Hop til indhold

erfaring med hund og rideture?


Gæst tanita
 Share

Recommended Posts

Har for ikke at ikke alt blande noget helt forkert ind i emnet så valgt at flytte svaret...

 

Jeg var 2 år om at finde den race jeg ville have.

 

- Det skulle være en race som var kendt for at havde let ved at lære. Ikke fordi jeg planer om konkurrence i lydighed (det er først kommet senere), men fordi jeg ville have en hund der var velopdragen i det daglige

- den skulle kunne løbe ved siden af hesten uden at gå efter vildt mv.

- Den skulle være af middel højde

- Den skulle være langhåret

- Den skulle være omgændelig med andre dyr, hunde og mennesker

- Den skulle være af aktiv og have stamina nok til at kunne være med på de lange rideture

- Den skulle have vagtinstinkt, men ikke på en overdreven måde

- Den skulle have et udseende som jeg fandt OK

 

Jeg valgte Aussien (Australian shepherd) efter en megen lang søgen. Den opfyldte alle mine kriterier som race.

 

En del blev lidt forundret over at jeg ikke valgte race efter hvad jeg synes der var smukkes. I så fald havde jeg nok valgt:

 

Langhåret Collie

Borzoi

Samojede

 

Du skriver at du har hunden med på ride ture og da jeg selv godt kunne tænke mig at gøre det med min så tænker jeg bare hvordan har du lært den det???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Sorry, så først dit indlæg nu :oops:

 

Jeg nåede faktisk aldrig så lang. Da hun var 4 mdr. røg hun ind i hegnet (hun vred sig ud af halsbånden hos den person som holdte hende, mens jeg var der inde) - og siden kunne jeg ikke få hende i nærheden af heste.

 

Et par af mine hvalpekøbere rider dog med deres hunde.

 

Hunden skal først og fremmeste lære at omgås hestene, dvs. være tryg ved dem, men holde god afstand; de er nogle farlige bæster sådan nogle heste, så mine hunde får ikke lov at svanse rundt mellem benene på dem.

Hesten skal også lære at være tryg ved hunden også selv om den løber ved siden af den.

Det er også meget vigtigt at kommanderne kom, bliv, ind til siden mv er 110% på plads hos din hund - også selv om der kommer andre hunde, vildt mv.

Start med at træn din hund (og din hest) når du trækker hesten, senere kan du sætte dig op mens en anden går på jorden og kan kontrollere hunden hvis der er brug for det. Hvis det går fint kan du prøve en stille tur, et stille sted.

Personligt ville jeg kun skridte, evt. tage en stille trav når hunden med - bare for at være sikker på at jagtinstinktet ikke går op i hunden og hesten bliver bange for den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi rider med nogle af vores..

Vi har startet med at gå med dem langs vejkanten og mens de gik på asfalten sagt "rabatten" og fået dem til at træde ud i græskanten..

Senere da vi begyndte at træne med hesten ved siden af, red jeg og en af pigerne gik inde på marken med en lang hjælpeline i hunden. Når hunden så er kommet for tæt på mig/hesten har jeg sagt "Afstand", samtidig med at hjælperen trak lidt i linen så hunden øgede afstanden til hesten.

Det er også en fordel at kunne dække sin hund af.

Men allerførst skal hunden og hesten selvfølgelig være trygge ved hinanden. Vores heste kom fra et sted hvor de havde islandske fårehunde så de var vant til hunde. Og hundene er med ude hos hestene fra de er bittesmå..

DU må bare i gang med at træne :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo redet meget med sheila:-D

 

Nu har jeg en hundesikker hest, han er aldrig blevet bange for en hund og sheila har lavet lidt at hvert omkring ham..

 

Start i det små med at ride sammen med en der går sammen med hunden.

Derudover skal du måtte have løs hund, der vhor du rider og du skal kunne kalde din hund til dig.

 

Men det er sjovt, sheila eeeelsker en hurtig galop efter hesten:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Super at hører at jeg ikke er den eneste der kunne tænke mig det...

Jeg har haft Rollo men ud til hestene en 3 gange første gang var han nervøs og gøede lidt af dem, men nu snuser de bare til hinanden og så er det det... men ja god ide med at gå tur med dem den må jeg prøve...

 

Har i hunden løs eller er der en line på?

 

Vi havde mine forældres hund med en gang og det gik bare super:!:

Kunne godt tænke mig at gøre det med Rollo også for så får man rørt dem begge på en gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...