Hop til indhold

Statisyik over racer og HD


PBC
 Share

Recommended Posts

Jeg søger statistik over udbredelsen af HD i forskellige racer, men kan ikke finde noget.

 

Nogen som kan hjælpe?

 

Det eneste jeg fandt var en dyreklinik i Jylland som gengav en statistik fra DKK fra 2007 over racer hvor mere end 50 eksemplarer var under søgt og hvor mange der så var fundet med A hofter.

 

med al den fokus der er på HD og alle de penge vi hælder i det, må der jo være langt bedre materiale, men hvor?

 

det jeg fandt:

 

 

Statistik fra DKK viser, at af racer med mere end 50 HD-bedømmelser om året, var procentdelen af de fotograferede med A-hofter således i 2007

68,4 % af Collier havde A-hofter (ud af 57)

61,3 % af Cocker Spaniel havde A-hofter (ud af 80)

58,9 % af Labrador Retriever havde A-hofter (ud af 530)

56,4 % af Ruhåret Hønsehund havde A-hofter (ud af 179)

51,7 % af Kleiner Münsterlænder havde A-hofter (ud af 60)

51,3 % af Flatcoated Retriever havde A-hofter (ud af 76)

49,4 % af Border Collie havde A-hofter (ud af 81)

38,0 % af Berner Sennenhund havde A-hofter (ud af 177)

32,6 % af Rottweiler havde A-hofter (ud af 129)

29,9 % af Golden Retriever havde A-hofter (ud af 251)

29,2 % af Boxer havde A-hofter (ud af 65)

29,0 % af Broholmer havde A-hofter (ud af 69)

27,0 % af Schæfer havde A-hofter (ud af 592)

26,8 % af New Foundland havde A-hofter (ud af 71)

25,8 % af Islandsk Fårehund havde A-hofter (ud af 66)

20,4 % af Breton havde A-hofter (ud af 59)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke kunne finde nogen brugbare statistikker da jeg også har søgt efter det. For min race har jeg derfor været på hundeweb og hentet data fra alle HD og AD der er registreret i DKK og har selv lavet statistik. Desværre er der kun 80 hunde i alt der har registreret hofte status, så statistikken er ikke så stærk endnu. Så hvis der er en enkelt race eller få du er interesseret i, kan du hente data fra Hundeweb. Det tager noget tid, men hvis det er racer med mange individer kan du jo nøjes med at gå en vis årerække tilbage og fx. kun tage hunde registreret inden for de sidste 5 eller 7 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var helt generelt. Jeg ville forsøge at udlede noget om forbeådret status hos racer hvor der har været en struktureret indsats over mange år med racer hvor det ikke er tilfældet.

 

hvis man kun kigger på en race kan man jo ikke vide hvilken del af en evt forbedring der stammer fra screening og fokus på index og hvad der skyldes en større opmærksomhed på miljø - motion - fodring osv.

 

Det kunne være rigtig sjovt hvis nogen lavede en PHD på dette emne

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund blev ellers inviteret med til et spændende projekt vedr HD.

Desværre døde han jo sidste år.

 

Og hvis testen kan vise genetisk disposition hos labber. Så kan den vel også bruges hos andre racer

 

Kære Hundeejer

 

Du modtager denne henvendelse, fordi vi gerne vil inddrage din hund i et projekt, der skal vurdere en ny DNA test for HD hos labrador. Det eneste, vi skal bruge fra din hund, er en blodprøve.

Firmaet IDEXX har for nyligt lanceret Dysgen® DNA testen for HD hos labrador retriever. Testen bruger syv forskellige genetiske markører til at afgøre, om den genetiske disposition for HD hos en hund er henholdsvis minimal, lav, moderat eller høj. Det meste af den forskning, der ligger bag udviklingen af testen, er foretaget i Spanien, og det er ikke altid muligt, at overføre resultater fra et land til et andet. Derfor er DKK, Dansk Retriever Klub, IDEXX og genetikafdelingen på KU/SUND (tidligere Landbohøjskolen) gået sammen om at gennemføre en vurdering af DNA testens anvendelighed i Danmark.

 

Hvis det viser sig, at testen er ligeså anvendelig på danske labrador retrievere som på spanske, vil det være en stor fordel for HD bekæmpelsen fremover. De hunde, der er udvalgt til projektet, er alle født i 2002 eller senere, og har en HD status registreret i DKK’s database Hundeweb. Herudover har de, så vidt muligt, en sikkerhed på deres HD-indeks, der er over 0,70. Der er i alt udpeget 180 hunde til projektet, og de repræsenterer alle HD-klasser (A, B, C, D og E).

Hvis du er indforstået med at din hund deltager i projektet, bedes du give dit tilsagn ved at besvare denne mail.

Du må også meget gerne give os besked hvis du ikke ønsker at deltage, hvis din hund har fået ny ejer, eller hvis den ikke lever mere.

Du vil herefter få nærmere besked om hvornår og hvordan blodprøveindsamlingen kommer til at foregå. Dansk Retriever Klub og IDEXX vil forsøge at arrangere en række samlinger, hvor man kan møde op med sin hund for at få udtaget en blodprøve. Hvis du ikke bor i rimelig geografisk afstand fra en af disse samlinger, kan du gå til din > egen dyrlæge og få udtaget blodprøven. Du skal ikke betale noget for hverken blodprøveudtagningen eller DNA testen.

Vi håber, at du har lyst til at deltage i projektet, som kan få stor betydning for avlsarbejdet hos labrador fremover.

 

Med venlig hilsen

Dansk Retriever Klub / Raceledelsen for labrador

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...