Hop til indhold

Min hund bider


Gæst Doggystyle
 Share

Recommended Posts

Gæst Doggystyle

Hej

 

Jeg har en halvt år gammel Cairn-Terrier, som er begyndt at bide i mine tæer når jeg skal til at gå op af trappen -altså væk fra ham. Han tør selv ikke gå op af trappen, og forbinder derfor at jeg bare nærmer mig trappen, med at jeg går mig vej. Om det så er grunden ved jeg ikke.

 

Kan man lære ham ikke at bide i mine stakkels tæer? har prøvet at råbe "Nej" og give ham godbidder når han ikke bider, men dog bider han næsten hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det kan man.

 

Du bør dog lige tænke lidt over HVORFOR han bider. Det lyder ikke som almindeligt hvalpebideri, når det først opstår nu.

 

Hvis din hvalp reelt bider i dig for at forhindre dig i at forlade ham, fortæller dette, at han har et stort problem med at blive forladt!

 

Hvor længe er du væk fra ham ovenpå? Er det om natten?

Og hvor lang tid er han evt alene i dagtimerne?

Disse ting har betydning for din hvalp.

 

Hvis din hvalp f.eks. sover for sig selv om natten OG er alene om dagen, er det for meget alenetid og det er så årsagen.

 

Det er ÅRSAGEN der skal behandles ikke udelukkende adfærden. Hvis din hvalp skal have det godt :)

 

Fortæl lidt mere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Doggystyle

Ja han er alene om natten og 4-5 timer om dagen :S

 

Han piver også en del, bare man går fx på toilettet eller overnpå, og han er alene.

 

Vi har lavet alene-hjemme træning, hvor vi startede fra 10 sekunder, og langsomt op til 4-6 timer, og givet godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja han er alene om natten og 4-5 timer om dagen :S

 

Han piver også en del, bare man går fx på toilettet eller overnpå, og han er alene.

 

Vi har lavet alene-hjemme træning, hvor vi startede fra 10 sekunder, og langsomt op til 4-6 timer, og givet godbidder.

 

Velkommen :D

 

Dejligt med flere cairner på hunde-forum p82.gif

 

Har han pevet under din alenehjemme træning?

 

Som Ninja mor skriver, så ville det være godt med flere oplysninger :)

 

Du skriver du råber nej, hvad kan det være du råber?

Hvordan aktiverer du ham?

Hvordan ser jeres dage ud?

Andet?

Hvilke metoder bruger du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Doggystyle

Altså

 

Ja under træningen pev han en smule.

Jeg går med ham 1-2 gange om dagen, og er ellers sammen med ham det meste af dagen, fra når jeg kommer hjem ved 2 tiden.

 

Når han bider råber jeg "Nej" (højt) ignorere ham så godt som jeg nu kan, og ellers bare smutte op ovenpå.

 

 

Jeg overvejer at lave en ny grundig alene hjemme træning for ham :)

 

Kan ikke lige finde andre informationer... Han sover i vores gang/køkken som er rimelig stort.. hvis det har betydning

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså

 

Ja under træningen pev han en smule.

Jeg går med ham 1-2 gange om dagen, og er ellers sammen med ham det meste af dagen, fra når jeg kommer hjem ved 2 tiden.

 

Når han bider råber jeg "Nej" (højt) ignorere ham så godt som jeg nu kan, og ellers bare smutte op ovenpå.

 

 

Jeg overvejer at lave en ny grundig alene hjemme træning for ham :)

 

Kan ikke lige finde andre informationer... Han sover i vores gang/køkken som er rimelig stort.. hvis det har betydning

 

En hund som sover separaret fra sin familie og er alene 4 - 5 timer om dagen er reelt alene 12 - 13 timer.

Det er halvdelem af døgnet og det går slet ikke.

 

Selvom cairn terrieren virker "hård" udenpå, er den faktisk blød som smeltet smør og har som de fleste andre hunde et stort behov for nærkontakt og fællesskab med sin "flok".

 

Se hans biden i dine fødder som hans desperate forsøg på at forhindre dig i at forlade ham. Det er synd for din lille hund.

Og jeg får en klump i halsen ved at tænke på ham i situationen.

 

Du kan på http://www.hundeliv.dk finde noget om alenehjemmetræning.

 

Vær opmærksom på, at da han har pebet under alenetræningen, er den følelse, som ligge bag piberiet (piberiet udtrykker følelsen) blevet godt trænet også!

Det vil sige, at din hvalp har INDLÆRT, at det er ubehageligt at blive efterladt.

Så, den der har vejledt dig om alenetræningen har ikke gjort dig og din hvalp en tjeneste.

 

Er der en speciel årsag til, at din hvalp ikke sover i soveværelset?

Det er faktisk det bedste sted for hunde, som man ønsker at have indflydelse på og give tryghed.

Ved at lade ham sove hos dig kan du mindske alenetiden væsentligt og det har stor betydning.

 

Hvor opholder han sig, når han er alene? Også i gang/køkken?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Altså

 

Ja under træningen pev han en smule.

Jeg går med ham 1-2 gange om dagen, og er ellers sammen med ham det meste af dagen, fra når jeg kommer hjem ved 2 tiden.

 

Når han bider råber jeg "Nej" (højt) ignorere ham så godt som jeg nu kan, og ellers bare smutte op ovenpå.

 

 

Jeg overvejer at lave en ny grundig alene hjemme træning for ham :)

 

Kan ikke lige finde andre informationer... Han sover i vores gang/køkken som er rimelig stort.. hvis det har betydning

 

En hvalp har ikke bagtanker, en hvalp er en baby, der har en masse behov for at føle sig elsket og taget af, når han bider har han en grund til det :)

 

Når man bruger nejet er det vigtigt at det indlæres, ligesom med Kvik i matador, en tysker/dansker øvelsen :)

 

Har du læst nogle bøger om hundeopdragelse?

 

Jeg kan foreslå dig Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning, Lone Greva, Familiehunden og anders Hallgrens Forstår du din hund?

 

En cairn skal behandles med bløde metoder, det ved jeg af erfaring, og man skal være logisk og klar, for cairnen er klog og følsom a044.gif

 

 

Måske kan du fortælle mere om de situationer hvor han bider?

 

Alenehjemmetrænig forfra er en god ide, men jeg ville som Irene forslår, også gerne se ham sove hos dig :)

 

Der er mange gode artikler inde på hundeliv.dk :)

 

Bla om Hvalpen, om aktivering m.m..

 

Hvor langt går du med din hvalp når du går, og hvad laver i ellers sammen?

 

Hvordan ignorer du ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Doggystyle

Jeg har læst Jeanette Clausen's Cairnbogen, som beskriver grundigt om at have en cairn, og har fulgt alene hjemme træningen efter den, men var slet ikke opmærksom på at han pep under træningenn, og at det var en dårlig ting :(

 

Når han er alene om natten, sover han stort set hele tiden, og har næsten aldrig pepet. Ved 6-7 tiden står mig og min familie op, og er sammen med ham indtil 8-9 tiden. Så giver vi ham et tyggeben, eller en ben med lidt leverposteg inden i, som han kan hygge sig med. Vi har hold lidt øje med ham , og han lægger sig egentlig bare til at sove igen, uden at pipe.

 

Jeg har hørt lidt om hunde som er for stille, og bare sidder og venter på deres ejer, og at det ikke skulle være særlig godt.

 

Men egentlig er det kun når han forlades, og han måske stadig kan høre os, at han piper.

 

Jeg har også lagt mærke til at han kun bider mig, ikke resten af min familie.

 

Når jeg råber "nej" har jeg lært ham at "nej" + han stopper = godbid.. så råber jeg nej og han stopper med at bide giver jeg ham en godbid. Men han stopper dog ikke ret tit :(

 

Lige nu går vi til hundetræning, hver lørdag og søndag, og går ellers ture nede i parken hvor han næsten hver gang møder andre hunde som han leger med.

 

Jeg har en anelse om at jeg ikke helt er sat i "respekt" altså han mener han er højere i hirakiet end mig (har jeg læst om :D), siden det kun er mig han bider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når han er alene om natten, sover han stort set hele tiden, og har næsten aldrig pepet. Ved 6-7 tiden står mig og min familie op, og er sammen med ham indtil 8-9 tiden. Så giver vi ham et tyggeben, eller en ben med lidt leverposteg inden i, som han kan hygge sig med. Vi har hold lidt øje med ham , og han lægger sig egentlig bare til at sove igen, uden at pipe.

 

Jeg har hørt lidt om hunde som er for stille, og bare sidder og venter på deres ejer, og at det ikke skulle være særlig godt.

 

Men egentlig er det kun når han forlades, og han måske stadig kan høre os, at han piper.

 

Jeg har også lagt mærke til at han kun bider mig, ikke resten af min familie.

 

Når jeg råber "nej" har jeg lært ham at "nej" + han stopper = godbid.. så råber jeg nej og han stopper med at bide giver jeg ham en godbid. Men han stopper dog ikke ret tit :(

 

Lige nu går vi til hundetræning, hver lørdag og søndag, og går ellers ture nede i parken hvor han næsten hver gang møder andre hunde som han leger med.

 

Jeg har en anelse om at jeg ikke helt er sat i "respekt" altså han mener han er højere i hirakiet end mig (har jeg læst om :D), siden det kun er mig han bider.

 

Du skriver, at han sover næsten hele tiden om natten.........

Hvordan ved du det, når du ikke sover sammen med ham? a050.gif

 

Og at han kun piver når I forlader ham?

 

Hvem består den øvrige familie af? Og sover I allesammen ovenpå, mens han sover nede?

 

Og hvem af jer går til hundetræning med ham?

 

 

---Du skriver, at han ikke tør gå op af trappen selv.... Måske skal du hjælpe ham med at lære det? Hvis det altså er meningen, at han selv skal kunne det en dag.

--Nogle gange skal der ikke så meget andet end lidt opmuntring til for at lære noget, som man forfærdelig gerne vil..

--Og du skal selvfølgelig passe godt på ham, når I skal ned igen. Det er DET der kan være farligt. Det er ikke særlig farligt at gå OP af en trappe.

 

Det, der skal til for at du kan komme højere op i hierakiet, som du selv er inde på, --det er IKKE at du sætter dig i respekt ved at råbe eller være hård. Men at du sørger for at være SÅ interessant, så han bare ikke KAN lade være med at beundre dig og se op til dig.

Du skal være sjov og spændende og finde på sjove og spændende ting, som I kan lave sammen.

Lige nu kunne det bl.a. godt være noget med at lære at klare trappen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg har læst Jeanette Clausen's Cairnbogen, som beskriver grundigt om at have en cairn, og har fulgt alene hjemme træningen efter den, men var slet ikke opmærksom på at han pep under træningenn, og at det var en dårlig ting :(

Den har jeg også læst og jeg synes ikke at den er særlig god, ikke det der handler om opdragelse :)

Hvis du har lyst kan du sende en reservering på de andre til dit blbiotek, de indeholder en masse sjove ting du og din søde hvalp kunne lave sammen, og meget gode opdragelsesting :)

Når han er alene om natten, sover han stort set hele tiden, og har næsten aldrig pepet. Ved 6-7 tiden står mig og min familie op, og er sammen med ham indtil 8-9 tiden. Så giver vi ham et tyggeben, eller en ben med lidt leverposteg inden i, som han kan hygge sig med. Vi har hold lidt øje med ham , og han lægger sig egentlig bare til at sove igen, uden at pipe.

 

Hvad laver i med ham om morgenen?

Går tur?

Leger?

Laver fodersøg eller andet der ligner?

Har han skullet sove alene fra dag et?

 

Jeg kan ikke huske hvordan alenehjemmetræningen foreslåes gjort i cairnbogen, men de fleste går for hurtigt frem, aktivere for lidt eller meget osv..

Hvis han har skullet sove alene fra dag et kan det sagtens være grundlagt der, sådan en baby er vant til at ligge i bunke med mor og søskende, og er bare en baby, så det er meget utrygt.

Jeg har hørt lidt om hunde som er for stille, og bare sidder og venter på deres ejer, og at det ikke skulle være særlig godt.

 

Mine sover :)

Når jeg går, har de været ude og gå, fået foder/godbidsøg, godbidder er i min verden kogt kød i små stykker hver dag, en cairn skal have gode godbidder :wink:

Derefter har de gået i min indhegnede have hvis de har lyst, og de kommer ind og falder ned i god tid inden jeg går, så de er rolige :)

Når jeg går, har vi et ritual hvor jeg kaster en flok gode godbidder og tørret fisk til dem, de elsker det og glæder sig til det, og jeg gør det hver gang jeg går :)

Jeg siger det samme hver gang :)

At hunden piber er udtryk for hvad den føler.

Men egentlig er det kun når han forlades, og han måske stadig kan høre os, at han piper.

 

Har i haft kamara eller andet på ham?

Jeg har også lagt mærke til at han kun bider mig, ikke resten af min familie.

 

Når jeg råber "nej" har jeg lært ham at "nej" + han stopper = godbid.. så råber jeg nej og han stopper med at bide giver jeg ham en godbid. Men han stopper dog ikke ret tit :(

 

Hvorfor råber du? er du meget flagrende i dine bevægelser, altså svinger med arme og ben, larmer meget med høj stemme?

Så kan det godt være det er det der ophidser ham, man skal være rolig og tale normalt :)

Og nej, det er ikke godt nok til ja-nej træning, ved den rigtige træning forstår han at nej betyder nej :)

 

Lige nu går vi til hundetræning, hver lørdag og søndag, og går ellers ture nede i parken hvor han næsten hver gang møder andre hunde som han leger med.

Hvor meget går i med ham?

Har i indhegnet have?

Jeg har en anelse om at jeg ikke helt er sat i "respekt" altså han mener han er højere i hirakiet end mig (har jeg læst om :D), siden det kun er mig han bider.

 

Han tænker slet ikke i hiraki, det er ikke det det handler om, læs evt Anders Hallgrens Alfasyndromet :)

Hunde skal ikke holdes nede og ''sættes på plads'', de skal møde tillid og kærlighed, og få grænser der er forståelige, og dermed mener jeg at de skal forklares for hunden på en måde de har en chance for at forstå :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Doggystyle

Da vi lige fik ham, sov jeg ved ham i 3-4 dage, og flyttede langsomt længere væk fra ham. Han sov i en indhegning på ca. 1 kvadratmeter, indtil jeg var flyttet op på mit værelse

 

Vi går ture på ca 30-40 minutter, lige efter jeg er kommet hjem. Så vi går ikke om morgenen, men istedet kaster jeg lidt foder ud på græsplænen som han kan finde mens jeg spiser morgenmad :)

 

Fra vores køkkenvindue kan man se ind på ham når han er alene, fx om morgenen. Vi giver ham normalt et hulkødben med lidt leverpostej indeni, og når han er færdig med det falder han i søvn, uden at pipe.

 

Men tror jeg vil konkludere at han skal have en ny alene hjemme træning :)

Og måske gå en tur om morgenen så kan kan sove det meste af dagen indtil jeg kommer hjem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi lige fik ham, sov jeg ved ham i 3-4 dage, og flyttede langsomt længere væk fra ham. Han sov i en indhegning på ca. 1 kvadratmeter, indtil jeg var flyttet op på mit værelse

 

Vi går ture på ca 30-40 minutter, lige efter jeg er kommet hjem. Så vi går ikke om morgenen, men istedet kaster jeg lidt foder ud på græsplænen som han kan finde mens jeg spiser morgenmad :)

 

Fra vores køkkenvindue kan man se ind på ham når han er alene, fx om morgenen. Vi giver ham normalt et hulkødben med lidt leverpostej indeni, og når han er færdig med det falder han i søvn, uden at pipe.

 

Men tror jeg vil konkludere at han skal have en ny alene hjemme træning :)

Og måske gå en tur om morgenen så kan kan sove det meste af dagen indtil jeg kommer hjem...

 

Og mindre alenetid!

 

Din hunds adfærd er et udtryk for hvordan han har det.

 

At lære ham ar være alene, forfra og uden piben, er naturligvis fint, men hvis du ikke ændre på hans mange alenetimer, får din lille hundeven det ikke bedre!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Da vi lige fik ham, sov jeg ved ham i 3-4 dage, og flyttede langsomt længere væk fra ham. Han sov i en indhegning på ca. 1 kvadratmeter, indtil jeg var flyttet op på mit værelse

 

Vi går ture på ca 30-40 minutter, lige efter jeg er kommet hjem. Så vi går ikke om morgenen, men istedet kaster jeg lidt foder ud på græsplænen som han kan finde mens jeg spiser morgenmad :)

 

Fra vores køkkenvindue kan man se ind på ham når han er alene, fx om morgenen. Vi giver ham normalt et hulkødben med lidt leverpostej indeni, og når han er færdig med det falder han i søvn, uden at pipe.

 

Men tror jeg vil konkludere at han skal have en ny alene hjemme træning :)

Og måske gå en tur om morgenen så kan kan sove det meste af dagen indtil jeg kommer hjem...

 

 

Jeg synes det lyder godt :)

 

Og det Ninjamor er inde på er også vigtigt, prøv at lån de omtalte bøger, så får du nogle gode ideer derfra også :)

 

Det er godt han får et ben med leverpostej i :)

 

Lad os vide hvordan det går og spørg endeligt a055.gif

 

Har du billeder af ham du kan sætte ind?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...