Hop til indhold

Hyrde gen/adfærd


Aslan
 Share

Recommended Posts

Vi mødte en broholmer/scæfer (det ligner en løve :shock: ) ude i hundeskoven i dag.

En han på 2 år som næsten lige var blevet kastereret.

 

Den nærmest hyrdede med Aslan, når Aslan ville løbe ind mellem træerne spærrede den vejen og knurrede af ham. Den sørgede så vidt muligt for at holde Aslan ude på vejen. Da den havde gjort det et par gange, blev det for meget for lille Aslan og han løb ned bag ved sin moar, den anden han fulgte efter og da aslan kom om bag mig, knurrede den igen for at få ham frem??? (der blandede jeg mig altså :oops: og så fik den lige et HOV HOV).

 

 

Jeg undre mig lidt over om en hund kunne finde på at hyrde med andre hunde, eller om den lige prøvede noget "jeg bestemmer" agtig noget :hmm:

 

Umidelbart virkede det ikke som en agressiv knurren, men nu kender jeg heller ikke hunden, og ejeren sagde ikke noget om at den havde tendenser til at være agressiv dominerende hanhund.

 

Efter min irretesættelse stoppede det så også og den anden han løb for sig selv. Der var også to andre hunde , men de var begge kastreret i meget tidlig alder - og Aslan er jo ikke kastereret.

 

Aslan er jo ovre/igang med sin første kønsmodning, så vi forventer ikke at han har de samme "rettigheder" som han havde som hvalp (der måtte han jo næsten alt).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Det lyder ikke som hyrdeadfærd for mig.

 

Der er folk som hyrder med deres GSD, men der er meget langt mellem dem. Tror derfor desværre at der i dagens Danmark ikke befinder sig mange som besidder et godt hyrdeinstinkt - slet ikke hos blandninger med racer som ikke besidder det.

En schæfer hund fungerede også mere som et levende hegn samt en drivende hund, dvs. at den skubber fårene foran sig end at den løbere rundt om fårene for at holde dem sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Vi har oplevet det samme med Simba. Da var det bare en boarder collie, der hyrdede bassen eller hvad de end foretager sig...det var nøjagtig samme adfærd. Det med at spærre vej og ligesom bestemme, hvor han skulle løbe hen og hvor han ikke skulle løbe hen :confused:

 

Knurrede den også?

 

Jeg har aldrig oplevet mine har knurret, når de har hyrdet - tværtimod har de holdt en ret lav status og været mere afventende.

 

Det lyder mere som en omgang dominans eller usikkerhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Knurrede den også?

 

Jeg har aldrig oplevet mine har knurret, når de har hyrdet - tværtimod har de holdt en ret lav status og været mere afventende.

 

Det lyder mere som en omgang dominans eller usikkerhed.

 

Nope. Ingen knurren. Den opførte sig bare som man forestiller sig en hyrdehund arbejde, når man ikke ved bedre, men den kan vel have været usikker på vores skrummel-kasse, fordi han var noget nær dobbelt så stor som collien. De var ikke mere end en 4-5 måneder den gang. Senere da de blev ældre, legede de bare som hunde leger...løbe langt væk den ene vej og løbe hele vejen tilbage og om igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...