer jeg har med jagt, men det er åbenbart en helt anden debat du vil frem til, så jeg trækker mig ud igen og overlader debatten til jer andre :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...