Hop til indhold

Vores hvalp søger ikke vores kontakt


SHC
 Share

Recommended Posts

Hej Hundeforum

Min kæreste og jeg har nu haft vores første hvalp, Harry i snart 3 uger siden. Desværre er der nogle ting som vi er i tvivl om er normalt hvalpeadfærd. Så jeg håber jeres erfaring kan hjælpe her.

 

Kort version: Harry er en hvid schweizisk hyrdehund og er nu 13 uger gammel. Han er super dejlig, men det er lidt som om han ikke kan lide os. Helt generelt søger han os ikke særlig meget og det undrer os. Så snart vi prøver at kæle med ham napper han ud efter os, han ligger ikke op til leg med os, kommer ikke spontant over til os og virker generelt bare ikke glad, nysgerrig og med logrende hale. 

Baggrund: Det hele er selvfølgelig også stadig nyt for ham. De første par dage kunne vi også tydeligt mærke at han var stresset (han gabte rigtig meget, hurtig vejrtrækning, humpede sin bamse og havde meget svært ved at finde ro. Generelt har han stadig svært ved at finde ro og sover ikke helt de 18 timer en hvalp skal. Han kan kun sove når vi begge er i lokalet og sidder stille og så snart en af os rejser sig, så vågner han. Ellers er de øvrige ting forsvundet.
Derudover bruger vi selvfølgelig kun positive metoder. Vi startede til hvalpetræning allerede første uge med ham (som dog er sat i pause nu pga. Coronaen), vi har været til hvalpelegestuer og mødtes med flere andre hunde i nærområdet og leget lidt. Derudover laver vi klikkertræning hvor vi øver kontakt (øjenkontakt hjemme og ude og "dutte" øvelsen) og ro (ro i kurv og at vi kan gå væk fra kurven/lukke dør uden at han rejser sig). Vi har prøvet med alene-hjemme træning hvor jeg startede med 5-10 sekunder, men det kunne han slet ikke, og nu er min kæreste sendt hjem fra arbejde hvilket gør alene-hjemme træningen noget nær umuligt at øve. I stedet øver vi at lukke døre, men det er godt nok også op ad bakke. Derfor havde vi også en hundetræner hjemme på et hvalpevisit så vi kunne få nogle tips til at undgå bidningen, hjælpe ham med selv at finde ro osv. Resten af vores dag med ham går selvfølgelig med at lege, enten herhjemme eller i haven, lave forskellige snuseøvelser med mad eller gå nemme spor ude i haven.

 

Generelt synes vi ikke at han virker glad herhjemme. Ude hos opdrætteren så vi ham i alt 3 gange. På de to første besøg var han meget kontaktsøgende og vi kunne sagtens kæle med ham. Men det sidste, hvor vi skulle hente ham (vi hentede vores hvalp som de sidste), var han pludseligt mere distanceret og ville slet ikke hen til os.

Så er det at en hvalp ikke spontant søger ens kontakt normal opførsel? Vi er ærlig talt lidt i tvivl om vi er den rette familie for ham :( 
 

IMG_6826.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Leger i med hvalpen, dvs rigtig leger, vildt med legetøj, trækkeleg  m.m? Det er vigtigt, desuden skal Hvalpen ud og opleve verden ikke kun haven. Det er vigtigt at arbejde sammen med den, at udfordre den dagligt, ikke bare med spor og  ture i haven, men med samvær og masser af kropskontakt, hvalpe har også brug for at blive trætte:) lad være med at bruge en skål til fodring, afmål foderet og tag det i lommen, brug det som belønning og del det ud masser af gange i løbet af dagen, lær hvalpen at det er igennem jer at foder og leg kommer.

mange er alt for “tamme” i deres samvær med hvalpe, det dur ikke i skal være sjove og spændende at være sammen med.

 

 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...