Hop til indhold

Entropion, nogen der kender til sygdommen?


Gryn
 Share

Recommended Posts

Nej, desværre...

 

Men jeg faldt over dette album på HG: http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=18330

med billeder fra før og efter operation for entropion.

 

Tak.

Det ser godt nok voldsomt ud. Groas er vist i mild grad, men nok til at genere hende. heldigvis skal vi til Gudrun på mandag, så vil jeg bede hende se nærmere på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har stærk mistanke om at Groa lider af Entropion i højre øje. Mon der er nogen her inde der kender til sygdommen?

 

Jep - entropion er indadkrængning af øjenlåget og kan varriere meget fra hund til hund. Det der giver genen er at øjenvipperne går ind og irretere/ridser øjet hver gang den blinker.

 

Nogle kan have en kraftig der ikke genere dem og andre kan have en lille bittet en der genere rigtig meget.

 

Min egen hund fik som hvalp et agn fra græs med modhager i øjet og dette lavede noget ballade, så jeg endte med at min hund blev opereret. Dyrlægen kunne konstatere en mikro lille entropion (som hamn mente stammede fra balladen som hvalp). Men hunden blev opereret og har siden ikke haft gener i øjet.

 

Håber du snart har styr på Groa :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep - entropion er indadkrængning af øjenlåget og kan varriere meget fra hund til hund. Det der giver genen er at øjenvipperne går ind og irretere/ridser øjet hver gang den blinker.

 

Nogle kan have en kraftig der ikke genere dem og andre kan have en lille bittet en der genere rigtig meget.

 

Min egen hund fik som hvalp et agn fra græs med modhager i øjet og dette lavede noget ballade, så jeg endte med at min hund blev opereret. Dyrlægen kunne konstatere en mikro lille entropion (som hamn mente stammede fra balladen som hvalp). Men hunden blev opereret og har siden ikke haft gener i øjet.

 

Håber du snart har styr på Groa :-)

 

Tak :kys:

 

Hun har konstant flåd fra det øje, i perioder er det meget slemt. Hver gang vi synes at have bugt med øjet starter det igen.

 

Får hunde en klap for øjet efter operationen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :kys:

 

Hun har konstant flåd fra det øje, i perioder er det meget slemt. Hver gang vi synes at have bugt med øjet starter det igen.

 

Får hunde en klap for øjet efter operationen?

 

Få allerførst dyrlægen til at konstatere om det er det. Jeg ved ikke om det kan gøres uden bedøvelse? Min egen var i bedøvelse, men det var måske også fordi vi ikke helt vidste hvad vi ledte efter så alt blev tjekket i øjet blinkhinder, tårekanaler osv.

 

Min hund blev efter operationen iført krave - ingen klap - Jeg tror en klap kan lave ballade i sådan et operationssår (men jeg ved det ikke). Hun blev holdt inde ved mig når vi gik tur og fik ikke lov til at løbe i højt græs, krat, skov osv.

 

Jeg mener hun blev tjekket efter en uge, måske ti dage og så var der ikke mere der.

 

Min hund kløede meget i sit øje, der var nærmest konstant flåd fra det og hun pev ofte. Jeg var ikke itvivl om at hun var generet af det. Men mellem tuberne af div. øjensalve var der også gode perioder - de blev dog kortere og kortere.

Redigeret af Tanten
Skulle lige have fjernet et meget farligt dyr ;o)
Link til indlæg
Del på andre sites

ved ikke om den er arvelig, men den ses mere hos nogle racer end hos andre. Mener Pudler er en af dem.

 

Jeg ved at indenfor Rottweilere må man ikke avle på en hund der har eller har haft entropion. netop fordi man regner det for værende arveligt - mon ikke det samme gælder pudlerne!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi blev desværre nød til at aflyse turen. Gudrun mener vi skal prøve at dryppe med noget andet, øjet skal også være fri for betændelse for hun kan se om det er entropion.

 

Så vil jeg blot ønske jer alt muligt held og lykke med det, og så håbe I rammer et dyrlægebesøg en dag øjet er til det :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :kys:

hvordan gik det for jer hos GF i dag?

 

Det gik fint :mrgreen: Nyrerbalancen er som den skal være, men hun er lidt lav i hendes energi - så nu hvor det kritiske tidspunkt for den falske drægtighed nærmer sig har vi besluttet at hjælpe hende med et tilskud af de små kineserpiller :-D

 

Tak fordi du spurgte :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...