Hop til indhold

hunderace


Gæst tiggrfan
 Share

Recommended Posts

Gæst tiggrfan

hej jeg er gravid og har aldrig stået i den situation før... men vi har bestemt os til at få hund... men hvilken race egner sig bedst med børn og kat... :o i må meget gerne skrive til min mail... [email protected]

 

tak på forhånd

 

sussie jensen

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er meget svært at råde dig når man ikke får lidt mere info :)

 

Hvad kan i f.eks tilbyde hunden?

 

Hvad er jeres krav osv?

 

Jeg har lige oprettet en tråd "hjælp mig til at vælge hund nr 2" der kan du se jeg har opstilt nogle kriterier og lister over hvad vi har at tilbyde en hund!

 

det er et godt udgangspunkt at lave sådan en "plan"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst nordlys_dk
hej jeg er gravid og har aldrig stået i den situation før... men vi har bestemt os til at få hund... men hvilken race egner sig bedst med børn og kat... :o i må meget gerne skrive til min mail... [email protected]

 

tak på forhånd

 

sussie jensen

 

Tillykke med den kommende lille ny! Jeg ville nok vente med at få hund til efter den lille var kommet til verden. Så er det nemmere at vide hvordan det kommer til at være med tid osv. Skal det være en stor eller lille hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

hej jeg er gravid og har aldrig stået i den situation før... men vi har bestemt os til at få hund... men hvilken race egner sig bedst med børn og kat... :o i må meget gerne skrive til min mail... [email protected]

 

tak på forhånd

 

sussie jensen

 

Tillykke med den kommende lille ny! Jeg ville nok vente med at få hund til efter den lille var kommet til verden. Så er det nemmere at vide hvordan det kommer til at være med tid osv. Skal det være en stor eller lille hund?

takker...

vi vil osse vente, men har altid haft hund... men vi skal flytte ud på landet og da den gamle hund har stillet træskoene ville jeg godt have en ny.. for som sagt er det ude på landet og skal have en lille... manden arbejder til 20.00 så vil godt kunne føle mig sikker... plus det at det sakl jo være en hygge hund...

det skal være en hund der mindst er 45 cm over ryg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Sussie.

 

Tjah, synes ikke jeres krav er præciseret hvad angår temperament og motion... Og om i måske vil være aktive indenfor nogen form for hundesport? En hyggehund kan betyde meget i mine øjne :wink:

 

Hvis du søger en sofahund, så kan jeg anbefalde berner sennenhunden. Det er en rolig race, som vejer mellem 40-60 kg. Højden er 58-70cm.

 

Det er en forvokset skødehund, med et utrolig kærligt og venligt sind. Motionsmæssigt kræver den ikke det store, men skal selvfølgelig ud på nogle gode gåture, hver dag - det eeeeelsker de.

 

Opringeligt var berneren en kvægvogtende race, som drev kvæget fremefter og beskyttede det mod vilde dyr. Det er en intelligent hund, med værdighed. Den skal helst kunne se formålet (eksempelvis leg eller godbid) med en given ordre, og er ikke en "kæft-trit-og-retning" hund. På grund af sin intelligens, er det dog vigtigt at den bliver stimuleret, og der er mange som er aktive indenfor lydighed!

 

Det er en race som er pålidelig med børn, hvis den er blevet præget på dem - men så er den også eminent med dem :)

 

Hvis man vil dyrke sport med en berner, så er der vogntrækning, som den også oprindeligt blev avlet til. Derudover kan en berner også trænes som redningshund. Soft agility synes de også er sjovt.

 

Sygdomsmæssigt er de mest alvorlige ting for berneren for tiden: Kræft og HD/AD, som jeg vil råde dig til at undersøge stamtavlerne for. Berneren havde omkring år 2000 en gennemsnitslevealder på ca. 7år, på grund af kræften, men der arbejdes for at øge levealderen.

 

Til sidst vil jeg råde til at købe hvalp efter DBSK (Dansk berner sennen klub, under DKK) anerkendte forældre.

 

Berner sennen specialklub: http://www.dbsk.dk/

 

Tænk, jeg synes der er noget jeg har glemt :? Men vender tilbage, hvis jeg husker på det. Må nok også hellere sige, at alt dette er teoretisk viden og så en lille smule praktisk, da jeg kender én.

 

Lige et billede af vidunderet:

1996_Azuro_1.jpg

Normalt har berneren en hvid blitz, men ham her har desværre kun en tyn, tynd streg :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Berneren er også mit første valg, når det skal være en stor hund.

 

MEN SE JER RIGTIG GODT FOR!!!

 

Jeg fravalgte berneren for 6 år siden på grund af kræft, hjertefejl, allergi og kryptorcisme i racen.

 

Den han, jeg havde var verdens pragtfuldeste hund, -hans far var tophund i racen. Men i familien var alle de nævnte sygdomme.

 

Min dejlige Ramses havde allergi de meste af sit korte liv. Hans bror var kryptorcid, han havde slægtninge, der måtte aflives pga. dårligt temp. OG jeg mødte adskillige andre bernere med allergi mens jeg havde Ramses..

 

Ramses far var Sennettas Sixten. Hold dig fra hvalpe, der har ham i anerne.

HELDIGVIS er det let at checke i dag ved hjælp af DKK's hundeweb.

 

En sund berner er den aller-allerdejligste familiehund. Og god til både børn i alle aldre og til katte og andre husdyr. Og den er ikke særlig krævende m.h.t. stimulering og motion.

Jeg har haft 4 af slagsen.

 

Men på grund af de mange sygdomme i racen, så er middellevetiden for en berner i dag kun 7 år.

 

Jeg HAR haft en tæve, der blev 13. Men det er mange år siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

selvfølgelig skal den da ha den motion den behøver... men som sagt skal jeg ha en lille så tre timers gåtur blir det nok ikke til... :oops:

 

men berner senne er selv en hund jeg har kigget på... og tak for rådet mht den hanhund...den gamle var en tervuere blandet med shcæfer.. så har haft hyrdehund før og ved hvad de tager.. men der havde jeg osse tiden og motionen til det... vi er ikke den mest aktive familie for min mand arbejder til kl. 19.30... så det er ikke en amstaff vi skal anskaffe det ved jeg jo godt... :)

 

men flytter over i en stor 3 værelses (det er det plads vi ha.. med køkken og toilet) ude på landet hvor det altså er et stort hus men deler det med mine forældre og bror og så hans dame... :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...