Hop til indhold

Race karkteristika kontra individuelle karateristiska


PBC
 Share

Recommended Posts

Er det ikke bare en almindelig mentaltest?

 

Jo jeg taler om ganske almindelig mentaltest - på fuldt udvoksede hunde. Ønske profilen er vel en objektiv beskrivelse af hvordan racen allerhelst skal være indrettet mentalt, så den må vel være udtryk for hvordan hundene også til en vis grad er. Selvfølgelig passe ikke alle 100% i beskrivelsen, men man må vel gå udfra at testes 100 individer af racen vil de komme betydelig tættere på målet end hvis man havde testet 100 tilfældigt udvalgte hunde af forskellige racer.

 

Man har vel også lavet ønske profiler og mentaltest for at racen skal bevæge sig imod målet og for at det så er karakteristisk for racen at agere på bestemte måder. Betydelig mere beskrivende end racestandarden - og langt mere objektivt end de subjektive folk giver af egne hunde, men selvfølgelig også begrænset til at beskrive visse målbare egenskaber.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Er det ikke bare en almindelig mentaltest?

 

Joh en helt almindelig hvalpetest. Så har man gentaget dem senere for at se om de holdt stik. Og her fandt man ud af, at kun frygt og "boldness" (savner godt dansk ord?) var målbare - dvs man udledte, at disse træk er målbare uanset race. Min tanke med at skrive det var, at det blev debatteret, hvor meget, der er miljø og hvor meget der er medfødt i en race, og i hvert tilfælde kan man uanset race måle disse to med sikkerhed. Om resten så miljøformes er spørgsmålet. Det var for at vise hvor lidt man kan opvise, der er medfødt. Jeg har altid haft spids og gået med dem frit fx uden de jagede, fordi vi anvender Premacks Princip til at aflære det. Jeg møder mange, der siger, at de kan ikke gå uden snor men jeg har kun en gang oplevet kareleren stikke - og det var fordi jeg gik med ham sammen med en anden kareler, der stak først og så løb han med. Der var de til gengæld også væk i to timer og jeg var Så bange, så det lærte jeg af. men alene har jeg aldrig oplevet at "spidshunde ikke kan gå uden snor" - som jo ellers er en af de ting, mange kobler til racen. Blot et eksempel. jeg har også en gøende race nu som ikke gør ret meget mere. Så jeg tror miljø spiller en rigtig stor rolle - især hvad ejeren tror om sin hund. Men lige netop frygt og boldness ser ud til at slå igennem uanset miljø.

 

Håber det giver mening nu :) Det er lidt svært at forklare kort.

 

Der er naturligvis forskelle på racerne, men måske er de ikke så udprægede endda. Jeg ved det simpelthen ikke. Men jeg synes debatten er spændende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fes den ind.

 

Jeg havde den samme oplevelse med min Norske Elghund som du beskriver. Den kunne fint gø løs og den gøede kun når der var god grund til det.

 

Jeg tror du har ualmindeloig meget ret i at ejerens FORVENTNINGER betyder rigtig, rigtig meget - især hvis ejeren giver udtryk for glæde, når hvalpen/hunden gør som hxn forventer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...