Hop til indhold

Kønsmodning

Aslan
 Share

Recommended Posts

Aslan er jo begyndt at sige fra til andre hunde.

Indtil videre 3 hanhunde, alle intakte.

Den første fordi den nappede ham (umiddelbart uden grund)

Den anden fordi den humpede ham, dog gave Aslan op efter 3. gang han havde sagt fra og så kom menneskerne ( kæresten og jeg :mrgreen: ) ham til undsætning.

Den tredje gang var her forleden hvor en lille terrier gik ind under ham og lige slikkede på hans pistol. Aslan knurrede, så knurrede Terriern og så ellers derud af (dog ikke voldsomt). Vi har leget med Terriern før og ejer og jeg måtte jo indse at de to ikke kan snakke i snor længere (det har de ellers kunnet)

Da vi jo er førstegangs ejer, så ved jeg ikke så meget om det med kønsmodning og hanhunde.

Hvornår bliver en han-hund aggressiv over for sit eget køn? (hvad skal der til?)

Hvornår er det ok for hunden at sige fra?

De 2 første eksempler ville jeg mene det er ok at han knurre af dem, men den med terriern er jeg lidt usikker på?

Hvornår må ejer blande sig? Aslan skal jo helst lærer at klare tingene selv på en god måde. Hvad sker der hvis man som ejere irrettesætter hunden når den siger fra (dette er et forslag vi har fået som jeg umidelbart ikke bryder mig om)

Er der nogen der har eksempler på hvornår det iKKE er ok at hudnen siger fra? Gerne hverdags eksempler.

Er det der ok som ejer at irrettesætte hunden?

Jeg ved godt hunde er idividuelle, så bud og eksempler fra andre hudne er altså velkomne.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville sgu også knurre hvis der kom en hanhund og slikkede min pistol :evil:

i Cujo og Django's tilfælde lod vi det gå for langt.

At knurre og hapse i luften er okay imo, men reagere den anden hanhund negativt på at blive afvist, så ville jeg selv sige stop og gå igen. Eller træk dem på afstand så de ikke kan nå hinanden men kun se hinanden an.

Hvornår de gør har jeg fået at vide at man først rigtig kan se det ved 2-2½ år, men har kun hørt det.

Fremover må cujo kun hilse på hanhunde i snor, og da jeg alligevel ikke ville kunne kalde ham til mig med andre hunde omkring skal det være under forhold hvor han ikke bare stikker af hvis han skal lege med hanhunde.

Skal være helt sikker på de kan sammen først.

Efter episoderne med Django og amstaff'en er jeg meget mere forsigtig/opmærksom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår bliver en han-hund aggressiv over for sit eget køn? (hvad skal der til?)

Nogle bliver det aldrig. F.eks min Bo. Men der var jeg vist nok usædvanligt heldig.

For dem der bliver det, er det efter min opfattelse genetisk betinget. Dvs. at det stort set er fløjtende ligegyldigt hvad ejeren gør eller ikke gør.

Hvornår er det ok for hunden at sige fra?

Det er altid OK, for en hund siger kun fra når den har nået sin grænse.

Forskellige hunde har forskellig tolerancetærskel, så man må ligesom lodde sig ind på hvilke situationer ens hund ikke kan lide, og så prøve at undgå dem. Eller, hvis det er meget slemt, langsomt træne tolerancetærsklen højere.

Hvornår må ejer blande sig? Aslan skal jo helst lærer at klare tingene selv på en god måde. Hvad sker der hvis man som ejere irrettesætter hunden når den siger fra (dette er et forslag vi har fået som jeg umidelbart ikke bryder mig om)

Igen synes jeg at ejers indblanding skal komme før situationen opstår.

Dvs. man skal, i hver enkelt situation, vurdere om man synes at det er forsvarligt at ens hund kommer i kontakt med en anden.

Hvordan er den anden hunds signaler? Hvordan er ens egen hunds signaler? Hvad kan blive konsekvensen hvis det ikke går godt? Er man villig til at tage chancen?

Er det der ok som ejer at irrettesætte hunden?

Jeg ville foretrække at aflede hundens opmærksomhed på en positiv måde i stedet. Kan man mærke at situationen spidser til, så kald på hunden. Beløn med en godbid eller lidt leg når han reagerer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Langt hen af vejen vil jeg lade hundene selv finde ud af det. Det lyder helt vildt voldsomt når to hunde skændes.

Men det er meget længe siden jeg har set et tilfælde hvor det gik galt.

Jeg mener at hundene gerne må skændes og bryde, jeg bryder helst ikke ind da jeg mener at det kan opbygge negativt stress, og på et tidspunkt vil hunden springe at det over som kommer inden en evt. slåskamp og fare lige i kødet på den anden, da den ikke får lov til at klare små-konflikter. (jeg ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det:hmm: )

To ting jeg synes ligger helt fast.

1. Når en hund har underkastet sig, så er der ikke mere at skændes om SLUT!

2. Så længe der ikke er bid for en af hundene er det ok de skændes. Men begynder de at slås altså med at bide, så er det SLUT!

Link til indlæg
Del på andre sites

hvordan ved man at hunde mande tisser eller om den har blærebetændelse? :shock:

Aslan har jo KUN lettet ben den ene gang (dog er han begyndt at ligge vægten på det ene ben, uden at løfte det andet)

I dag har han skvat tisset på turen, og siden det er enten eller ved Aslan, altså enten tisser man en kææææææææææææææmpe tår eller også tisse rman slet ikke, så kunne jeg jo godt have en tendens til at blive lidt bekymret ( ja ja jeg ved godt det slet ikke ligner mig :roll: )

Link til indlæg
Del på andre sites