Hop til indhold

Er min hund stresset?


Kirsten90
 Share

Recommended Posts

Kære HF, jeg har brug for et råd eller to.

 

Min tæve, Lily, har altid været et nervøst gemyt, men de sidste par måneder er det bare tiltaget. Siden juli har jeg ikke levet et særligt hundevenligt liv. Jeg er lige pt. jobsøgende, så jeg går hjemme med hundene og får gået nogle gode ture med dem, så det er ikke dét det handler om. Til gengæld har jeg vendt mit liv ret meget på hovedet da jeg valgte at gå fra min kæreste gennem mange år i maj. I juli flyttede hundene (Futte og Lily) og jeg hjem til min lillebror, hvor jeg midlertidigt kunne bo med hundene og hvor min kat permanent skal bo. Det er gået rigtig fint, muligvis fordi mange af de ting og møbler mine hunde kender er flyttet med.

Dog har jeg også siden juli i 2-3 uger af gangen haft mine hunde med mig ovre ved min kæreste på sjælland (har ellers boet i nordjylland), hvilket i starten gik rigtig fint. Både Futte og Lily er glade for ham og hans børn. Men de sidste par måneder er Lily begyndt at udvise tegn på stress, især om aftenen.

 

Typisk eskalerer det når vi laver mad. Lily vil gerne være i køkkenet sammen med os, hvilket vi især har accepteret når hans børn har været her. Vi har sat hendes taske i køkkenet og hun har ligget i den.

Nu løber hun dog nærmest skrækslagent rundt i hans lille køkken når vi er derude.

Ligger vi på sengen i hans stue (lille 2-værelses i Storkøbenhavn :damn:) farer hun skrækslagent op når han rejser sig, trods det at hun kort før sov dybt og har flere gange tisset i disse situationer. Hun reagerer mindre på mig. Hun søger kun mig efterhånden, men vil faktisk aller helst sidde på mit skød hele aftenen.

Hun reagerer meget på hvis børnene bliver irettesat og bryder sig slet ikke om det.

 

Jeg har prøvet at trøste hende når det er værst, men det ser bare ud til at forværre det. Jeg har prøvet at ignorere det, hvilket hjalp en smule i en periode. Jeg har prøvet at sende hende i tasken (hendes safe-zone), hvilket kan give hende lidt ro, hvis hun ikke er for meget oppe at køre. Jeg har prøvet at give hundene nogle ekstra gode gåture, hvor de rigtigt kan bruge næserne og opleve en masse, hvilket faktisk kun har gjort hende så træt at hun ikke engang orker børnene, men stadig bliver hun flere gange opkørt om aftenen. Det eneste jeg har fundet der hjælper hende LIDT er når hun har en trøje på den sidder lidt til rundt om hendes krop.

 

Når hun bliver oppe at køre halser hun, hun ryster, har halen mellem benene og farer rundt. Hun er begyndt at søge det fjerneste hjørne af stuen, længst væk fra os om aftenen.

Jeg bliver ked af det og frustreret. Min kæreste bliver frustreret, fordi han og Lily faktisk har haft et rigtig godt forhold.

Hans teori er at han en enkelt hang er kommet til at træde hende over poten og han tror hun kan huske det. Det tror jeg virkelig ikke på.

 

Kan det være pga. overstimulering? Hun har altid været vandt til at bo i et hus på landet. Vi gik ture, men kun for snusningens skyld, da vi havde have. Vi mødte aldrig andre hunde. Nu går vi ture hver gang hundene skal luftes, det er sjældent vi går tur uden at møde en anden hund og Lily er helt besat af at hun vil jage fugle (Også selv om de sidder oppe i træer, på tage eller flyver højt oppe).

 

Hvad skal vi stille op?

 

Til december flytter vi over i hans forældres hus (som de så selvfølgelig flytter fra :blink:), hvor mine møbler også kommer med. Om duften af "hjemme" kan hjælpe er jeg spændt på.

Jeg har overvejet et købe en decideret thundershirt til hende. Ville det mon hjælpe hende?

Desuden har jeg overvejet adaptil. Jeg har tidligere set god effekt at diffusor til stressede hunde, men i min kærestes lejlighed er der desværre ikke mulighed for at sætte en op på ordenlig vis (Der er få stikkontakter og de fleste er ikke vandrette).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...