Hop til indhold

pudelpleje - det er ikke så slemt....


Gæst Stinnemus
 Share

Recommended Posts

Gæst Stinnemus

Ja, jeg er nysgerrig.

 

HVER gang nogen nævner pudel som mulig hund så rages den straks pga. aaaal for meget pelspleje, men jeg synes egentlig ikke det er så slemt igen (selvom jeg godt kan lide at brokke mig over det :mrgreen:)

 

Så jeg vil gerne vide HVOR lang tid i bruger på pleje til jeres pudler:mrgreen:

 

Og inden i tænker "i guder, og hun siger det er ingenting!!!" så HUSK at Jason er i udstillingsklip og er en udstillingshund der ydermere bruges HVER dag til skovture og træner i ruiner, garager, lagerlokaler, gennem skovbund, byggepladser osv. hvor man RIIIIGTIG kan få en dejlig beskidt hund når der er så meget pels:blink: Der er IKKE så meget pleje når man har en hund i hverdagsklip, hverken børstning eller vaskning.

 

Jason er pt. 14 mdr, hvilket vil sige at han skifter fra hvalpepels til den lidt grovere voksenpels - noget der mærkes i hans lange pels, for den filtrer nemt i den her periode (jeg regner med at børstning kan komme ned på ½ tid når perioden er overstået)....

 

Jason børstes 1 gang i ugen hvis det er tørvejr - 2 gange hvis det har regnet eller det har været så koldt han skulle have dækken på (dét filtrer nemlig også). Har det været tørvejr mellem gennembørstningerne tager det 1 time og har det regnet 1½ selvom det kun er få dage siden han er redt ud.

 

Så tager vi også at klipper negle 1 gang ugentligt.

 

Klipperen bruges også 1 gang ugentligt og det tager ca 15 min. at klippe poter, hale, underliv og hoved.

 

vask/tørring og gennembørstning af nyvasket pels er det værste - dét er en flere timers tur med hans lange pels. Jason bliver vasket når der er behov for det - omkring 2-3 mdr imellem eller når han skal udstilles (der bliver han vasket hos opdrætter, der har en noget bedre tørrer så det tager kun max 1 time inden han er tør igen.....)

 

Klipning er ikke sværere end man gør det til (gøres 1 gang hver 3. uge, 1 gang hver 3. måned eller hvad man nu har lyst til)... og husk at pelsen jo bare vokser ud igen hvis man klipper lidt skævt og ellers så kan man rette det til. Google nogle pudelbilleder af en klipning du kan lide, find en saks, et bord og en nyvasket hund og gå i gang (en "ny" hund skal selvf have mange pauser):blink:

 

Tænderne holdes ved lige ved en daglig dosis PlaqueOff der drysses over maden og 1 griseøre uddeles hver aften som han tygger i ca. ½ time henne i kurven inden han kommer op og lægger sig på håndklædet i sengen :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Gæst Karumski
Har pudler større tendens til tandproblemer end andre racer ?

 

Jeg tillader mig lige at svare. Håber at det er OK Stinnemus? :-D

 

Nej, pudler har ikke større tendens til at få tand problemer end andre racer . Jeg vil nærmere sige at det er et problem, som ligger til de små hunde. Jeg har arbejdet på dyrehospital og dyreklinik i 14 år og man ser rigtig meget tandproblemer hos yorkshire terrier, gravhunde, papillioner, pekingeser, toy og dværg pudler og andre små hunde.

 

Hvorfor det er sådan ved jeg ikke helt. Nogle siger at det kan hænge sammen med hundes sput. Jeg ved det ikke.

 

Jeg tror mere på, at det har at gøre med, at de små hunde ikke får så meget at tygge i, som de store hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tillader mig lige at svare. Håber at det er OK Stinnemus? :-D

 

Nej, pudler har ikke større tendens til at få tand problemer end andre racer . Jeg vil nærmere sige at det er et problem, som ligger til de små hunde. Jeg har arbejdet på dyrehospital og dyreklinik i 14 år og man ser rigtig meget tandproblemer hos yorkshire terrier, gravhunde, papillioner, pekingeser, toy og dværg pudler og andre små hunde.

 

Hvorfor det er sådan ved jeg ikke helt. Nogle siger at det kan hænge sammen med hundes sput. Jeg ved det ikke.

 

Jeg tror mere på, at det har at gøre med, at de små hunde ikke får så meget at tygge i, som de store hunde.

 

Tak for svar :) Bare meget rart at være opmærksom på hvis nu den næste hund blev en puddel :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Karumski: Jeg KÆMPER en kamp for at få min hund til at gnave i noget :stupid: I går tog han et stykke tørret oksekød :banan: Men da han fik et stykke mere en time efter gad han det ikke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...