Hop til indhold

4 mnd. (corgi) hvalp humper ofte?


Gæst
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

 

Min kæreste og jeg har en dejlig Corgi Cardigan han-hvalp ved navn Bob.

Bob er for det meste den sødeste hund, og resten af tiden er han en kæmpe bandit!

 

Det som jeg gerne vil slippe af med, er hans humperi. Til at starte med, var det kun en bestemt bamse han havde. Nu har det så udviklet sig til at være både min kæreste og jeg der står for tur - oftest armen, og det følger ofte et bestemt mønster;

 

Når vi leger kastelege - altså kaster hans legetøj, og han så henter det, kommer det ofte til et punkt hvor han ikke gider at hente legetøjet mere, og ser så snittet til at humpe armen i stedet. Her er vi blevet rådet til at bare fjerne armen, eller hvad han nu humper, uden at sige noget - for så skulle han nok lære at det var ingen nytte... Problemet er så bare, at gør man det tilpas nok gange, så begynder han i stedet at nappe hånden.

 

Og det er altså flere gange om dagen det sker.

 

 

Er det bare mangel på stimulation? Corgier er jo hyrdehunde, så det kræver mere mental stimulation fremfor fysisk stimulation.

Er det stress? Umiddelbart kan jeg ikke se, hvad der skulle stresse ham, men det kan jo være småting, jeg ikke ligger mærke til.

 

Ideer og forslag til hvad vi kan gøre for at komme det til livs, er modtaget med kyshånd! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ret sikker på at den lille fyr er stresset oppe i sit hoved. Du skriver at det sker i forbindelse med kaste-lege, og i de tilfælde er det dårlig stress. Nogle mener også at det kan være tegn på god stress og opfordring til leg, og det synes jeg egentlig giver god mening.

 

Så når i leger kasteleg med legetøjet, så stop inden han når dertil. Giv ham evt noget andet legetøj i stedet. Når det er af kedsomhed, og altså er for at opfordre til leg, så se om I kan aflede ham inden, ekkoer ignorer ham et par minutter, og leg så med ham.

 

Corgier er lidt specielle, og skal have lov at have deres corgiflip hvor de går amok, løber i cirkler og larmer. Sådan er det bare, og det er en del af charmen. Og ja, så skal de stimuleres mentalt. Jeg giver min sit tørfoder i aktivitetsbolde, og så småtræner vi 5-7-10 minutter hver aften. Dertil går hun til træning en gang om ugen, og bliver luftet (primært uden snor) 6-8 km om dagen. Hun er voksen, og der skal selvfølgelig tages hensyn til at Bob er en hvalp. Men han bør trænes og aktiveres.

 

Corgier er de mest fantastiske opfindsomme og finurlige banditter, og livet med sådan en er en fest. De er altid klar på fis og ballade, og er lige så nuttede og kærlige, som de er sjove.

 

God fornøjelse med ham:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker for det hurtige svar! :)

 

Ja, jeg har været vild med corgier siden jeg så dem første gang, og da vi endelig kunne få en en hund, skulle det bestemt også være sådan en.

Selvom jeg var klar over, at de var stædige hunde og havde tendenser til at gø, så må jeg også sige at jeg er blevet overrasket over attituden han kan have - men som du siger, det er en del af charmen! ;)

 

Har du forresten et par tips til at afværge noget af gø'en? Han kan finde på at sidde og kigge på os, og bare gø, og vi er ved at have konkluderet, at det er fordi han så vil leges med... Giver jo også god mening - men jeg har læst om flere der anbefaler at man får "programmeret" en "stop-knap", så man kan afværge det værste inden de går helt i selvsving, eller om det bare er at gribe knoglen og lege med ham når han rammer det punkt? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker for det hurtige svar! :)

 

Ja, jeg har været vild med corgier siden jeg så dem første gang, og da vi endelig kunne få en en hund, skulle det bestemt også være sådan en.

Selvom jeg var klar over, at de var stædige hunde og havde tendenser til at gø, så må jeg også sige at jeg er blevet overrasket over attituden han kan have - men som du siger, det er en del af charmen! ;)

 

Har du forresten et par tips til at afværge noget af gø'en? Han kan finde på at sidde og kigge på os, og bare gø, og vi er ved at have konkluderet, at det er fordi han så vil leges med... Giver jo også god mening - men jeg har læst om flere der anbefaler at man får "programmeret" en "stop-knap", så man kan afværge det værste inden de går helt i selvsving, eller om det bare er at gribe knoglen og lege med ham når han rammer det punkt? :)

 

Haha, du har fået en rigtig corgi:lol: Jeg har fået min til at begrænse gøen i haven, ved konsekvent at tage hende ind. Når hun begynder at gø fordi hun vil lege, kan jeg kommandere hende til at klappe i med en meget velindlært nej-øvelse. Men hvis jeg gør det, synes hun at jeg er en kæmpe kælling:lol: Så som regel giver jeg hende et par minutters opmærksomhed, som går over i nusning, og så er alle glade. Hendes ivrighedsgø kan jeg ikke stoppe hende i, altså fx når vi skal på tur og hun bare glæder sig så meget at hun er ved at dø.

 

Gø og napning er trænet væk på samme måde (og hyrdning af biler, i øvrigt). Jeg har været meget konsekvent med at træne nej fra første dag, og det er super effektivt på hende. Hvis I ikke allerede går til træning, så find et sted I kan lære de basale ting.

 

Omkring 1 års alderen kommer der ret tit en periode hvor de er destruktive, hvis de ikke stimuleres nok. Vi har fx ingen hjørner tilbage på fodlisterne:damn: Det blev fikset med at starte til rally, og det er åbenbart nok til at holde hendes lille hønsehjerne i skak.

 

Jeg har både schæfer og corgi, og har hørt mange sige at en corgi er en kortbenet schæfer. Det passer på ingen måde! Schæferen er ekstremt pleasende og klog, hvor corgien er ualmindelig stædig og kun gør hvad der kan betale sig. Jeg har lært, at træning med frivillig adfærd (shaping), ingen straf og masser af mad, er vejen frem med corgien. Irettesættelse og hårde kommandoer får hende til at lukke ned, og er derfor noget der er forbeholdt opdragelsessituationer, og kun når det er strengt nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...