Hop til indhold

At følge sporet.


Gæst Priceman
 Share

Recommended Posts

Gæst Priceman

Jeg kom til at tænke på noget angående spor.

 

Hvis jeg går ud og lægger et spor. Hvordan kan jeg så med sikkerhed vide at hunden følger netop det spor og ikke bare "mig"??

 

For hvis det er et sted vi har været før, kunne hunden så finde på at gå på en gammel lugt af "mig" og ikke følge sporet. ?

 

Det er af ren og skær nysgerrighed da det ikke er noget vi har gjort ret meget i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede faktisk også at vovse gik efter duften af far, men nix. Når man træder på græs f.eks. så beskadiger man græs og mikroorganismer, der så gå i forrådnelse og det er just det spor vovse finder, når man haler den hen til den markeringspind man nu skal begynde ved. Det er også derfor man kan bytte spor med et andet menneske. De der dyr går ikke efter duften af den, der har lagt sporet. Underligt...totalt underligt, men sådan er det altså...og de skrappe kan klare at et spor bliver krydset af et andet spor og så stadig finde det de begyndte med. Det er altså bare for sært med det sporværk og de vovser, men altså...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom til at tænke på noget angående spor.

 

Hvis jeg går ud og lægger et spor. Hvordan kan jeg så med sikkerhed vide at hunden følger netop det spor og ikke bare "mig"??

 

For hvis det er et sted vi har været før, kunne hunden så finde på at gå på en gammel lugt af "mig" og ikke følge sporet. ?

 

Det er af ren og skær nysgerrighed da det ikke er noget vi har gjort ret meget i.

 

 

hvis Groa skal gå på blod har vi en pæn sjat blod ved start, så ved hun det er det der skal følges.

 

Hvis hun skal gå efter spor fra en bestemt person er det trampet en god plet fra den person hvis spor hun skal gå efter.

 

Vi har mærker så vi kan se den retning sporet er, hvis jeg lægger sporet er det Jan der går sammen med Groa og omvendt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede faktisk også at vovse gik efter duften af far, men nix. Når man træder på græs f.eks. så beskadiger man græs og mikroorganismer, der så gå i forrådnelse og det er just det spor vovse finder, når man haler den hen til den markeringspind man nu skal begynde ved. Det er også derfor man kan bytte spor med et andet menneske. De der dyr går ikke efter duften af den, der har lagt sporet. Underligt...totalt underligt, men sådan er det altså...og de skrappe kan klare at et spor bliver krydset af et andet spor og så stadig finde det de begyndte med. Det er altså bare for sært med det sporværk og de vovser, men altså...

 

:5up: Har prøvet at gå med groa hvor Pia havde lagt sporet og en anden på holdet havde krydset vores spor. Groa gik efter duftspor, den anden gik på blod. Et øjeblik blev groa i tvivl, men gik hurtigt tilbage til det rigtige spor.

 

jan har prøvet hvor Pia havde ladet sporet krydse en sti med megen færdsel. Hun blev forstyrret et øjeblik, gik lidt tilbage af sporet og vendte så om for derefter at går sporet færdigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis Groa skal gå på blod har vi en pæn sjat blod ved start, så ved hun det er det der skal følges.

 

Hvis hun skal gå efter spor fra en bestemt person er det trampet en god plet fra den person hvis spor hun skal gå efter.

 

Vi har mærker så vi kan se den retning sporet er, hvis jeg lægger sporet er det Jan der går sammen med Groa og omvendt.

 

Nu er det her så rent teoretisk: Hvis I nu så voldsomt markere startpunktet (pæn sjat blod / trampe en god plet), hvad så til en prøve ?!? Eller I spor-træner kun for spøjsen ? Ja-ja, jeg spørger og spørger, men ellers får jeg jo aldrig noget at vide :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det her så rent teoretisk: Hvis I nu så voldsomt markere startpunktet (pæn sjat blod / trampe en god plet), hvad så til en prøve ?!? Eller I spor-træner kun for spøjsen ? Ja-ja, jeg spørger og spørger, men ellers får jeg jo aldrig noget at vide :mrgreen:

 

Lige nu er det bare på "motions-plan", skal dog gå ved DKK senere med konkurrence som mål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det her så rent teoretisk: Hvis I nu så voldsomt markere startpunktet (pæn sjat blod / trampe en god plet), hvad så til en prøve ?!? Eller I spor-træner kun for spøjsen ? Ja-ja, jeg spørger og spørger, men ellers får jeg jo aldrig noget at vide :mrgreen:

 

Jeg har kun trænet spor for sjov og noget mere hjernegymnastik til Bubber (hobby plan)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede faktisk også at vovse gik efter duften af far, men nix. Når man træder på græs f.eks. så beskadiger man græs og mikroorganismer, der så gå i forrådnelse og det er just det spor vovse finder, når man haler den hen til den markeringspind man nu skal begynde ved. Det er også derfor man kan bytte spor med et andet menneske. De der dyr går ikke efter duften af den, der har lagt sporet. Underligt...totalt underligt, men sådan er det altså...og de skrappe kan klare at et spor bliver krydset af et andet spor og så stadig finde det de begyndte med. Det er altså bare for sært med det sporværk og de vovser, men altså...

 

Vores egen duft bliver dog også blandet i denne proces... Og det sker bare igennem skoene/støvlerne... Rent ud sagt, vores fodsved kommer også med... Det er dette der hedder individuel fært - altså den individuelle fært af den som har lagt sporet, og som hunden følger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det her så rent teoretisk: Hvis I nu så voldsomt markere startpunktet (pæn sjat blod / trampe en god plet), hvad så til en prøve ?!? Eller I spor-træner kun for spøjsen ? Ja-ja, jeg spørger og spørger, men ellers får jeg jo aldrig noget at vide :mrgreen:

 

Til en prøve i BHP og IPO laver man sig også en lille trampet trekant til start...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Vores egen duft bliver dog også blandet i denne proces... Og det sker bare igennem skoene/støvlerne... Rent ud sagt, vores fodsved kommer også med... Det er dette der hedder individuel fært - altså den individuelle fært af den som har lagt sporet, og som hunden følger.

Også alle de mill. af hudceller vi konstant går og taber. En dygtig hund kan jo også følge et spor i sand og på asfaldt, hvor der ikke foregår en forrådelse af mikroorgansimer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til en prøve i BHP og IPO laver man sig også en lille trampet trekant til start...

 

ØV, hvorfor må I ??? Vi må ikke...ja, vi står endda i risikogruppen for at få hovedet revet af, hvis vi gør det til en prøve og gør vi det inde i den der firkant vi laver med de to pinde og vores fodspor, så går det helt galt for os. Når Berneren bliver en stor dreng må han på et IPO-hold, så vi også kan trampe og stampe...nemlig ! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til en prøve i BHP og IPO laver man sig også en lille trampet trekant til start...

 

Nej nu !!! Til start mener du da ikke hvor sporet rent faktisk starter...altså vel ? Du mener let´s say; et par meter før sporet starter og så tager i vaps ud til en af markeringspindene alt efter hvor vinden kommer fra og starter ud der...oder was ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har én gang prøvet at lave et blodspor til Bubber med okseblod. Jeg kan kun sige at hvis Bubber havde kunne give mig fingeren. Havde han gjort det.:roll:

 

Min træner og jeg gik og grinte hele sporet, for det eneste sted Bubber ikke gik, var på selve sporet. :lol:

Man kunne føre ham hele sporet igennem og han vil heller hen og slikke hånden der viste ham vejen.:evil:

Det var så første og sidste gang man prøver blodspor :roll:

 

Id spor glider han lige igennem også hvis det er fremmede som ligger sporet :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej nu !!! Til start mener du da ikke hvor sporet rent faktisk starter...altså vel ? Du mener let´s say; et par meter før sporet starter og så tager i vaps ud til en af markeringspindene alt efter hvor vinden kommer fra og starter ud der...oder was ?

 

Nope... I IPO og BHP laver man ligesom en lille trekant, i spidsen sætter man startmarkeringen i venstre side, og lægger så selve sporret ud fra der... (svært at forklare...) prøver lige om jeg kan finde noget illustration...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nope... I IPO og BHP laver man ligesom en lille trekant, i spidsen sætter man startmarkeringen i venstre side, og lægger så selve sporret ud fra der... (svært at forklare...) prøver lige om jeg kan finde noget illustration...

 

Så dyret skal simpelhen ikke selv finde sporets start og så gå ud derfra ? Man ligesom tager den hen til startpunktet og sætter den igang derfra ?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

OK. Her jeg fattet det rigtigt så er et spor lagt af mig en kombi af mig og det jeg bruger til spor. ?

 

Der står et eller endet sted i loven at man skal søge om at lægge et spor i en skov. Gælder det kun hvis man bruger blod eller er det for alle former for spor, som jeg kunne finde på at lægge for træningens skyld?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep...

 

 

Jeg skal på sporlægger-kursus i februar - det glæder jeg mig helt vildt til skulle jeg lige hilse at sige :banan:

 

Tak for vejledningslinket og det var dog alligevel satans ! Eller anderledes. Men hvad så med de der genstande derude på sporet ? Hvad skal vovse gøre med dem, når den finder dem ? Hos os skal vaps enten hente dem til føreren eller markere dem og lægge sig med dem mellem forbenene (vi har valgt det sidste med Bassen). Hvad skal jeres hunde ?

 

Og ja, jeg kan godt forstå du glæder dig til det sporlæggerkursus. Det bliver garenteret vildt spændende !!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Der står et eller endet sted i loven at man skal søge om at lægge et spor i en skov. Gælder det kun hvis man bruger blod eller er det for alle former for spor, som jeg kunne finde på at lægge for træningens skyld?

Det spurgte jeg også nogle DCH folk om, som havde fået tilladelse til at træne rundering og eftersøg i skoven (hvor hunden er løs). De sagde at så længe hunden var i snor, så kunne ingen forhindre nogen i at gå spor i en offentlig skov. :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for vejledningslinket og det var dog alligevel satans ! Eller anderledes. Men hvad så med de der genstande derude på sporet ? Hvad skal vovse gøre med dem, når den finder dem ? Hos os skal vaps enten hente dem til føreren eller markere dem og lægge sig med dem mellem forbenene (vi har valgt det sidste med Bassen). Hvad skal jeres hunde ?

 

Og ja, jeg kan godt forstå du glæder dig til det sporlæggerkursus. Det bliver garenteret vildt spændende !!!

 

Vi må selv vælge om hunden skal påvise eller apportere genstanden - men det vi siger til prøvelederen, det skal hunden så bare gøre... Siger vi at den påviser og hunden så vælger at apportere, så koster det mange points...

 

Hvordan hunden påviser er der ikke krav om, der må man selv vælge om det skal være dæk, stå eller i sit.

 

Selv bruger jeg påvisning i dæk ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fået lidt forskelligt at vide mht blodspor (som vi træner). Nogle siger man må lægge til sin egen hund i en skov uden at søge tilladelse. Andre siger manskal kontakte skov- og naturstyrelsen. Jeg har sendt mails til sns, men har ikke fået nogle svar fra dem...

 

Jeg vil hellere vide, hvor i himlens navn I får blod fra ? Det er da ikke det man har allermest af i husholdningen eller det er måske bare mig der er en sippe ged ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...