Hop til indhold

hvad kigger man efter på stamtavlen?


Gæst mussepig1965
 Share

Recommended Posts

Gæst mussepig1965

jeg kan købe en Shih Tzu med eller uden stamtavle... jeg vil gerne have hunden med stamtavle da jeg har en ide om at jeg godt vil prøve at udstille hunde... Menn hvad skal jeg evt kig efter i stamtavlen og hvad giver den af oplysninge andet ind hven der er mor og far osv.... ???

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest skal man tjekke om det samme dyr går igen flere gange - dette kan sagtens forekomme uden at det er et problem eller indavl.

 

Vigtigst for dig er at få adgang til hundeweb http://www.hundeweb.dk/dkkcm/public/openIndex/view/list_side1.html?ARTICLE_ID=1164742020632 så kan du inde i DKK Hundedatabasen tjekke sygdomme, resultater osv på de sidste 7 generationer af din hund.

Når man kender forældredyrene er det dem man kigger på (og helt inden man har købt hunden).

 

Man kan hvis man har fundet feks moderen lave en fiktiv parring med faderen og derved se den indavlsgraden hunden vil/kan få. Hvis du ønsker at udstille/avle er dette meget vigtigt at undersøge.

 

Har du ikke adgang til hundeweb, kan du evt. sende forældredyrenes Stambogsnummer eller deres "fulde navn" til mig (pb) og så kan jeg tage en kigger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest skal du kikke efter hvilken forening hunden er stambogsført i. De to største er DKK og DRU.

Vær opmærksom på, at når du vælger en hund med én slags stambog, så udelukker du muligheden for at udstille på de andre foreningers udstillinger.

 

--Jeg vil foreslå, at du starter med at undersøge de to foreningers hjemmesider.

Kik efter hvilke tilbud der er, og når du er interesseret i udstilling, så kan du kikke efter hvor mange udstillinger der er i de forskellige klubber, som du kunne tænke dig at tage til.

Du kunne evt. besøge to udstillinger. En med DRU-hunde, og en med DKK-hunde.

 

http://www.dru.dk/

 

http://www.dansk-kennel-klub.dk/1

 

Begge sider har links til opdrætterlister og hvalpelister.

Så når du har besluttet dig for hvilken type stambog din hund skal have, så kan du kikke efter opdrættere i nærheden af hvor du bor.

--Mange af opdrætterne har hjemmesider, hvor du kan kikke på deres hunde. Og hvis der er hunde, du specielt gerne vil møde, så er de fleste opdrættere ret velvillige med hensyn til at man kan komme på besøg.

 

Min Silke er stambogsført i Dansk Kennelklub, som jeg anser for at være en meget aktiv forening, der gør en masse for hundevelfærden i Danmark. Og som har rigtig mange tilbud til medlemmerne.

På DKK's hjemmeside finder du også rigtig god information til hvalpekøbere.

Og oplysninger om deres "Før du køber hund"-kurser. Og deres video om samme emne.

 

http://www.dansk-kennel-klub.dk/392

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest skal man tjekke om det samme dyr går igen flere gange - dette kan sagtens forekomme uden at det er et problem eller indavl.

 

Vigtigst for dig er at få adgang til hundeweb http://www.hundeweb.dk/dkkcm/public/openIndex/view/list_side1.html?ARTICLE_ID=1164742020632 så kan du inde i DKK Hundedatabasen tjekke sygdomme, resultater osv på de sidste 7 generationer af din hund.

Når man kender forældredyrene er det dem man kigger på (og helt inden man har købt hunden).

 

Man kan hvis man har fundet feks moderen lave en fiktiv parring med faderen og derved se den indavlsgraden hunden vil/kan få. Hvis du ønsker at udstille/avle er dette meget vigtigt at undersøge.

 

Har du ikke adgang til hundeweb, kan du evt. sende forældredyrenes Stambogsnummer eller deres "fulde navn" til mig (pb) og så kan jeg tage en kigger.

 

 

:-PMan får adgang til Hundeweb ved at melde sig ind i Dansk Kennelklub...

Det koster 410 kr om året. Så får man også en masse andre fordele og tilbud. Jeg er selv rigtig glad for det dejlige "Hunden"-blad, som kommer 10 gange om året.

Andre tilbud:

 

http://www.dansk-kennel-klub.dk/393

---Sjovt nok står der ikke noget om Hundeweb, -men medlemsskab giver adgang til Hundeweb og alle DKK-stambøgerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan købe en Shih Tzu med eller uden stamtavle... jeg vil gerne have hunden med stamtavle da jeg har en ide om at jeg godt vil prøve at udstille hunde... Menn hvad skal jeg evt kig efter i stamtavlen og hvad giver den af oplysninge andet ind hven der er mor og far osv.... ???

Hej

 

Hvis det er den samme hund du kan købe både med og uden stamtavle er det helt sikkert ikke en DKK hund og så kan du ikke bruge Hundeweb til noget som helst.

Link til indlæg
Del på andre sites

:-PMan får adgang til Hundeweb ved at melde sig ind i Dansk Kennelklub...

Det koster 410 kr om året. Så får man også en masse andre fordele og tilbud. Jeg er selv rigtig glad for det dejlige "Hunden"-blad, som kommer 10 gange om året.

Andre tilbud:

 

http://www.dansk-kennel-klub.dk/393

---Sjovt nok står der ikke noget om Hundeweb, -men medlemsskab giver adgang til Hundeweb og alle DKK-stambøgerne.

 

Nu har jeg været medlem af DKK en del år og brugt hundeweb fra starten, så om de fortæller/skriver det eller ej, er ikke noget jeg tænker så meget over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg været medlem af DKK en del år og brugt hundeweb fra starten, så om de fortæller/skriver det eller ej, er ikke noget jeg tænker så meget over.

 

Og jeg blev først medlem i august '08, men har brugt webben i ca. 2 år inden :blink: - så jeg tror bestemt ikke at det er nødvendigt at være medlem for at bruge værktøjet, man skal bare vide, at det er der :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady

I DKK SKAL en satmbog følge hunden, så hvis du kan vælge samme hund med eller uden bog, er den ikke i DRU for det strider mod reglerne, i nogle af de andre klubber kan man godt få med eller uden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cavastaff

Hundeweb er fra i år, blevet sådan at det kun er medlemmer der har adgang..

 

Selvom man får tilbudt samme hund med og uden stamtavle, kan det skam godt være en DKK hund !! MEN så skal du løbe væk så hurtigt du kan, for så har du fået kontakt til et af de brodne kar, som findes såvel i DKK som i andre klubber!

 

Og til dit egentlige spørgsmål, første indlæg giver dig ret godt indblik i, hvad det er man skal kikke efter i stamtavlen, men som skrevet det skal gøres på hundeweb... Og netop at der er Hundeweb, er en af de grunde til at jeg siger man skal købe med DKK tavle, idet de er de eneste med en sådan database/værktøj til os hvalpekøbere..

 

Gør dig selv den tjeneste ALTID at besøge flere kenneler, lad dig ikke forblænde af skønne hvalpeøjne..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

har ikke så meget forstand på den race du er interesseret i men om der er individer som går igen på mor og farsiden er linjeavl som regel eller groft indavl hvilket på sigt sjældent er godt men det behøver ikke være noget slemt hvis der ikke er dårlige ting i linjerne som genetiske sygdomme eller hundens sind

 

men i bund og grund er det bedst hvis hundene ikke er linjeavlede da det forbedre risikoen væsenligt for at hundene bliver raske og sunde både i krop og sjæl

 

hos min race kigger man også på HD/AD samt hvad linjerne bag har præsteret og hvilke dårlige og gode sider linjerne har hvis man ellers kender linjerne bag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg blev først medlem i august '08, men har brugt webben i ca. 2 år inden :blink: - så jeg tror bestemt ikke at det er nødvendigt at være medlem for at bruge værktøjet, man skal bare vide, at det er der :neutral:

 

Der var en opstartsperiode - men der har hele tiden været medelt at på et givent tidspunkt (januar 2009) skulle man være medlem for at kunne bruge hundeweb - hvis du har været derinde inden for den sidste uges tid, har du også skulle indtaste dit medlemsnummer samt en kode

Link til indlæg
Del på andre sites

har ikke så meget forstand på den race du er interesseret i men om der er individer som går igen på mor og farsiden er linjeavl som regel eller groft indavl hvilket på sigt sjældent er godt men det behøver ikke være noget slemt hvis der ikke er dårlige ting i linjerne som genetiske sygdomme eller hundens sind

 

men i bund og grund er det bedst hvis hundene ikke er linjeavlede da det forbedre risikoen væsenligt for at hundene bliver raske og sunde både i krop og sjæl

 

hos min race kigger man også på HD/AD samt hvad linjerne bag har præsteret og hvilke dårlige og gode sider linjerne har hvis man ellers kender linjerne bag.

 

Linjeavl/indavl er jo egentlig det samme - Går det godt hedder det li9njeavl kommer der forkrøblede tingester ud af det kaldes det indavl - sådan groft sagt ;-)

 

Hvis farfar og mormors far feks er den samme hanhund giver det en indavlsgrad på 3,25% hvilket er relativt lidt (12% er max af hvad der "anbefales" og svarer til faætter/kusine-parring).

 

Jeg har nu bare valgt at påpege at kigge på sygdomme/sundhed idet der inden for mange racer er øjenlysning og altmuligt andet som jeg overhovedet ikke kan holde styr på :mrgreen: Min race er forholdsvis nem HD/AD :5up: Og så er der enkelte der er begyndt at øjenlyse (ved egentlig ikke om det er et krav i feks Norge :hmm:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var en opstartsperiode - men der har hele tiden været medelt at på et givent tidspunkt (januar 2009) skulle man være medlem for at kunne bruge hundeweb - hvis du har været derinde inden for den sidste uges tid, har du også skulle indtaste dit medlemsnummer samt en kode

 

Ja... Der har været en opstartsperiode. Jeg tror at lige fra starten af hundeweb skrev de, at om et halvt år, til en bestemt dato f.eks. efteråret 2007 ville hundeweb kun være for medlemmer. Men datoen blev hele tiden rykket. Man ville først have systemet til at køre så perfekt, at nye resultater fra udstillinger og prøver kunne lægges ud næsten fra dag til dag.

Hvis en hund har været på udstilling i en week-end, så er resultatet oftest på web i løbet af den førstkommende uge. Det er rigtig flot.

Så nu kan de godt være bekendt at tage penge for det.

 

Opdrætterlissten og hvalpelisten, der osse ligger på siden med hundeweb, er stadig åben for alle.

 

---Har selv været medlem i de sidste 10 år. Og også i tidligere perioder, når jeg har købt hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mussepig1965

pyha jeg syns det lyder indviklet og med en del risiko.

 

jeg har ikke set så mange Shih tzu til salg som er registret i Dkk men mere i DRU.

 

syns der er svært at købe en hund når man godt vil have en hund der kan udstilles og evt få hvalper på en gang... !!

 

jeg er glad for alle svar og håber der dukker en shih tzu op med en stamtave som er ok.. ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Linjeavl/indavl er jo egentlig det samme - Går det godt hedder det li9njeavl kommer der forkrøblede tingester ud af det kaldes det indavl - sådan groft sagt ;-)

 

Hvis farfar og mormors far feks er den samme hanhund giver det en indavlsgrad på 3,25% hvilket er relativt lidt (12% er max af hvad der "anbefales" og svarer til faætter/kusine-parring).

 

Jeg har nu bare valgt at påpege at kigge på sygdomme/sundhed idet der inden for mange racer er øjenlysning og altmuligt andet som jeg overhovedet ikke kan holde styr på :mrgreen: Min race er forholdsvis nem HD/AD :5up: Og så er der enkelte der er begyndt at øjenlyse (ved egentlig ikke om det er et krav i feks Norge :hmm:)

 

 

jepper det er jeg helt klar over men linjeavl lyder bare pænere derfor bruger opdrættere ofte det ord fremfor indavl

Link til indlæg
Del på andre sites

pyha jeg syns det lyder indviklet og med en del risiko.

 

jeg har ikke set så mange Shih tzu til salg som er registret i Dkk men mere i DRU.

 

syns der er svært at købe en hund når man godt vil have en hund der kan udstilles og evt få hvalper på en gang... !!

 

jeg er glad for alle svar og håber der dukker en shih tzu op med en stamtave som er ok.. ;)

 

Hvis du mest kigger på dba og gul og gratis vil du typisk ikke finder mange DKK-hvalpe, da mange DKKopdrættere synes det er useriøst at sælge sine hvalpe ad den vej ...

 

DKKopdrætterne kan du finde via DKKs egen hjemmeside:

http://www.hundeweb.dk/dkkcm/public/openIndex/oppdretterVeiviser/veiviser.html

Link til indlæg
Del på andre sites

pyha jeg syns det lyder indviklet og med en del risiko.

 

jeg har ikke set så mange Shih tzu til salg som er registret i Dkk men mere i DRU.

 

syns der er svært at købe en hund når man godt vil have en hund der kan udstilles og evt få hvalper på en gang... !!

 

jeg er glad for alle svar og håber der dukker en shih tzu op med en stamtave som er ok.. ;)

 

Hvis du har ønske om at udstille og evt. avle så syntes jeg helt klart du skal vælge Freudika's link som din ledestjerne, og springe alle avisannoncerne over, og også lade være med at kigge for meget på Hundegalleriet.

Link til indlæg
Del på andre sites

jepper det er jeg helt klar over men linjeavl lyder bare pænere derfor bruger opdrættere ofte det ord fremfor indavl

 

men det er jo også godt at have lidt forskellige ord at vælge imellem :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

jepper det er jeg helt klar over men linjeavl lyder bare pænere derfor bruger opdrættere ofte det ord fremfor indavl

 

Det er jeg nu ikke heeelt enig i.

 

Det er da ganske korrekt, at indavl defineres som en hvilken som helst situation, hvor en han og hun, der får afkom sammen, har en eller flere fælles forfædre. Dog bruges det oftest om parringer mellem bror/søster, far/datter, søn/mor, fætter/kusine. Linjeavl kan da naturligvis, udfra definitionen, bruges som et pænere udtryk for indavl, men jeg syntes det er vigtigt at understrege, at der ved linjeavl ligger en anden tanke bag, end ved "konventionel" indavl.

 

Linjeavl er en konservativ måde at "indavle" på, en langsommere måde at nå sit mål på (i forhold til indavl) og med mindre risiko for uønskede effekter. Linjeavl er desuden også uden gentagne tætte parringer (mor/søn, far/datter etc).

 

Man linjeavler for at fiksere bestemte egenskaber i afkommet, ved at forstærke visse egenskaber og mindske variationen. Risikoen er ganske rigtigt, at vigende egenskaber kan "komme til syne".

 

Så hvad der altså er vigtigt for mig at understrege er, at jeg ser indavl (det utilsigtede og kortsigtede) som værende noget rod, mens jeg anser linjeavl (med fornuft, overblik og langsigtede resultater for øje) for at være en bibeholdelse af de forskellige racekarakteristika.

 

Jeg syntes altså ikke at man ikke som udgangspunkt skal være nervøs for linjeavl, og man kan altid holde sig til DKK's hundeweb, hvor man kan se både hvilken indavlskoefficient en given hund har - eller hvilken en en kommende hvalp vil få.

 

DKK anbefaler at man ligger på en indavlkoefficient på 6,25% eller under - hvoraf langt de fleste parringer vil ligge langt under. Også selvom det er linjeavl. Det er igen din fordel ved at købe med DKK tavle, for her kan du rent faktisk se hvordan din hunds slægtskab ser ud (og det behøver absolut ikke ligge på 0%). Indavl/linjeavl eksisterer jo ikke kun i stamtavlerne - her er den bare synlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du søger en shih tsu synes jeg du først og fremmest skal finde ud af hvilke sygdomme du skal være opmærksom på. Og om der er forskel på kravende vedr. sygdomme i hhv. DRU og DKK.

 

Men mht. opdræt er der ingen forskel på DRU og DKK hvad angår opdræt af chihuahua mht. avl på forældre med den formentlig arvelige patellaluxation.

Ingen af dem stiller krav. Men DKK anbefaler at man kun avler på forældre hunde med tilsammen "max 3" i patella. I visse andre nordiske lande kræver man endnu mindre.

Så man skal som køber selv ud og udspørge den enkelte opdrætter, og se patella-dyrlægeattesterne på forældredyrene.

 

Jeg har en personlig dårlig erfaring med DRU, fordi var der ikke for mig da jeg havde brug for dem, så jeg vil fravælge DRU fremover.

 

DRU har ikke et sted på nettet, hvor man kan slå forældrehundene op og finde ud af stamtavler, tidligere kuld, præmieringer hod forældredyrene osv. Men det har DKK i form af hundeweb.

 

Udstillingsmæssigt er det nok den almindelige opfattelse at DKK er lidt "finere" og mere international end DRU. Så det skal du måske tage med i dine overvejelser.

 

Der findes også andre klubber end de to nævnte, men dem vil jeg ikke anbefale. Alle kan lave en klub, hold dig hellere til en kendt en.

 

Jeg har tit hørt især herinde at man som køber er bedre sikret i DKK, hvis det skulle vise sig at hunden har en "fejl". Jeg er dog i tvivl, for sælger kan vælge at sælge en hvalp som enten udstillingshund eller familiehund. Og hvis de sætter kryds ved "familiehund" (hvad jeg har hørt de fleste gør) er det vel egentlig bare en rubrik som hjælper opdrætter og ikke køber, hvis hvalpen udvikler en "fejl"?

Men det kunne man jo ringe og spørge DKK om.

 

I DRU er der ikke fortrykte købskontrakter, jeg fik bare udleveret en lap papir afrevet fra en blok, hvor der stod at jeg havde givet xkr for hund med stamtalvenr.x.

Og det var en af DRU´s "Topopdrættere" sagde formanden siden i telefonen til mig :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tit hørt især herinde at man som køber er bedre sikret i DKK, hvis det skulle vise sig at hunden har en "fejl". Jeg er dog i tvivl, for sælger kan vælge at sælge en hvalp som enten udstillingshund eller familiehund. Og hvis de sætter kryds ved "familiehund" (hvad jeg har hørt de fleste gør) er det vel egentlig bare en rubrik som hjælper opdrætter og ikke køber, hvis hvalpen udvikler en "fejl"?

Men det kunne man jo ringe og spørge DKK om.

 

DKK anbefaler at man krydser af i rubrikken familiehund - det er rigtig nok. Grunden til dette er at man kan risikere at sælge hunden til en person der ikke tager hensyn til hofter feks. Har man en hund der udvikler feks. saksebid (hvilket ingen reelt kan have skyld i) så skal man tage hunden retur eller refundere pengene osv.

 

I min kontrakt står der feks at hunden er solgt som familiehund, men udvikler den saksebid får jeg 2.000,00 kr. refunderet.

 

Jeg vil mene DKK så vidt muligt forsøger at tilgodese begge parter. Det er det indtryk jeg har fået, bla. på opdrætterkurset.

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK anbefaler at man krydser af i rubrikken familiehund - det er rigtig nok. Grunden til dette er at man kan risikere at sælge hunden til en person der ikke tager hensyn til hofter feks. Har man en hund der udvikler feks. saksebid (hvilket ingen reelt kan have skyld i) så skal man tage hunden retur eller refundere pengene osv.

 

I min kontrakt står der feks at hunden er solgt som familiehund, men udvikler den saksebid får jeg 2.000,00 kr. refunderet.

 

Jeg vil mene DKK så vidt muligt forsøger at tilgodese begge parter. Det er det indtryk jeg har fået, bla. på opdrætterkurset.

 

Det synes jeg lyder fair nok, det du skriver.

Mit problem var at Toffi udviklede et stort overbid, og beskeden jeg fik var: Lever hunden tilbage til opdrætter eller lad være.

Man ville ikke give f.eks. 2000kr i erstatning for at jeg f.eks. ikke ville kunne få min hund avlsgodkendt og gå på udstilling.

 

Det var hunden retur, eller behold den.

 

Så hvad det angår er der åbenbart en forskel på DKK og DRU, som ikke er helt uvæsentlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...