Hop til indhold

Epilepsi hund, behandling - erfaringer søges


FamilienHansen
 Share

Recommended Posts

Hej. Vi har en skøn og dejlig tibetaner han, kastreret, 5 år gammel, som har haft epilepsi siden 2017. Anfaldene er nu tiltaget så meget - han har fået det, som kaldes clusteranfald, hvor han får flere anfald inden for et døgn - at dyrlægen anbefaler undersøgelse og behandling. Hvert anfald er af 3 minutters varighed, han er ukontaktbar, kramper i hele kroppen, har vandafgang, piber/hyler undervejs, har voldsomme fråde/savl. Han er fuldstændig upåvirket imellem sine anfald og har ikke ændret personlighed (endnu). Vi savner erfaringer, og håber at I vil dele jeres råd og viden :)

Neurologisk undersøgelse og scanning. Den ene dyrlæge anbefaler neurologisk undersøgelse og scanning med den begrundelse, at man sandsynligvis vil kunne se, hvad der foregår f.eks i hjernen og hvorvidt behandling vil være relevant, samt måske give et skøn af fremtidsudsigterne. Den anden dyrlæge anbefaler ikke dette - det er dyrt (10-12.000 kr), og behandlingen vil være den samme, uanset hvad undersøgelse og scanning viser. Har I erfaring med neurologisk undersøgelser og scanning?

Medicin. Phenobarbital, Imepitoin, Kaliumbromid og Benzodiazepiner. Har I nogen erfaring med disse præparater? Virkning og bivirkninger? Dyrlægen siger at tabletter skal gives to gange dagligt med 12 timers mellemrum. Hvor præcist skal disse tidspunkter være i hverdagen? Hvordan har jeres hund reageret på medicinen i forhold til, hvordan hunden havde det normalt? Har det virket, så jeres hund har haft færre anfald, kortvarige anfald eller er blevet anfaldsfri?

Ikke gøre noget. Er der nogen af jer, som har valgt ikke at gøre noget og at lade hunden være, acceptere og leve med de anfald, der er... Og hvordan er udfaldet af dette? Han er som sagt fuldstændig upåvirket mellem sine anfald og i følge dyrlægen er han ikke bevidst om, hvad der sker, når han har anfald. 

Hvornår er det slut. Og til sidst det meget svære spørgsmål - hvornår skal man stoppe med behandling og erkende, at hunden er syg og ikke har et godt liv.. :( Hvornår og hvordan tager man den beslutning...

Håber I vil dele ud af jeres erfaringer - både de gode og de svære, tak :)

Familien Hansen

Link til indlæg
Del på andre sites

Den eneste erfaring jeg har med epilepsi er min ældste beagle der fik anfald for nogle år siden - her viste det sig at han havde lavt stofskifte og at det var den udløsende faktor. Han kom i medicin behandling for stofskiftet og har ikke haft anfald siden. Min Oscar får fast medicin nu for T4 tallet med 12 timers mellemrum som jeg forsøger at overholde så nøje som muligt. Udover det bliver han checket med blodprøver med ½ års interval eller efter behov.

Jeg mener - ligesom jeres dyrlæge at jeres hund skal udredes for hvad der evt. er årsag til at han får anfald. Det kan være flere sygdomme - vaccinationer mv. der kan udløse anfald - udover det også stress - så jeg ville lade min hund undersøge grundigt så der findes den bedste behandling. Epilepsi er ikke en livstruende sygdom - men det er svært at se på når ens hund får disse anfald og selvfølgelig bliver man bekymret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...