Hop til indhold

Hundeliv i Karachi


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Jeg har for noget tid siden lovet at smide et par foto fra Karachi og hundene der, så de kommer her. Jeg har valgt lidt bredt for at vise både de ferale/forvildede hunde og ejerhundene. Mange tror ikke muslimer kan lide hunde, men det er lige så forskelligt som hos ikke-muslimer. Mange har dem som elskede kæledyr og labrador og spidshunde er meget populære. Det samme er pitbull og Kangal til vagthunde. De folk jeg mødte tager afstand fra hundekampe, men de findes i landområderne især.

 

Drægtig tæve, som opsøgte mennesker sidst i sin drægtighed. Dette så vi ikke ellers. Hun har nok haft en ejer tidligere

h.jpg

 

ferale hunde - de er meget ens alle sammen verden over

h5.jpg

 

En kangal med ejer

h4.jpg

 

Et par spidslignende små hunde (ejerhunde)

h2.jpg

 

En pitbull (det kaldte de den, jeg så ikke stambøger) som bevogtede dette marked

h6.jpg

 

Et par "labrador"

 

lab.jpg

 

lab2.jpg

 

Interessen for at lære om klikkertræning var i øvrigt enorm. især ville de gerne træne katte :)

h3.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Karachi er i Pakistan

 

Nogle af disse foto har min svigerfamilie også taget - det er ikke alle steder du som turist kan medbringe kamera :) Men de lokale er gode til at guide rundt.

Min mand er fra Karachi - han er en god fotograf og tager mange foto af disse gadedyr også. Der er mange katte også. Han har før gået ind og aflivet dyr på stedet, som er skadede og ligger og lider - en hund kan han ikke gøre det ved, den er for stor og man forstår - men han siger, at de fleste folk står måbende og kigger, hvis et dyr rammes af en bil som om de ikke ved, hvad de skal. Der er dygtige dyrlæger, og de bruger dem til ejerdyr. men gadedyr... Ja kattene fodre alle, men ikke hundene. De er overladt mest til sig selv - men som I kan se, er det ikke alle, der overlader dem til sig selv. PAWS findes der fx og de gør et stort arbejde med at neutralisere og fodre, og jeg så også en gadehund, der sad fast i en spand med hovedet (en havde filmet det) den hjalp en gruppe mænd fri - selvom de var meget bange for at røre ved den :) Og det er KLART - jeg forstår godt, at nogle af disse mennesker kulturelt er lidt tilbageholdende over for hundene. Nogle af dem er nogle kangallignende bidske bæster, som helt klart bider dig, hvis du kommer for tæt på.

 

Jeg så en, der lå under en bil - i skygge! Og det har VÆRDI for sådan en hund. Jeg ville tage et foto, men måtte opgive fordi motivet var for langt væk - den lå helt roligt på siden, men kun indtil du kom inden for en vis radius, så fik du hele tandsættet - den rejste ikke hovedet eller noget - men den singnaleree klart til dig - hey du - du kommer ikke tættere på!

 

Jeg blev også gået ned af en af de store kangallignende bæster - det var meget mærkeligt. Den gik den samme rute hver nat. Ind imellem folk, helt tæt, alle flyttede sig. Op omkring et indkøbscenter forbi en restaurant og så ud i natten. Jeg nåede ikke at flytte mig og folk råbte VÆK VÆK. Det var tydeligvis en hund de lokale kendte - og så ramte den mig lige på siden (jeg forsøgte at hoppe væk jo), men den lod til slet ikke at se mig. Den gik bare videre - af den samme rute som alle nætter før. Det var simpelthen sært.

 

Ellers er de jo syge, beskidte, og nogle af dem pelsløse. Nogle af dem graver også i krikegårde osv. Det er derfra modstanden mod hunde stammer - når de møder en hund som vores her i DK, bliver de helt overraskede over hvor rene og søde de kan være. Det er i øvrigt det samme med grise dernede - føj for nogle vilde bæster! Jeg forstår modstanden efter jeg har været der - det er ikke som vores små lyserøde dyr - de minder om vildsvin af en slags. Og de angriber gerne og æder ALT

 

Min mand havde på et tidspunkt omkring 90 gadehunde dernede, som han fodrede med affald. Når han kom ud af døren, så kom de fra alle sider og så gik de efter ham. Det var helt vildt, fortæller han, Folk gloede bare. Og ingen gjorde en noget! En dag blev de syge, og så skød militæret dem alle. Det var han meget ked af. Men det er klart - så mange hunde.... sygdomme... Men i min svigerfamilie er man dyrevenner :)

 

Ih jeg kunne fortælle i timevis om Karachi. Det er sådan en dejlig by med sådan dejlige mennesker

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...