Hop til indhold

Gå pænt i snor


Cosmo
 Share

Recommended Posts

Hej vi har en hvalp på 7 måneder, en blanding mellem fransk bulldog og Beagle. 

Han går som regel rimelig pænt når vi går vores sædvanlige ture herhjemme, ikke at han går klods op af venstre ben, men han trækker ikke. 

Dog trækker han helt vildt når vi er ude nye steder, hvilket også er her at beaglen i ham måske kommer lidt frem, med alle de nye dufte der er. 

Men vi vil jo selvfølgelig gerne lære ham ikke at trække uanset hvor vi er henne. 

Vi har prøvet den her med at stoppe op og så sætter han sig også ned og så venter vi til han kigger mig i øjnene før vi går videre, men så trækker han bare igen. 

Så er der nogen herinde der har nogen gode tricks til at lære ham ikke at trække i snoren? Og skal vi måske bare være mere tålmodige og blive ved med at gøre det vi i forvejen gør? 

Er der nogen der har erfaringer med, hvor lang tid det kan tage, hvis man fortsætter disse ting og gør det hver gang han trækker? 

Mvh Kamilla 

Link til indlæg
Del på andre sites

Går han i lang eller kort snor? Får han lov at bruge sin næse?

Både beaglen og den franske bulldog er kendt for at ville bruge deres næser. Jeg kender flere FB her i kvarteret som er ret meget fremme i skoen. FB er jo i slægt med molosser.

Jeg har selv beagler og har aldrig oplevet problem med at trække i snoren. Mine hunde luftes med en dressurline - og på den er der sat en elastisk del - så hverken hund eller jeg får unødige ryk - hvis jeg f.eks. stopper op - eller en af mine hunde fanges af en fært, som gør at han trækker til siden. Denne type snor bruges når vi går i nabolaget. Skal de "løbe frit" har de lang snor på og her bruger vi indkald når de skal komme til os.

Jeg har således aldrig trænet at gå pænt i snor - men brugt snore som kan tilpasses den/de ture vi går med vores beagler.  Det er den erfaring jeg har haft - at det er redskabet som er nøglen.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi går ved fortov osv går vi i kort snor, men når vi kommer til græsplæne, eller bare et græsstykke i kanten af fortovet så får han længere snor den er vel 2,5 ca, og der får han lov til at gå og snuse og bruge den tid han nu vil, og der trækker han som regel ikke. 

Men det er mere når vi går på fortov eller over lyskryds osv med kort snor, at jeg gerne vil have, at han skal gå pænt eller i hvert ikke trække. 

Hvis vi kommer til en fodboldbane eller et mark område eller lign så går han uden snor og får lov til at brænde noget energi af, og så længe der ikke er andre hunde, så kommer han når vi kalder, og holder meget øje med hvor vi går hen. Medmindre der er en anden hund, så lukker han af og så er vi ikke interessante at “lege” med. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay - Når jeg skal passere lyskryds - så bruger jeg "vent" kommandoen  -  så skal de vente til jeg siger til at vi må gå, og når vi passere vejen har jeg fat i snoren således at mine hunde altid går ved siden af mig - når vi er ovre på den anden side får de længere snor igen. De går bedst når de har lidt snor - som den dressurline jeg bruger - det må være sådan en du også bruger? Når vi går på fortov får de den snor de har behov for. Kommer der folk  eller andet , i mod os - tager jeg beaglerne til mig mens vi passerer og giver dem snor igen efterfølgende. Det virker faktisk ret godt for os.

Min ældste beagle har aldrig trukket og går nærmest i luntetrav - det er bare noget der ligger til ham. Han bevæger sig helst ved siden af mig. Får han færten af noget får han lov at snuse rundt . Min yngste har lidt mere fært i næsen - og må have "vent" kommandoen ind i mellem hvis han bliver for ivrig. Han er rigtig god til at vente da det også er med til at geare ned, så han efterfølgende har "glemt" hvad der var han skulle. Begge mine hunde er henholdsvis 10 og 8 år. 

Din hund er jo ikke så gammel - han er det der modsvarer en teenager - så klart at hormonerne raser mere rundt i ham. Det vil passere efterhånden som han bliver ældre - og jeg syntes det er en god ide han får brændt krudtet af - dog ville jeg nok lade ham være i en sporline - så du/I kan få fat i ham før han opsøger andre.

 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville bare gerne kunne have ham i kort snor/ kortere snor når vi går på fortov osv, og hvor han så ikke trækker heller. 

Men nej det er mig der har tænkt forkert, hans snor når dem er “lang” er 1,70 m, men som regel når han går og snuser så passer det meget godt, han trækker i hvert fald ikke der, men vi går selvfølgelig også med ham, når han snuser, så den ikke rigtig når at blive stram snoren. 

Som regel går han også kun fri når det er aften ved en bestemt fodboldbane hvor vi ved det som regel ikke kommer nogen i hvert fald, eller når vi er på hundestrand med ham eller hundeskov, eller til hundetræning når de får “frikvarter”. 

Vi er også ved at øve nu at vi stopper op ved kantsten inden vi går over en vej osv, og der er han ved at være god til det, han sætter sig og kigger op på mig, og først når jeg siger “kom” går vi over. 

Men ja du har nok også ret i at han netop stadig er meget hvalp og derfor er alting mere spændende, jeg håber at hans trækkeri går lidt mere over med tiden. 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...