Hop til indhold

Hvalpe og trapper


Gæst Anonymous
 Share

Recommended Posts

Gæst Anonymous

Jeg har netop fundet dette forum i dag og håber jeg / vi kan få meget glæde af det fremover. :D

 

Jeg håber nogle har et godt råd om hundehvalpe og trapper. Vi har en knap 9 mdr. gammel formel 1 labrador - Kenzo - som længe har gået op af trapperne i vores hus men ikke tør gå ned endnu. Han er ved at være alt for tung at slæbe ned. Vi har prøvet at lokke ham et trin ned med godbidder. Ude i naturen løber han ned af de asfalt-trapper vi går forbi uden problemer. Måske kan det hjælpe med tæppe på trinnene?? Jeg håber nogle har et godt råd eller to til hvordan vi kan lære vores hund at gå ned af trappen...

 

Mange hilser arp1

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har desværre ikke det gyldne svar på dit problem, men håber at der er andre med en god ide - det er ikke sjovt at slæbe rundt på så store hunde, husker det tydeligt fra min egen Mastino, men det var nu fordi jeg ville forebygge HD problemet at jeg bar rundt på den.

 

Jeg kunne godt forestille mig at det ville hjælpe med noget linoleum/tæppe på trinene, så de ikke er så glatte, men jeg ved detsværre ikke om det vil hjælpe!

 

Andre der har haft samme problem, og hvad gjorde i :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anonymous

Tak for dit svar. :D

 

Sig endelig til hvis I har gode råd til hvordan vi kan løse "problemet". Vi forsøgte lidt igen i går aftes og det går da lidt fremad men kunne det løse det at komme linoleum/tæppe på gjorde vi det da gerne.

 

Håber andre har gode råd? :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har netop fundet dette forum i dag og håber jeg / vi kan få meget glæde af det fremover. :D

 

Jeg håber nogle har et godt råd om hundehvalpe og trapper. Vi har en knap 9 mdr. gammel formel 1 labrador - Kenzo - som længe har gået op af trapperne i vores hus men ikke tør gå ned endnu. Han er ved at være alt for tung at slæbe ned. Vi har prøvet at lokke ham et trin ned med godbidder. Ude i naturen løber han ned af de asfalt-trapper vi går forbi uden problemer. Måske kan det hjælpe med tæppe på trinnene?? Jeg håber nogle har et godt råd eller to til hvordan vi kan lære vores hund at gå ned af trappen...

 

Mange hilser arp1

 

Hej arp1.

Jeg har kun 4 måneders erfaring som hundeejer, - eller faktisk er det kun 2 :P , da hunden er 4 mdr, men på den korte tid har jeg fået tudet ørerne fulde af at man IKKE må lade hvalpe gå på trapper før de er udvoksede.

Det undrer mig at I ikke er blevet konfronteret med den oplysning.

 

Man bør heller ikke gå for lange ture samt løbe/cykle med hunden før den er omkring 1 år gammel.

 

Når det så er sagt, vil jeg skynde mig at fortælle, at min hund (lab/schæfer blanding) i lang tid selv har hoppet ned fra bilen (det må han heller ikke, iflg. vores træner), men det sker så også kun ca. 1 gang hver anden dag.

 

Som Admin er inde på, er det faren for udvikling af Hofteledsdysplasi (HD), der gør at vi skal passe på de små vovser. 8)

Du kan læse mere om HD her: http://www.netdyredoktor.dk/sw7144.asp og på http://www.hundeleksikon.dk, gå ind under Viden om vovse, og derefter Arvelige sygdomme.

 

Nu ved jeg ikke hvornår en formel 1 labrador er udvokset, men er den det ikke endnu, ville jeg ikke tvinge/lokke den til at gå ned ad trapper på nuværende tidspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anonymous

Vi er bestemt konfronteret med det flere gange og det er netop derfor han ikke før nu har måttet gå ned af. Jeg har fået at vide af flere, at dét at gå opaf trappen ikke skulle være så hårdt for ham som at gå nedaf (ved ikke om det er korrekt) Netop derfor han han ikke fået lov til det! Han skal lære det på et tidspunkt og iflg. vores dyrlæge sker der ikke noget ved at træne det ganske langsomt! Jeg er fuldstændig klar over at han ikke må springe ned af trappen - også derfor vil vi gerne lære ham det stille og roligt.

 

Tak for svaret - vi er udemærket bekendt med faren for HD. Jeg har også læst denne artikel:

http://www.netdyredoktor.dk/sw21624.asp (ved ikke om linket kommer rigtigt frem)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv tak. Også for det nye link, - det havde jeg ikke set før.

Det med glatte gulve, som den opdrætter skulle have advaret imod, har jeg heller aldrig hørt før. Jeg har glatte gulve i hele huset, og har da flere gange haft ondt af Cody, som til tider har leget Bambi på isen.

 

Mht. trapperne, - så er jeg også af den opfattelse, at det ikke er så slemt at gå opad. Kender det fra mig selv, hvis man skal op ad en stejl skråning/trappe er det ganske vist hårdt (mest for konditionen :o ), mens det nemt kan værke i de gamle knæ/ryg når det går nedad!

 

Det glæder mig, at I er obs på de helbredsmæssige problemer, og når I har talt med dr. dyr om det, så er det vel "bare" et spørgsmål om træning.

Jeg tror at hunde har svært ved at se trinene, - at de evt. ser det som en lang stejl skråning, når de kigger ned ad trappen (det er bare en teori jeg har). Har I prøvet at lade ham gå nogle få trin opad, og derefter lede ham ned igen? Så han ikke altid skal starte fra oven, og se ned i det stooore dyb :shock:

 

Under alle omstændigheder - held og lykke med træningen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anonymous

Jeg havde heller ikke set dit link - så "noget for noget" - godt man forhåbenligt kan hjælpe hinanden. Det går stille og roligt fremad. Vi starte på fjerde - femte nederste trin og det går efterhånden ganske fint. "Dreje-rundt-øvelse" på trappen har vi også haft god succes med. Bare vi ta´r det stille og roligt og ikke presser ham er jeg overbevist om, at han nok skal få det lært. :lol:

 

Vi fik at vide ved dyrlægen, at selv en udvokset hund ikke skal rende op og ned af trappen hele tiden så det er vi også meget opmærksomme på når den tid kommer.

 

 

:D:D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...