Hop til indhold

Hvilke bøger skal jeg gå efter


Gæst Dogue1
 Share

Recommended Posts

Jeg har bestilt "Hundes og Ulves adfærd" Men jeg søger flere gode bøger om adfærd/hundesprog/signaler.

Der er en million hundebøger. Men jeg vil gerne nøjes med de bedste af de bedste, og man kan jo købe sig fattig før med finder de rigtige bøger..såååå.. HJÆÆLP!!:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har bestilt "Hundes og Ulves adfærd" Men jeg søger flere gode bøger om adfærd/hundesprog/signaler.

Der er en million hundebøger. Men jeg vil gerne nøjes med de bedste af de bedste, og man kan jo købe sig fattig før med finder de rigtige bøger..såååå.. HJÆÆLP!!:blink:

 

Den bog er den næste på min ønskeseddel :blink:

men ellers vil jeg anbefale Din intelligente hund af Stanley Cohen( mener jeg at han hedder), Alfasyndromet af Hallgren og "hunden i hverdagen" af Jarnved, den sidste fordi der er rigtig mange gode informationer i den :-D

 

Jeg har selv lige bestilt "hundemassage og fysioterapi", "i den anden ende af hundesnoren" og "på talefod med hunden" (får dem i morgen :mrgreen: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget glad for denne bog: http://www.borgen.dk/product.asp?product=697

 

Den er stillet op i leksikonformat, så man hurtigt kan finde det, man leder efter, og den omhandler alle former for signaler og sprog.

 

Til gengæld vil jeg ikke anbefale denne: http://www.4hotdogs.com/templates/product.asp?ProductGuid=303051&ProductName=P%E5+talefod+med+hunden+af+Turid+Rugaas&GroupName=Hundeb%F8ger+og+spil+om+hunde&GroupGuid=27

 

Den omhandler kun nogle få signaler, er rodet skrevet, med nogle case stories, som ikke altid er lige relevante. Og først og fremmest er der ikke noget nyt i den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den bog er den næste på min ønskeseddel :blink:

men ellers vil jeg anbefale Din intelligente hund af Stanley Cohen( mener jeg at han hedder), Alfasyndromet af Hallgren og "hunden i hverdagen" af Jarnved, den sidste fordi der er rigtig mange gode informationer i den :-D

 

Jeg har selv lige bestilt "hundemassage og fysioterapi", "i den anden ende af hundesnoren" og "på talefod med hunden" (får dem i morgen :mrgreen: )

Jeg har Alphasyndromet, Problemhund og hundeproblemer og et par stykker med Turid Rugas og Roger Abrantes. Jeg vil lige se lidt på de sidste du nævner:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har Alphasyndromet, Problemhund og hundeproblemer og et par stykker med Turid Rugas og Roger Abrantes. Jeg vil lige se lidt på de sidste du nævner:-D

 

Bogen af Turid fra det link har jeg ikke læst, men den lyder lidt som om det er samme materiale som "dæmpende signaler"?

 

Jeg kan godt lide Renee Sjöbergs "Etologi i ord og billeder" altså fotos'ene fordi teksten ikke er helt OK, men den er spækket med fotos af hunde i kommunikation.

 

Denne bog kender jeg ikke, men omtalen lyder jo ok, måske kan den lånes på biblo?

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg kan godt lide Renee Sjöbergs "Etologi i ord og billeder" altså fotos'ene fordi teksten ikke er helt OK, men den er spækket med fotos af hunde i kommunikation.

Den bog ville jeg ønske jeg aldrig havde købt. :evil: Jeg kom i den grad i tvivl om hvad det var jeg selv syntes jeg så.

 

Nogen skulle opdatere teksten lidt. Så kunne det blive en rigtig god bog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Den bog ville jeg ønske jeg aldrig havde købt. :evil: Jeg kom i den grad i tvivl om hvad det var jeg selv syntes jeg så.

 

Nogen skulle opdatere teksten lidt. Så kunne det blive en rigtig god bog.

 

OK, hvornår købte du den?

 

Hun taler desværre om dominans, men hvis man har en grundviden - eller får hjælp til "at læse bogen", synes jeg der er rigtig mange gode fotos man kan studere i den.

Link til indlæg
Del på andre sites

OK, hvornår købte du den?

Tror det er et år siden.

Hun taler desværre om dominans, men hvis man har en grundviden - eller får hjælp til "at læse bogen", synes jeg der er rigtig mange gode fotos man kan studere i den.

Jeg bliver desværre usikker på hvad jeg selv ser, når teksten siger noget andet. Måske skulle jeg overveje at få læst "godnathistorie" hos dig en dag. Det kunne da være hyggeligt og lærerigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det er et år siden.

 

Jeg bliver desværre usikker på hvad jeg selv ser, når teksten siger noget andet. Måske skulle jeg overveje at få læst "godnathistorie" hos dig en dag. Det kunne da være hyggeligt og lærerigt.

Det er nok det jeg frygter ved at købe en "forkert" bog.

Jeg er 100% sikker på at hundene sender mange flere signaler end jeg ser, så jeg vil gerne lære at blive bedre til at se signalerne og bedre til at forstå dem.

 

Den med godnathistorie hos Irene, det vil jeg oz med til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har bl.a. følgende bøger om emnet på min ønskeseddel :oops: men ved sådan set ikke mere om dem, end hvad der lige fremgår af "salgstalen" på hjemmesiderne :???:

 

Anders Hallgren Lexikon i Hundspråk (købes direkte fra hans hjemmeside)

Kerstin Malm Hunden Mennesket Relationen fra tro-fast.dk

 

og fra canis.no

 

Ingerid Tapper Etologiboken

Ingalill og Curt Blixt, og Kenth Svartberg Mentalitetsboken

Lars Fält Hundens språk og flockliv

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Tror det er et år siden.

 

Jeg bliver desværre usikker på hvad jeg selv ser, når teksten siger noget andet. Måske skulle jeg overveje at få læst "godnathistorie" hos dig en dag. Det kunne da være hyggeligt og lærerigt.

 

Du kender jo vejen og tag bare Frank med, så skal I få historier :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen :-D

 

Nu er jeg i fuld gang med bøgerne og jeg kan varmt anbefale den om hundemassage og fysioterapi - den er virkelig go'!

Har prøvet lidt på Herr Flick og det var ren nydning :blink:

 

Den hedder "Hundemassage og fysioterapi - Bedre Bevægelighed Og Lindring Af Smerter" og er skrevet af Alexandra Mauring og Günter M. Lutsch

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Hej igen :-D

 

Nu er jeg i fuld gang med bøgerne og jeg kan varmt anbefale den om hundemassage og fysioterapi - den er virkelig go'!

Har prøvet lidt på Herr Flick og det var ren nydning :blink:

 

Den hedder "Hundemassage og fysioterapi - Bedre Bevægelighed Og Lindring Af Smerter" og er skrevet af Alexandra Mauring og Günter M. Lutsch

 

ja den er ikke helt om adfærd men en super bog til hundebiblioteket :blink:

nu er jeg ved at læse "i den anden ende af hundesnoren" og den er overraskende god!! den hæver sig altså lidt over de bøger hvor man nærmest bare får stukket kommandoer ud til højre og venstre :blink:

- og man får en masse af vide som man kan bruge i forholdet til sin egen hund..

Link til indlæg
Del på andre sites

Den bog er den næste på min ønskeseddel :blink:

men ellers vil jeg anbefale Din intelligente hund af Stanley Cohen( mener jeg at han hedder), Alfasyndromet af Hallgren og "hunden i hverdagen" af Jarnved, den sidste fordi der er rigtig mange gode informationer i den :-D

 

Jeg har selv lige bestilt "hundemassage og fysioterapi", "i den anden ende af hundesnoren" og "på talefod med hunden" (får dem i morgen :mrgreen: )

 

Den var jeg så skuffet over. Jeg synes den er utrolig overfladisk...en mundsmager måske, men uden dybde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Den var jeg så skuffet over. Jeg synes den er utrolig overfladisk...en mundsmager måske, men uden dybde...

 

Jeg har ikke læst den endnu, men at dømme ud fra det jeg har kigget i den så tror jeg også at den er lidt fesen... overvejer at forære den mine kæledyrsløse niecer, de kan måske få glæde af den i forhold til familiens hunde? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

hehe...jeg har købt en billigbog..."politikens hundeparlør"...kiggede lidt billeder og så gad jeg ikke det mere...føler jeg lærer mest ved at se på mine hunde, for selvom de klart alle har nogen fælles træk, så har de jo også personlighed....:-)

 

Er mest bøger der koncentrerer sig om én race ad gangen og har derfor læst "the american staffordshire terrier" af Joseph Janish...:-)

 

Men bøger om hundemassage og fysioterapi kunne måske være spændende nok at kigge på...:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO
Den var jeg så skuffet over. Jeg synes den er utrolig overfladisk...en mundsmager måske, men uden dybde...

 

Indrømmet, den syner ikke af meget i forhold til de mange 'murstensromaner' om hunde, ja den er vel nærmest ikke mere end et udvidet hæfte.

 

På den anden side, så tror jeg måske det er meget godt sådan... mange har det med at blive forskrækkede og afvisende, hvis man kommer oksende med en 800-siders bog og siger "jeg synes lige du skal læse denne her" Har man ikke i forvejen en stor interesse i at læse om hunde, måske har man "bare en hund til familiehygge", ja så falder de fleste fra ved udsigten til at skulle pløje sig gennem et værk der får "Krig og Fred" til at ligne et Anders And blad :-P

 

"På talefod..." kan hjælpe med at åbne folks øjne for, og vække interesse for en verden af hundesignaler, som man måske ikke har kendt til. Naturligvis er den aaaalt for tynd for os der slet ikke kan få nok af at læse om hunde :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe...jeg har købt en billigbog..."politikens hundeparlør"...kiggede lidt billeder og så gad jeg ikke det mere...føler jeg lærer mest ved at se på mine hunde, for selvom de klart alle har nogen fælles træk, så har de jo også personlighed....:-)

 

Er mest bøger der koncentrerer sig om én race ad gangen og har derfor læst "the american staffordshire terrier" af Joseph Janish...:-)

 

Men bøger om hundemassage og fysioterapi kunne måske være spændende nok at kigge på...:-)

 

 

Jeg synes at det er en rigtig god ide at læse om adfærd, både hunde og menneskeadfærd når man er hundemenneske, man får nogle input og viden som man jo så kan gøre til "sin egen"

- det har jeg gjort med heste og er nok efterhånden udnævnt som "landsbytossen" på hesteområdet, nogle synes at jeg er lidt for alternativ, men prøver mine råd af i stilhed og får det tilbage i tifold - jeg håber at jeg også kan gøre det samme med hunde, efterhånden som jeg føler at jeg får nok viden om dem :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Indrømmet, den syner ikke af meget i forhold til de mange 'murstensromaner' om hunde, ja den er vel nærmest ikke mere end et udvidet hæfte.

 

På den anden side, så tror jeg måske det er meget godt sådan... mange har det med at blive forskrækkede og afvisende, hvis man kommer oksende med en 800-siders bog og siger "jeg synes lige du skal læse denne her" Har man ikke i forvejen en stor interesse i at læse om hunde, måske har man "bare en hund til familiehygge", ja så falder de fleste fra ved udsigten til at skulle pløje sig gennem et værk der får "Krig og Fred" til at ligne et Anders And blad :-P

 

"På talefod..." kan hjælpe med at åbne folks øjne for, og vække interesse for en verden af hundesignaler, som man måske ikke har kendt til. Naturligvis er den aaaalt for tynd for os der slet ikke kan få nok af at læse om hunde :-P

 

Vi fik den anbefalet sammen med Bassens hvalpetest af hende hvalpetester-damen og det kan da godt være, at vi var lidt FOR videbegærlige til den bog på det tidspunkt. Vi havde jo besluttet, at vi intet vidste om hunde (og det gjorde vi i og for sig heller ikke) og vi ville bare vide det hele inden vi fik Bassen hjem. Et lidt ambitiøst projekt har vi siden erkendt.

 

Måske bogen er ok med den rette indfaldsvinkel...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Jeg synes at det er en rigtig god ide at læse om adfærd, både hunde og menneskeadfærd når man er hundemenneske, man får nogle input og viden som man jo så kan gøre til "sin egen"

- det har jeg gjort med heste og er nok efterhånden udnævnt som "landsbytossen" på hesteområdet, nogle synes at jeg er lidt for alternativ, men prøver mine råd af i stilhed og får det tilbage i tifold - jeg håber at jeg også kan gøre det samme med hunde, efterhånden som jeg føler at jeg får nok viden om dem :blink:

 

 

hehe...det kan du selvfølgelig have ret i..:-)...det er altid godt med viden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg har lige læst "Hundes og ulves adfærd" og min mening var lidt blandet. Han skriver nogle meget gode ting, men jeg synes at han var lidt for helgen agtig - og han bakker ikke de ting op som han skriver i de afsnit hvor han beskriver generelt om hunde og ulve.

 

Er der nogle af Jer som har læst

 

- "Culture Clash"

- "Dogs are from neptune"

- "Oh behave!".

- "How dogs learn"

 

Det er bøger jeg seriøst overvejer at investere i på et tidspunkt.

 

To artikler som jeg varmt kan anbefalde er:

 

- "A fresh look at the wolf-pack theory of companion- animal dog social behavior" af Wendy wan Kerkhove

- "The concept of dominance and the treatment of aggression in multidog homes: a comment on van kerkhove's comentary" af Petra A. Mertens

 

Jeg er støt på en bog/artikel/? som hed "hundens psyke-naturlige egenskaber og sociale adfærd". Nogle som kender til den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige læst "Hundes og ulves adfærd" og min mening var lidt blandet. Han skriver nogle meget gode ting, men jeg synes at han var lidt for helgen agtig - og han bakker ikke de ting op som han skriver i de afsnit hvor han beskriver generelt om hunde og ulve.

 

Er der nogle af Jer som har læst

 

- "Culture Clash"

- "Dogs are from neptune"

- "Oh behave!".

- "How dogs learn"

 

Det er bøger jeg seriøst overvejer at investere i på et tidspunkt.

 

To artikler som jeg varmt kan anbefalde er:

 

- "A fresh look at the wolf-pack theory of companion- animal dog social behavior" af Wendy wan Kerkhove

- "The concept of dominance and the treatment of aggression in multidog homes: a comment on van kerkhove's comentary" af Petra A. Mertens

 

Jeg er støt på en bog/artikel/? som hed "hundens psyke-naturlige egenskaber og sociale adfærd". Nogle som kender til den?

Jeg er ved at læse hunde og ulves adfærd. Godt nok er jeg kun kommet til side 92, Men der er indtil nu intet nyt for mig

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Jeg er ved at læse hunde og ulves adfærd. Godt nok er jeg kun kommet til side 92, Men der er indtil nu intet nyt for mig

Næ det har du ret i. Der var desværre heller ikke rigtig noget hvor jeg sagde Wauw det har manden s.. ret i. Jeg synes den var skuffende.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Næ det har du ret i. Der var desværre heller ikke rigtig noget hvor jeg sagde Wauw det har manden s.. ret i. Jeg synes den var skuffende.

Jeg har så fundet et par sider hvor han direkte modsiger sig selv,ham den kære freddy: side 170 til 172, der vises først et billede af en hund som sidder noget anspændt med ørene tilbage, teksten siger så "At sætte sig har ikke en entydigt pacificerende eller på anden måde dæmpende effekt på andre individer" Men på noget af de forgående sider bekræfter han at det er dæmpende signaler med ørene tilbagelagt.

Billedet på side 172 er er en lille hvalp som ligger i sfinx-stilling, ørene tilbage smalle øjne og kort mund, det mener han tilsyneladene heller ikke er dæmpende!!??:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har så fundet et par sider hvor han direkte modsiger sig selv,ham den kære freddy: side 170 til 172, der vises først et billede af en hund som sidder noget anspændt med ørene tilbage, teksten siger så "At sætte sig har ikke en entydigt pacificerende eller på anden måde dæmpende effekt på andre individer" Men på noget af de forgående sider bekræfter han at det er dæmpende signaler med ørene tilbagelagt.

Billedet på side 172 er er en lille hvalp som ligger i sfinx-stilling, ørene tilbage smalle øjne og kort mund, det mener han tilsyneladene heller ikke er dæmpende!!??:lol:

 

Jeg har været på weekendseminar sidste sommer over emnet bogen er skrevet over. Det var ikke særlig godt.

 

Men det jeg lærte var at når man er biolog som Freddy så definerer man begrebet "signal" noget anderledes end det gøres i daglig tale blandt hundeejere.

 

Ud fra hans definition er et signal noget lignende med "et signal er kun et signal hvis det sendes direkte til en modtager med det formål at påvirke modparten" og lidt mere..

 

Turid kom med sine "dæmpende signaler" og der tror jeg den gik galt!

 

For når en hund viser "dæmpende signaler" behøver der faktisk ikke være en modtager = hunden udtrykker sin stemning/følelse i forhold til et eller andet der påvirker den udefra eller indefra.

 

En hund kan f.eks. når den føler smerte vise meget dæmpende adfærd men ikke rettet mod nogen - bare som en adfærd affødt af dens smerter.

Dette er derfor ikke et signal TIL en modtager, men vi kan se det som et tegn (signal) på, at hunden har det skidt.

 

Det ses også ved angst, altså "dæmpende signaler", men her behøver der heller ikke være nogen modtager idet hunden kan være helt alene og vise angst overfor f.eks. lydpåvirkning.

 

Jeg er meget uenig med Freddy i flere af hans konklusioner omkring signaler, blandt andet at hunden som sidder ved siden af dig og gaber som svar på dit gab, kun gaber fordi den ikke blev færdig med dette efter at have sovet.

 

Den er for tynd, men han ville ikke diskutere det.

 

I det hele taget: Jeg har stor respekt for hans ulveviden, men det han har skrevet om hunde tager jeg med et gran salt. Også på baggrund af at det er ulve han har studeret og ikke hunde. Og fordi flere af de ting han afviser bliver dette på et meget tyndt grundlag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...