Hop til indhold

Alene hjemme - kold tyrker


Lennartfrench
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg vil høre om der er nogen der har haft gode erfaringer med at lade en hvalp blive alene hjemme selv om den piver og hyler, hvor piveriet/hyleriet er gået over og hunden har affundet sig med at være alene hjemme.

Vi har filmet den imens den har været hjemme i en time, og det har vist sig at den efter noget tid ligger sig hen og sover.

 

Jeg ved godt dette slet ikke er den rigtige måde at gøre det på, men den eneste mulighed vi har tilbage for at lære hunden at være alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det har jeg tildels gjort med min hund Aslan. Han er dog ikke hvalp. Og vi gjorde en masse andre ting løbende, som spillede ind sammen med dette. Umiddelbart vil jeg ikke anbefale jer det, med mindre I kender ÅRSAGEN til at hvalpen hyler. Min hund var en svær kode at knække, og mange dygtige folk så det og hjalp mig. Her var årsagen ikke angst eller separationsproblemer men en meget stresset hund, der aldrig havde lært det og som ikke formåede at acceptere, at ingen kom og lukkede ham ud straks han bad om det - for det var han vant til. En del af træningen var derfor at lære ham at tolere sin egen stress, så den ikke slog ham helt ud, når der ikke var andre der til at hjælpe ham ud af stressen. Via optagelser og megen træning, der reducerede stress og en hel ferie kun med ham fulgte vi ham gennemgå et udslettelsesudbrud alene. Hele tiden blev det vurderet om det var ok for hunden - ikke kun af mig men af flere dygtige folk. Efter ganske kort tid gav ham op og sov, og sådan har han gjort siden. Det skete samtidig med, at hans generelle stressniveau faldt efter ca en måneds intensiv træning. Det var ikke den sjoveste periode for mig som ejer at sidde og se de optagelser af ham, for jeg syntes det var synd, men jeg må erkende at det virkede og hunden i dag er rigtig glad for at forlades. Du kan finde tråden om Aslans alene hjemme træning herinde. Men jeg ville stadig ikke gøre det uden at kende ÅRSAGEN til at en hund piber - og her havde jeg altså brug for at andre så det også og vejledte mig.

 

Det der gør denne træning svær er, hvis man ikke kender årsagen - for hvordan kan man så målrette træningen? Nogle tror, at alle hunde, der piber er bange for at blive forladt. Men det kan være mange andre ting, der får dem til det. Hos min var det stress og manglende evne til at håndtere egen stressfølelse. Min hund er voksen og har en fortid. Jeg har meget svært ved at tro, at noget lignende gør sig gældende for en hvalp på fire måneder. Så jeg spørger: Kender I årsagen?

 

For er en hund bange for at blive forladt, ville jeg gribe det helt anderledes an.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du fortælle lidt mere om hvalpen? Hvad race? Dens fortid? Dens dagligdag? Jeres relation?

 

Umiddelbart tænker jeg, at I skulle søge noget hjælp. www.sea-hund.dk fx.

 

Send mig en mail på [email protected] så skal jeg sende jer en ebog om problematikken og den generelle træning, som I måske kan bruge. Jeg skal ikke have noget for bogen. Efter selv at have ejet hunde med dette problem (tre styk faktisk) så ligger det mig meget på hjerte at hjælpe hvor jeg kan, da jeg ved hvor meget det griber ind i ens liv og hjerte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det drejer sig om en fransk bulldog hvalp, som vi har haft fra den var 12 uger. Vi har daglig trænet med den og aktivere den gennem forskellige lege.

Vi har haft ferie siden vi har fået den, og har derfor været meget hjemme ved den, og begyndte alene hjemme træningen tidligt, dog uden positivt resultat eller fremgang.

Den kan sagtens være alene i et andet rum adskildt at et gitter.

Den er ikke i sofaen, og den sover i sin kurv på gulvet i soveværelset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Jeg vil høre om der er nogen der har haft gode erfaringer med at lade en hvalp blive alene hjemme selv om den piver og hyler, hvor piveriet/hyleriet er gået over og hunden har affundet sig med at være alene hjemme.

Vi har filmet den imens den har været hjemme i en time, og det har vist sig at den efter noget tid ligger sig hen og sover.

 

Jeg ved godt dette slet ikke er den rigtige måde at gøre det på, men den eneste mulighed vi har tilbage for at lære hunden at være alene.

 

Hvor lang tid er "noget tid"..? Jeg vil gi' Lenschow ret i at grunden til at hvalpen piver/hyler er meget vigtig. Er den tryg ved hjemmet, ikke har nogle problemer med at være alene i et værelse etc., og bare er utilfreds med at den pludselig er alene, så kan det gå. Så vil den typisk "brokke sig" i kort tid, for så at f.eks. lægge sig til at sove. Men som du selv er inde på, så er det ikke den optimale måde at træne alene-hjemme på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...