Hop til indhold

Fransk benstilling hos hvalp


Aleksandra
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen!

Jeg søger nogen, som har erfaring med fransk benstilling hos en voksende hvalp. Min lille Nova Scotia Duck Tolling Retriever på 4 måneder har nemlig tendens til fransk benstilling på begge forben. Altså hvor poterne peger udad. Min dyrlæge kommenterede på det ved vores sidste besøg, men sagde at det ikke ligefrem var noget at bekymre sig for. Dagen efter får jeg en opringning om at dyrlægen har vendt det med en kollega og at denne benstilling kan give voldsomme problemer senere i hundens liv. Derfor ville hun tilbyde mig at få taget nogle røntgenbilleder for at se hvor slemt det står til da en operation kunne være nødvendig. Beslutningen var dog helt op til mig, og da min hvalp ikke virker til at være generet af det har jeg endnu ikke handlet på det. Han hverken halter eller lignende.

Jeg ville derfor høre om der er nogle af jer som har haft hunde med denne benstilling? Har en operation virkelig været nødvendig inden hvalpen overhovedet er færdig med at vokse? Jeg har hørt nogle fortælle om at dette gik væk som hvalpen voksede færdig, nogle har også sagt at det gik væk ved foderskifte eller med fodertilskud. Jeg fodrer ham med hvalpefoder fra Hills i øjeblikket.

Håber på nogle gode input, alle råd er velkomne!

Tak!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej operation er ikke nødvendig - slet ikke. Men din hvalp vokser for hurtigt - så væk med Hills foderet der er for mange kulhydrater i. Find et andet foder med mere kød. Du kan give tilskud af benmel. I gamle dage brugte jeg Biomineral til mine hvalpe - det kan desværre ikke fås mere. Men min Oscar  voksede "forkert" og havde skæve benstammer. Han fik sine forben rettet i løbet af få måneder på biomineral - samtidig kom han over på et voksen foder som gjorde at han voksede langsommere - hvalpefoder er ikke altid sagen - i så fald skal det være et foder rettet mod store hunde så væksten hæmmes en smule.

Håber ikke du lader din hvalp operere.

Redigeret af Beaglepack
Link til indlæg
Del på andre sites

36 minutter siden, Beaglepack skrev:

Nej operation er ikke nødvendig - slet ikke. Men din hvalp vokser for hurtigt - så væk med Hills foderet der er for mange kulhydrater i. Find et andet foder med mere kød. Du kan give tilskud af benmel. I gamle dage brugte jeg Biomineral til mine hvalpe - det kan desværre ikke fås mere. Men min Oscar  voksede "forkert" og havde skæve benstammer. Han fik sine forben rettet i løbet af få måneder på biomineral - samtidig kom han over på et voksen foder som gjorde at han voksede langsommere - hvalpefoder er ikke altid sagen - i så fald skal det være et foder rettet mod store hunde så væksten hæmmes en smule.

Håber ikke du lader din hvalp operere.

Hejsa! Tusinde tak for dit svar. Jeg har indtil videre ikke ladet ham blive opereret, da jeg har hørt flere sige at dette blot skyldes han vokser for hurtigt. Vi har skiftet til noget voksenfoder til større racer, og han får derudover LUPO tilskudstabletter. Må giver det nogle måneder og se om det hjælper. Vil meget gerne undgå operation selvom dyrlægen siger at det ikke er muligt.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

4 timer siden, Aleksandra skrev:

Hejsa! Tusinde tak for dit svar. Jeg har indtil videre ikke ladet ham blive opereret, da jeg har hørt flere sige at dette blot skyldes han vokser for hurtigt. Vi har skiftet til noget voksenfoder til større racer, og han får derudover LUPO tilskudstabletter. Må giver det nogle måneder og se om det hjælper. Vil meget gerne undgå operation selvom dyrlægen siger at det ikke er muligt.

Det lyder godt - så er I forhåbentlig på rette vej. Operation må blive absolut sidste udvej og man skal da slet ikke operere en hvalp der stadig vokser - forstår slet ikke at dyrlægen kan foreslå noget så drastisk - måske I skal få en anden dyrlæge - det ville jeg nok vælge. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...