Gæst K_Pallis Skrevet Januar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2009 (Denne ligger også i forum Chihuahua ved en fejl ) : Efter et besøg ved dyrelægen fandt jeg ud af at Elliot er kryptokid (stod dog ikke på sundhedsattesten) og han skal derfor kastreres.. Derudover skal han også have fjernet 6 mælketænder og har tænkt mig at gøre det hele på samme tid, for at undgå at han skal i narkose flere gange, da det jo heller ikke er så sundt for ham.. Da Elliot endnu ikke løfter benet hundrede procent når han tisser og sådan, gør en kastration så at han slet ikke kommer til at gøre det? og ændrer det hans væremåde på nogle punkter? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
linda-hvid Besvaret Januar 19, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2009 Tacco løftede slet ikke ben inden han blev kastreret men han gør det for det meste nu, især hvis han skal markere. Skal han tisse rigtig meget så sætter han sig ned. Om det ændrer hans adfærd kan måske være lidt svært at svare på. tacco blev lidt mere rolig og er temmelig uinteresseret i tæver og vil hellere lege med mindre de svinger måsen helt op i fjæset på ham Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buju Besvaret Januar 19, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2009 (Denne ligger også i forum Chihuahua ved en fejl ): Efter et besøg ved dyrelægen fandt jeg ud af at Elliot er kryptokid (stod dog ikke på sundhedsattesten) og han skal derfor kastreres.. Derudover skal han også have fjernet 6 mælketænder og har tænkt mig at gøre det hele på samme tid, for at undgå at han skal i narkose flere gange, da det jo heller ikke er så sundt for ham.. Da Elliot endnu ikke løfter benet hundrede procent når han tisser og sådan, gør en kastration så at han slet ikke kommer til at gøre det? og ændrer det hans væremåde på nogle punkter? Hvorfor er det helt præcist at hunden skal kastreres fordi den er kryptokid? Jeg har hørt at risikoen for kræft er højere, men jeg har også hørt at det ikke er tilfældet, så jeg ved ikke lige hvad jeg skal tro. Mht. kastration, så skal du i hvert fald være opmærksom på, at det måske kan forværre Elliots usikkerhed over for andre hunde. Når han i forvejen er så usikker, så ville jeg tænke mig om en ekstra gang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst K_Pallis Besvaret Januar 19, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2009 Linda-hvid: Okey ! Håber bare ikke at det ændrer det vilde på ham. For må sige at jeg blev lidt ked da jeg fandt ud af at jeg var nødt til at få ham kastreret.. Da jeg overhovedet ikke havde tænkt mig at gøre det fra starten af.. Buju: Jamen altså der er flere dyrelæger der har sagt til mig at det selvfølgeligt er mit eget valg.. Men når den ene testikkel ikke er kommet ned, så har de sagt at 1. der er meget større sandsynlighed for at danne kræft og 2. det kan påvirke hans temperament, altså han kan blive mere arrig og hidsig.. Så tør næsten ikke lade være og tage chancen.. For egentligt ville jeg slet ikke have ham kastreret, da der jo ellers ikke er nogen grund til det, men synes bare at når de har sagt at det er konsekvenserne der kan ske ved ikke at gøre det, så er jeg næsten nødt til det ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buju Besvaret Januar 19, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2009 Buju: Jamen altså der er flere dyrelæger der har sagt til mig at det selvfølgeligt er mit eget valg.. Men når den ene testikkel ikke er kommet ned, så har de sagt at 1. der er meget større sandsynlighed for at danne kræft og 2. det kan påvirke hans temperament, altså han kan blive mere arrig og hidsig.. Så tør næsten ikke lade være og tage chancen.. For egentligt ville jeg slet ikke have ham kastreret, da der jo ellers ikke er nogen grund til det, men synes bare at når de har sagt at det er konsekvenserne der kan ske ved ikke at gøre det, så er jeg næsten nødt til det ! Ok, jeg kender ikke så meget til det kryptokid-stads, men jeg er sikker på at der nok skal komme andre på banen. Jeg ved bare at det ofte bliver nævnt, at usikre hunde kan blive endnu mere usikre efter kastration grundet manglende testosteron, og det synes jeg jo ville være lidt synd for Elliot ud fra hvad du har beskrevet i den anden tråd:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst K_Pallis Besvaret Januar 19, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2009 Ja, jeg er heller ikke så glad for det ! Men jeg vil så sige at jeg vil hellere have at han så bliver mere sky, end at han har større mulighed for at få kræft eller for at blive mere hidsig eller arrig.. For jeg må så bare håbe at jeg finder nogle som vi kan mødes med (med hund) og så på den måde langsomt kan bygge en selvtillid op hos Elliot, når han er med andre. Men nu må jeg se. Men det er også dyrt bare lige at skulle af med (ikke at det betyder noget), men skal af med 7000 som det højeste.. Altså hvis testiklerne sidder helt galt ! Det er lige en månedslån (elevløn). Men alt for den lille dreng <3 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Nazak Besvaret Januar 19, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2009 Altså min Kazan er også "kryper". Da han var 13 måneder valgte jeg at få fjernet den sten der ikke var faldet på plads i pungen. Han viste nemlig tegn på at den generede ham. - Især når jeg strøg ham nede i den side af lysken . SAmtidig fik jeg oplyst af dyrlægen at risikoen for at han MULIGVIS KUNNE få kræft i denne (ikke nedfaldede sten) var større, såfremt denne sten ikke blev fjernet. Det var beskeden jeg fik dengang. Derfor I samråd med min dyrlæge, valgte jeg få fjernet den sten der ikke var faldet ned og IKKE at få fjernet den sten der VAR faldet på plads i pungen - Men derimod fik Kazan så blot klippet sædstrengen og fik så lov til at beholde denne raske sten. Så slap jeg da få at få en faderskabssag på halsen, - såfremt uheldet skulle være. Og Kazan beholdte en bitte smule af hans mandighed/mandom Kazan ændrede slet IKKE adfærd!!!! Han forblev den driftige og super dejlige lærenemme hund. Og jeg har aldrig haft problemer med ham. :5up: Ej heller med andre hunde, som måske synes at han var underlig på nogen måde :blink:. Han er flink overfor alt og alle :5up: Han er også supergod med de højløbske tæver, vi har herhjemme i kennelen. Han synes bestemt de er dejlige og vil meget gerne prøve til. Men det er kun i den periode hvor tæven er "rigtig" klar. op til disse dage er han ganske upåvirket. (og bestemt ikke "ramt" som Tayson - som er vores anden hanhund ) Men han er til enhver tid meget styrbar, så han har ikke haft "fornøjelsen" - Og får det heller ikke 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 19, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2009 Linda-hvid: Okey ! Håber bare ikke at det ændrer det vilde på ham. For må sige at jeg blev lidt ked da jeg fandt ud af at jeg var nødt til at få ham kastreret.. Da jeg overhovedet ikke havde tænkt mig at gøre det fra starten af.. Buju: Jamen altså der er flere dyrelæger der har sagt til mig at det selvfølgeligt er mit eget valg.. Men når den ene testikkel ikke er kommet ned, så har de sagt at 1. der er meget større sandsynlighed for at danne kræft og 2. det kan påvirke hans temperament, altså han kan blive mere arrig og hidsig.. Så tør næsten ikke lade være og tage chancen.. For egentligt ville jeg slet ikke have ham kastreret, da der jo ellers ikke er nogen grund til det, men synes bare at når de har sagt at det er konsekvenserne der kan ske ved ikke at gøre det, så er jeg næsten nødt til det ! Dyrlægen kan nøjes med at fjerne den testikel der sidder oppe i bugen og lade den anden være. Dermed er han stadig hanhund og en evt. negativ effekt af kastration kommer derfor ikke på tale. Det er dyrlægerne der så gerne vil vælge for os i sådan en situation og de fortæller ikke om muligheden for ikke at fjerne begge tesrikler. Begrundelsen er at en kryptorchid hanhund ikke bør bruges til avl, men det behøver han jo heller ikke blive selv med en testikel intakt. Valget og ansvaret er dit Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst K_Pallis Besvaret Januar 19, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2009 Nazak: Ej hvor dejligt at han så har det fint og at det ikke har påvirket noget. :blink: Jeg havde til at starte med også tænkt på kun at få fjernet den ene, for det ville jeg da gå ud fra at man kunne.. Men da lægen så bare sagde at den så skulle kastreres, så troede jeg ikke at det var en mulighed. Men hvis det er muligt kun at få fjernet den ene, så vil jeg da lige høre dyrelægen ad, for så er det da helt sikkert det jeg vil . Så må lige høre lægen ad nu her i denne uge når jeg skal have bestilt en tid. Men tusind tak for svarene ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Nazak Besvaret Januar 19, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2009 Nazak: Ej hvor dejligt at han så har det fint og at det ikke har påvirket noget. :blink: Jeg havde til at starte med også tænkt på kun at få fjernet den ene, for det ville jeg da gå ud fra at man kunne.. Men da lægen så bare sagde at den så skulle kastreres, så troede jeg ikke at det var en mulighed. Men hvis det er muligt kun at få fjernet den ene, så vil jeg da lige høre dyrelægen ad, for så er det da helt sikkert det jeg vil . Så må lige høre lægen ad nu her i denne uge når jeg skal have bestilt en tid. Men tusind tak for svarene ! Held og lykke med det. Og så synes jeg at du skal holde på at DU VIL bestemme hvad der skal ske med bette-hunden. - Altså hvis du vil at han skal beholde den ene sten, så SKAL han selvfølgelig det. :5up: - Ellers er der jo andre dyrlæger - ikk :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Januar 19, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2009 Altså min Kazan er også "kryper". Da han var 13 måneder valgte jeg at få fjernet den sten der ikke var faldet på plads i pungen. Han viste nemlig tegn på at den generede ham. - Især når jeg strøg ham nede i den side af lysken . SAmtidig fik jeg oplyst af dyrlægen at risikoen for at han MULIGVIS KUNNE få kræft i denne (ikke nedfaldede sten) var større, såfremt denne sten ikke blev fjernet. Det var beskeden jeg fik dengang. Derfor I samråd med min dyrlæge, valgte jeg få fjernet den sten der ikke var faldet ned og IKKE at få fjernet den sten der VAR faldet på plads i pungen - Men derimod fik Kazan så blot klippet sædstrengen og fik så lov til at beholde denne raske sten. Så slap jeg da få at få en faderskabssag på halsen, - såfremt uheldet skulle være. Og Kazan beholdte en bitte smule af hans mandighed/mandom Kazan ændrede slet IKKE adfærd!!!! Han forblev den driftige og super dejlige lærenemme hund. Og jeg har aldrig haft problemer med ham. :5up: Ej heller med andre hunde, som måske synes at han var underlig på nogen måde :blink:. Han er flink overfor alt og alle :5up: Han er også supergod med de højløbske tæver, vi har herhjemme i kennelen. Han synes bestemt de er dejlige og vil meget gerne prøve til. Men det er kun i den periode hvor tæven er "rigtig" klar. op til disse dage er han ganske upåvirket. (og bestemt ikke "ramt" som Tayson - som er vores anden hanhund ) Men han er til enhver tid meget styrbar, så han har ikke haft "fornøjelsen" - Og får det heller ikke :5up: det er en rigtig god løsning, sådan gjorde dyrlægen også ved Uffe (en Gravhund mine forældre havde) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Januar 19, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2009 Held og lykke med det. Og så synes jeg at du skal holde på at DU VIL bestemme hvad der skal ske med bette-hunden. - Altså hvis du vil at han skal beholde den ene sten, så SKAL han selvfølgelig det. :5up: - Ellers er der jo andre dyrlæger - ikk :blink: Kan ikke være mere enig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst K_Pallis Besvaret Januar 19, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2009 Nazak: Ja, så må jeg bare lige sige fra.. For har jo ikke tænkt mig at avle på ham, når jeg ved at sådan noget er arveligt . Gryn: Hehe Tak for din enighed i svarene . Nu ved jeg da at der er flere der har prøvet det og sådan. :blink: Nu bliver den lille dreng sikkert glad når han kan få lov at beholde sin ene sten og en lille smule mandighed ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 19, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2009 Nazak: Ej hvor dejligt at han så har det fint og at det ikke har påvirket noget. :blink: Jeg havde til at starte med også tænkt på kun at få fjernet den ene, for det ville jeg da gå ud fra at man kunne.. Men da lægen så bare sagde at den så skulle kastreres, så troede jeg ikke at det var en mulighed. Men hvis det er muligt kun at få fjernet den ene, så vil jeg da lige høre dyrelægen ad, for så er det da helt sikkert det jeg vil . Så må lige høre lægen ad nu her i denne uge når jeg skal have bestilt en tid. Men tusind tak for svarene ! Markeringen: Jamen naturligvis er det da muligt, det er to forskellige indgreb. Den ene fjernes ude fra og den anden skal din hund åbnes for at få fjernet, så det er faktisk to operationer - og tre hvis han skal have fjernet tænder samtidig... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst K_Pallis Besvaret Januar 19, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2009 Ja okay og ja han skal have fjernet tænderne samtidigt.. Det er vigtigst med tænderne lige pt i hvert fald .. Men hører lige dyrelægen ad så.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Noanoa Besvaret Juni 19, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2009 Hejsa..Ville lige hører om du fik den ene sten fjernet hos ham? Og hvis ja, hvordan gik det? Var det en slem omgang? Mange hilsner herfra. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst K_Pallis Besvaret Juni 22, 2009 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2009 Hejsa..Ville lige hører om du fik den ene sten fjernet hos ham? Og hvis ja, hvordan gik det? Var det en slem omgang? Mange hilsner herfra. Jeg fik fjernet begge stenene .. Og det var SÅÅ hårdt at sku efterlade Elliot hos dyrlægen.. Da jeg kom igen hoppede han ud af buret og ind i vores arme .. men det var da hårdt at se ham have ondt og at det kløede sådan på ham konstant. For man kunne ingenting gøre.. Men der har ikke været nogle bivirkninger, udover at han er blevet MEGET mere sulten.. men det fik jeg også at vide ved dyrlægen inden ! Så det har været en god omgang .. heldigvis ingen problemer.. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts