Hop til indhold

Hvalpen vil ikke gå tur


Juliejensen
 Share

Recommended Posts

Vi har Tuba på nu 14 uger. Han er labrador/formel 1 med lidt boxer i sig. Han er en selvstændig hvalp som derfor også er meget stædig.

Han er slet ikke glad for at gå tur. Når vi finder selen frem bakker han og sætter sig ofte i sin kurv. Vi har prøvet uden sele og med en anden sele - det er det samme. Når han så har fået selen på og vi går ud - så vælger han som oftest at hoppe og ad os og bide os i buksebenet. De sidste par dage har det været rigtig slemt. Har prøvet at motivere ham med godbidder men han går 2 meter og vælger så at sætte sig og vente på at den næste godbid falder. Vi bor på en trafikeret vej og selvom vi bærer ham væk fra vejen og om på de små sideveje, kan det være en kamp at få ham til at gå. Vi skal ofte bruge de første 5-10 min på at minde ham om at biden i buksebenet ikke er ok og derefter virker han som om at han har accepteret det og går. Kan ikke lade vær med at tænke om han mon viser sin utilfredshed med gåturen ved at bide os og hoppe op eller om han vitterligt tror at det er leg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpe skal ikke gå tur. De skal bringes ud og have lidt oplevelser - som f.eks. at sidde og kigge på det der passerer forbi - eller bringes til et sted hvor de kan snuse lidt rundt - altså selv bestemme tempoet. Det vigtige er ikke at gå tur - men at suge indtryk til sig - lyde, lugte og lign.

 

Hvis I bor sådan at I har have - kan I lade ham have selen på lidt tid når han er i haven og så tage den af igen - dette kan man gøre flere gange om dagen.

 

Jeg har aldrig gået tur med mine hvalpe før de var omkring 16 uger - i tiden op til der er alt foregået i hvalpens tempo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Vi har gjort lidt som Beaglepack skriver, taget ham med en tur i gågaden siddet på en bænk - trippet lidt rundt, en tur i vores dampark set på gæs ænder mv... også her trippet rundt siddet længe og bare kigget på alt "det nye" i hvalpens liv både ting og sager og lyde mv.

 

Senere har han været en tur på busstationen og suget indtryk til sig - det trætter helt vild.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I ikke har bil, så lån eller køb en gammel barnevogn...

Så kan I køre ham hen til et sted med græs eller noget park eller natur..

Gerne et sted, hvor der kommer andre hunde, så der er dufte i græsset.

 

Når han så efterhånden har lært stedet/parken at kende som et godt sted, og han er blevet lidt ældre, så vil han have lyst til at skynde sig hen til det spændende sted.. Allerbedst er det jo, hvis der er en indhegning, så han kan gå løs og I kan lege indkald og sådan noget..

 

Men jeg synes tit at der er hvalpe, der slet ikke kan lide at gå i sele... Halsbånd og vedvarende kontakt til ejer er lige så godt..

 

Er I startet til hvalpemotivation? ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dvs. det her med at gå tur behøver vi slet ikke koncentrere os om - det vil være lige så godt at sidde ude på trappen og kigge på bilerne? Vi har haft hvalpen siden han var 9 uger - dvs. 5 uger. Den første uge var han med os i sommerhus, da vi hentede ham på vores ferie. Her var han heller ikke glad for at gå tur, men set i bakspejlet, har det nok også været meget overvældende.

Vi er startet til hvalpetræning :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dvs. det her med at gå tur behøver vi slet ikke koncentrere os om - det vil være lige så godt at sidde ude på trappen og kigge på bilerne? Vi har haft hvalpen siden han var 9 uger - dvs. 5 uger. Den første uge var han med os i sommerhus, da vi hentede ham på vores ferie. Her var han heller ikke glad for at gå tur, men set i bakspejlet, har det nok også været meget overvældende.

Vi er startet til hvalpetræning :-)

 

Ja - jeg ville bare tage det roligt - han skal nok komme til at ville gå senere - når han er parat.

 

Mine hvalpe rendte lidt op og ned på fortovet udenfor vores hus. Når jeg gik med den ældste sad hvalpen i en "kængurutaske" som jeg havde på maven - så blev hvalpen sat ned engang i mellem når der var lidt grønt at snuse til. I tasken havde han fuldt overblik over verden og følte sig mere tryg på den måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen hunde har det rigtig svært ved at have noget på kroppen.

vi har en boxer en boxer i klubben der stiver fuldstændig hvis han får sele, dækken og ligende på. Det er forsøgt træne sig ud ag problemet, unehaget kan bare ikke forstærkes af godbidder/anden form for belønning.

 

så har i prøvet at gå uden selen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...