Hop til indhold

Løse knæ - Patella Luxation (mellemstor hunderace)


Mamouna
 Share

Recommended Posts

Er der mon nogen, der har erfaring med løse knæskaller hos unghund af mellemstor race?

Min store hvalp på 7 måneder (17 kg) som er en blanding af jagthunderace har fået konstateret løse knæskaller på begge bagben i tredje/fjerde grad. Hun er endnu ikke så påvirket af det, dvs. hun vil gerne løbe og galopere, springe og lege. Hendes bagben sitrer dog en del, og knæskallerne er vist næsten permanent ude af position, hun kan sommetider opleve smerte ved pludselige eller hurtige bevægelser. Men på trods af det, er hun sprængfuld af energi, som den aktive race hun er. Hun skal gerne på sigt kunne bruges til sæsonjagt, men det er også fint, at hun blot forbliver en hyggehund. Dyrlægen tilbyder operation med en umiddelbar god prognose. Jeg er dog usikker på fremtidsudsigterne og bange for det lange genoptræningsforløb efterfølgende. Hun skal holdes i ro den næste måned op til operation og i de efterfølgende to måneder efter operationen. Jeg er bekymret for mange forhold: Selve operationen, tiden efterfølgende, genoptræningen, mulighed for øget slidgigt på lang sigt, bevægeligheden i knæene, om jeg overhovedet kan holde hende i ro - kun gå i snor, ikke lege eller springe op i møbler og lignende i tre måneder, hendes første løbetid der er på vej, min økonomi og om jeg har ressourcer til at gå det hele igennem som primært ene-person.

Det er som regel mindre racer, der rammes af lidelsen, så det kunne være rart at høre fra andre, der har haft større racer igennem et lignende forløb, men også bare generelle erfaringer med denne lidelse. Eventuelt hvordan jeres hund har det efter en eventuelt operation, og hvad man kan forvente. 

På forhånd tak for enhver interesse og svar.

  

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Oscar som nu er 11 år havde en løs knæskal da han var 7-12 måneder - det var en grad 1 og han blev aldrig opereret for det. Vi klarede det med balancegang og generel styrkelse af muskler/sener i begge bagben. Udover det fik han massage som jeg selv lærte at gøre på ham. Han har ikke fået noget speciel foder/tilskud for det.

Oscars løse knæ viste sig ved at han trak benet op under sig på gå tur eller gik "rejehop" - nogle gange stod han med benet bagud vendt og så kunne man lige skubbe knæskallen på plads. 

Efterhånden som han blev ældre fortog det sig. Han kan stadig den dag idag lave "rejehop"- men det sker yderst sjældent - jeg er forsat med at  passe på hans muskulatur. Jeg begyndte for et par år siden at give gluccosamin tilskud - men da han i dag har lavt stoftskifte må han ikke længere få det - så i stedet får han hjemmelavet bensuppe - som faktisk er ligeså godt at bruge - måske endda bedre. Han får også ½ dessert ske manuka honning for at styrke den generelle helse.

Jeg ved at det lyder ulideligt længe at du skal holde din hund i ro - især når man tænker forløbet igennem - men måske kan det hjælpe lidt at tænke at 3 måneder er generel kort tid i hele din hunds liv.

I perioden op til operationen er det en rigtig god ide at træne hende til bur og lære hende at hun skal være i ro derinde - så hun efter operationen har lært det - hvor hun jo skal være endnu mere i ro.

Med hensyn til slidgigt så er det ofte noget langt de fleste hunde får i løbet af deres liv. Vores hunde lever jo længere i dag så derfor er risikoen for slidgigt med en højere prognose. Alt det bør du snakke igennem med din dyrlæge. Man kan komme langt ved at holde hunden til den  slanke side. 

Jeg er ret sikker på at dyrlægen har styr på operationen - og den første tid efter bliver nok hård for dig, indtil hun kan gå lidt mere rundt og det bliver nemmere at lufte hende på korte ture. Hunde er kloge så jeg tænker også hun godt selv kan finde ud af at hun skal holde ro. De gange mine hunde er blevet opereret har jeg i hver fald oplevet at det kom helt af sig selv og at de var gode til at holde ro. :)

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...