Gæst tran_berg Skrevet Januar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2009 Vores 2 år gmle labrador, Buster, går frit omkring huset når vi er hjemme. hunden må gerne komme ind. Buster har fået for vane at skrabe på viduerne, speciel havedøren, for at signalerer at den gerne vil ind. Ofte må Buster gerne komme ind, men nogle gange er der ikke plads til den, og den må så blive ude. Hvordan kan vi vende buster fra vanen med at skrabe på vinduerne, og evt. give den en bedre. Hilsen Fam. Christiansen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bellas mor Besvaret Januar 11, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2009 Vores 2 år gmle labrador, Buster, går frit omkring huset når vi er hjemme.hunden må gerne komme ind. Buster har fået for vane at , speciel havedøren, for at signalerer at den gerne vil ind. Ofte må Buster gerne komme ind, men nogle gange er der ikke plads til den, og den må så blive ude. Hvordan kan vi vende buster fra vanen med at skrabe på vinduerne, og evt. give den en bedre. Hilsen Fam. Christiansen Jeg venter spændt på om nogle har et godt bud til dig:5up: da jeg også har fået dette problem,med at skrabe på viduerne i havedøren ØV:mad: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vivi Besvaret Januar 11, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2009 Ha, jeg havde en hund, der kunne sidde og skrabe dovent på terrasseruden med korte mellemrum , fordi han ville have selskab derude i kulden. Det var ikke fordi han ville ind i stuen, hans pels var sikkert for varm, når vi havde fyret op. Når vi åbnede døren for at lukke ham ind, blev han bare siddende, han ville da bare have at vi var sammen derude hele aftenen! Se DET var et problem :mrgreen: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Januar 11, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2009 Hurtigt sagt: ignorer uønsket adfærd, og beløn i stedet den ønskede. Det vil sige, at I ikke skal komme med nogen som helst reaktion på kradseriet. Ikke et "nej", ikke kigge - ikke noget. Har I tidligere gjort det, vil hunden nok være af den opfattelse, at I nu er blevet langsomt opfattende. Hvis ikke direkte dumme. Så det vil blive værre inden det bliver bedre. Alternativt ville I kunne lære den et andet signal for gerne at ville komme ind. Eksempelvis at ringe på en opsat klokke eller andet. Men hvis det aldrig er op til hunden selv om den må komme ind, og det i stedet afgøres af andre faktorer, er der ingen idé i at lære den et andet signal. Måske andre har andre og anderledes forslag? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bellas mor Besvaret Januar 11, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2009 Hurtigt sagt: ignorer uønsket adfærd, og beløn i stedet den ønskede. Det vil sige, at I ikke skal komme med nogen som helst reaktion på kradseriet. Ikke et "nej", ikke kigge - ikke noget. Har I tidligere gjort det, vil hunden nok være af den opfattelse, at I nu er blevet langsomt opfattende. Hvis ikke direkte dumme. Så det vil blive værre inden det bliver bedre. Alternativt ville I kunne lære den et andet signal for gerne at ville komme ind. Eksempelvis at ringe på en opsat klokke eller andet. Men hvis det aldrig er op til hunden selv om den må komme ind, og det i stedet afgøres af andre faktorer, er der ingen idé i at lære den et andet signal. Måske andre har andre og anderledes forslag? hvis der ingen reaktion kommer, bliver der jo flere risser :?:og det er jo det vi/jeg gerne vil undvære Bella kan også finde på det når hun vil ud, og det kan jeg jo ikke forudse da hun ellers altid giver sig til at gø Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Januar 11, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2009 Så må I finde en anden måde at bryde vanen på. Hun har tilsyneladende haft succes med sit "trick". Men hvis hun ser det er jer, der står og giver "lyd fra jer", vil hun se det som endnu en succes eftersom hun har fået opmærksomhed. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trine Besvaret Januar 12, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2009 Tape / skrug en plade for det vindue den skraber på, eller lav plads til den og tag den ind. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Januar 12, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2009 Tape / skrug en plade for det vindue den skraber på, eller lav plads til den og tag den ind. Da jeg først læste tråden, tænkte jeg også, hvorfor er der ikke plads - så luk den ind:confused: men nu læser jeg det nærmere, som at de generelt ikke vil have kradsen på vindue/dør og finde en anden måde at signalere ind og ud på :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst tran_berg Besvaret Januar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2009 Vil prøve at rette mig efter rådet med at ignorere hunden. godt har vi prøvet det, men det er måske et spørgsmål om at blive ved noget længere, for som du siger har den jo haft held med at få vores opmærksom hed før. hvis nu hunden skraber på ruden og den godt må komme ind, hvordan lukker vi den så ind uden den tænker at den havde held pga. at skrabe?? findes der et godt råd. Mener du at det bør være sort på hvidt mht. at komme ind. Altså, er der ikke plads til at hunden sjældene gange kan få et nej. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Januar 13, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2009 Mit forslag er, ikke at lukke den ind når den på den vis gør opmærksom på sit ønske. Det vil nemlig sende signalet til hunden, at den "selv bestemmer", hvilket ville være fint, hvis den kunne komme ind hver gang den selv lyster. Hvis det til tider ikke er passende den kommer ind når den ønsker, skal der ikke reageres på hundens signaler. Lukkes den ind ved sit "signal", vil den tro, at det er det, der udløser belønningen - altså at komme ind. Jeg ville selv sætte det sort/hvidt op for mine hunde. Enten kan de selv få lov at bestemme om de vil ind (men så skal de også lukkes ind hver gang de ønsker det, ellers vil de intensivere adfærden, der har tidligere har fået dem ind), ellers er det kun mig der bestemmer hvornår de kommer ind. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst tran_berg Besvaret Januar 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2009 mange tak.. det må jo prøves.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts