Hop til indhold

Hopper konstant op?


Gæst MissRiie
 Share

Recommended Posts

Gæst MissRiie

Jeg har et problem, med min hund (japansk spids/collie - 10 mdr).

Han hopper nærmest konstant op, og jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre, for at lære ham med at lade være.

Selvfølgelig bliver han taget ned, og sagt nej, når han gør det, men det er somom det ikke hjælper.

 

Dog skal det også lige siges, han ikke har haft den nemmeste start på livet.

Han har boet 4 steder, i de første 2 (næsten 3) mdr i hans liv..

Så jeg regner ikke med han er blevet opdraget særlig meget, de steder han har boet (første sted, 2 mdr, andet sted, 1 uge, tredje sted, 1 uge, og så hos os, hvor han har boet siden), men problemet er jo så det, at han tydeligvis har fået lov.

 

Tænkte på, om der var nogen der havde nogen idéer til at få ham til at stoppe med det?

Link til indlæg
Del på andre sites

At hoppe op er en helt naturlig adfærd for hunde.. Hvis man skal se sådan hundeagtigt på det prøver han at nå din mund.. I en flok ville hvalpe og unghunde slikke en tilbagevendende hund på mundvigende så de kaster noget føde op.. Hunden kan jo ikke gøre for at vores munde sidder helt forkert i forhold til en hund. Vi går jo på bagbenene..

Men store hunde er bare så irriterende når de hopper op.. De har jo været små engang og dengang var det sikkert sødt.. Og vi betinger dem i at de skal hoppe op.. giver dem en godbid, kæler med dem osv..

Vores store hund vænte vi af med det ved at, så snart den hopppede op vendte ryggen til dn og ignorerede den.. Hvis det var når vi kom hjem gik vi ud af døren og lukkede den efter os.. ventede lidt og gik ind igen.. Hvis det var når vi skulle ud og gå tur, vendte vi ryggen til ham og hang snoren på plads...

Vi ignorerede ham fordi jeg tror at hvis du snakker til hunden, også selvom det kun er et nej eller føj så giver du lidt af det den vil have . opmærksomhed..

Hunden lærer hurtigt den nye regel om ikke at hoppe op :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Vend dig væk fra ham og med det samme han står med alle 4 ben på jorden, så stikker du ham en godbid samtidig med at du roser ham.

Du kan også forebygge det ved at være hurtig og stikke ham godbidden inden han når at hoppe op. Han vil hurtig lære at bliver jeg nede så er der godbidder og ros, hopper jeg op bliver jeg ignoreret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissRiie
Vend dig væk fra ham og med det samme han står med alle 4 ben på jorden, så stikker du ham en godbid samtidig med at du roser ham.

Du kan også forebygge det ved at være hurtig og stikke ham godbidden inden han når at hoppe op. Han vil hurtig lære at bliver jeg nede så er der godbidder og ros, hopper jeg op bliver jeg ignoreret.

 

Han er ikke meget for godbider, desværre.

Har prøvet en masse forskellige, men han smider dem bare ud af munden igen.

Det med rosen er prøvet, men så hopper han op igen, fordi han blir så glad. :S

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Enig med kennel-lowchen, det bedste er - efter min mening - lyn hurtigt at vende ryggen til hunden og evt. træde et par skridt i modsatte retning. Det er meget vigtigt ikke at tale til hunden, endsige se på hunden, idet dette også er kommunikation.

Hunde af den race jeg har er rigtig slemme til at springe op og jeg har lært mine ikke at springe op på denne måde - at de så stadig gør det over for gæster er en anden sag :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissRiie
Enig med kennel-lowchen, det bedste er - efter min mening - lyn hurtigt at vende ryggen til hunden og evt. træde et par skridt i modsatte retning. Det er meget vigtigt ikke at tale til hunden, endsige se på hunden, idet dette også er kommunikation.

Hunde af den race jeg har er rigtig slemme til at springe op og jeg har lært mine ikke at springe op på denne måde - at de så stadig gør det over for gæster er en anden sag :blink:

 

Okay . :) Det vil jeg prøve på. siger det også lige til familien, her senere. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...