Hop til indhold

At følge sporet.


Gæst Priceman
 Share

Recommended Posts

Jeg vil hellere vide, hvor i himlens navn I får blod fra ? Det er da ikke det man har allermest af i husholdningen eller det er måske bare mig der er en sippe ged ?

 

:mrgreen: Jeg har fået det fra en rigtig god veninde som har en aftale med en slagter :) Så jo lige nu har jeg knap 3 liter blod i vores ene fryser. Og et løb fra et rådyr som lægges ved sporets afslutning :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, så forstår jeg pludselig bedre, at jeg ikke lige har 3 liter blod liggende i fryseren :mrgreen:

 

Haha :mrgreen:

 

Blodet er fra klovbærende dyr...

 

Her er en skitsering af hvordan et spor kunne se ud... Det er ikke før hunden er ret øvet man begynder med wiedergang/tilbagegang. Og heller ikke altid man laver et sårleje. Dette spor er så også til øvede hunde. Man starter med 400m/ 3 timer :)

schweiss_spor.jpeg

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha :mrgreen:

 

Blodet er fra klovbærende dyr...

 

Her er en skitsering af hvordan et spor kunne se ud... Det er ikke før hunden er ret øvet man begynder med wiedergang/tilbagegang. Og heller ikke altid man laver et sårleje. Dette spor er så også til øvede hunde. Man starter med 400m/ 3 timer :)

schweiss_spor.jpeg

 

Hold da fest !!! Det ser temmelig væmmelig avanceret ud !!! Godt jeg alligevel ikke har 3 liter blod i fryseren, så jeg kunne bringe mig selv og Bassen helt på Herrens mark !!! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da fest !!! Det ser temmelig væmmelig avanceret ud !!! Godt jeg alligevel ikke har 3 liter blod i fryseren, så jeg kunne bringe mig selv og Bassen helt på Herrens mark !!! :shock:

 

Det er også lidt avanceret. I hvert fald på et niveau højere end hvor jeg er med begge mine. Oscar's spor er omkring 300m, med to knæk og uden tilbagegejl og sårleje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nope... I IPO og BHP laver man ligesom en lille trekant, i spidsen sætter man startmarkeringen i venstre side, og lægger så selve sporret ud fra der... (svært at forklare...) prøver lige om jeg kan finde noget illustration...

 

Ja, men ved SPH prøverne, er der så ikke noget med at hunden selv skal finde sporets start inden for et givet område på 1 kvm. eller hvor meget det nu er :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

SPH 1 (SporHundePrøve niveau 1)

Fremmedspor på mindst 1200 skridt, 7 langsider, 6 knæk, 4 genstande, mindst 3 timer gammelt, 2 afledningsspor. 1 vejpassage. Tid for udarbejdelse 30 min.

Adgangsbetingelser

For at kunne aflægge en SPH 1 prøve kræves én bestået IPO/ BHP 1 eller én FP.

Hunden skal være fyldt 18 måneder.

SPH 1 - sporet

Et mindst 1200 skridt langt mindst 3 timer gammelt fremmedspor med terrænskift og

én vejpassage. På sporet skal være 6 vinkelrette knæk, og på 2 passende langt fra

hinanden liggende punkter krydses sporet vinkelret af et andet friskere fremmedspor

– dog ikke på første og sidste langside. På sporet i uregelmæssig afstand

udlægges 4 brugsgenstande, der er godt forsynet med sporlæggerens fært. Disse

sporgenstande skal findes af hunden og enten påvises eller samles op. Sporet

skal være udarbejdet indenfor 30 minutter.

Sporunderlag

Eng, landbrugsjord, skovbund og anden naturlig jord. Synlige spor skal så vidt muligt

undgås. Der skal forekomme terrænskift.

Sporgenstande

Forskellige typer af genstande skal benyttes, og farven må ikke afvige væsentligt fra

underlaget.

Materialer: Læder, kunstlæder, tekstiler og træ. Såkaldte sporpakker må ikke benyttes.

Sporlæggeren skal have båret på genstandene i mindst 30 minutter inden sporet

lægges. Genstandene skal være 10 cm lange, 2-3 cm brede og 0,5-1 cm tykke.

Sporlægning

Dommeren skal godkende genstandene samt sporets forløb, inden sporet lægges.

Ved lægning af sporet skal både hund og HF være ude af syne. Knækkene skal laves

i normal gangart, og de skal lægges, så hunden sikres et naturligt søg ind på

næste langside.

Afledninger

Afledninger lægges 30 minutter efter at sporet er lagt. De skal lægges af en for

hunden anden fremmed person og skal krydse sporet vinkleret 2 steder. Afledningssporet

må ikke krydse den første eller den sidste langside, eller den samme

langside to gange.

Lægning af genstande

Genstandene skal lægges under bevægelse i sporet. Efter lægning af sidste genstand,

skal sporlæggeren fortsætte endnu nogle skridt i sporets retning.

Første genstand lægges tidligst efter 250 skridt (1. eller 2. langside). 2. og 3. genstand

lægges på dommerens anvisning. Sidste genstand for enden af sporet.

Udarbejdelse

Sporet kan udarbejdes - med sporlinen i halsbåndet, i sporsele eller ved frisøg.

Med sporlinen i halsbåndet - kan linen føres hen over ryggen, langs med siden af

hunden eller ind mellem for og/eller bagben. Halsbåndet må ikke benyttes som kvælerhalsbånd.

Med sporlinen i sporsele - som sporsele må benyttes: Brystsele eller Böttgersele.

Brystsele: Sporselen skal fastgøres i de dertil indrettede fastgørelsespunkter, som

ikke må have forbindelse med halsbåndet.

Böttgersele: Ovenstående gælder ikke for denne sele. Her skal dommeren sikre sig,

at brystspændet ikke er anbragt, så det kan genere hundens mere følsomme dele.

Sporlinen skal være 10 meter lang. Rulleliner er ikke tilladt.

Ved frisøg skal afstanden mellem hund og HF være 10 m og afstanden skal holdes.

Dommeren skal efterprøve linens længde, halsbånd og sporsele inden sporets start.

Udarbejdelse og bedømmelse af sporet

Ved større prøver og konkurrencer skal der trækkes lod om rækkefølgen, efter at sporene

er lagt.

Lægning af sporet

Sporets start skal være godt afmærket med et sporflag, som skal være stukket i

jorden til venstre for sporet. Det er ikke tilladt at lægge genstandene i umiddelbar

nærhed af knækkene. Det skal indskærpes, at sporet skal gå over vekslende terræn

og over en befærdet vej med fast belægning. Det skal undgås at lægge sporene

efter et fast mønster.

Klarmelding

HF melder sig til dommeren med sporklar hund ved at indtage GST og meddele

dommeren sit navn, hundens navn og om hunden samler op eller påviser.

Påsætning

Hunden føres roligt til sporets start, og med kommandoen „SØGE“ skal hunden ved

påsætning intensivt og roligt optage færten. Dette gælder også ved start efter genstand.

Påsætning skal ske uden hjælp fra HF, den er ikke tidsafhængig, men hunden

skal begynde sin søgeadfærd umiddelbart efter færtoptagelsen. Er hunden ikke

begyndt at udarbejde sporet efter den 3. påsætning afbrydes sporet.

En ny påsætning er tilladt indenfor de første 15 skridt. Herfor trækkes 4 point. Når

hunden er påbegyndt udarbejdelsen af sporet, skal HF blive stående ved starten,

indtil de 10 m afstand er nået. Herefter følger HF efter hunden. Det betragtes som

en fejl, hvis HF går for tidligt efter hunden.

Søgepræstation

Hunden skal følge sporet intensivt med ensartet hastighed og et dybt søg. Et hurtigt

eller langsomt søg er ikke et kriterium for bedømmelse, hvis sporet bliver regelmæssigt

og overbevisende udarbejdet. Sporlinen må gerne være løsthængende,

der må dog ikke opstå nogen væsentlig forkortelse af afstanden mellem hund og

HF. Det er ikke en fejl, hvis sporlinen rører jorden. Giver hunden under sporet efter

for sin jagtdrift og begynder at jage vildt, kan HF med kommandoen DÆK forsøge

at få hunden under kontrol. Dommeren giver herefter tegn til, når sporarbejdet skal

fortsætte. Kan HF ikke få hunden i gang igen, afbrydes sporet.

Udarbejdelse af sporet

Hunden skal ved sporets begyndelse grundigt kunne optage færten. Den skal være

så godt uddannet, at den roligt, uden HF´s indgriben, grundigt kan afsøge udgangsstedet.

HF må under ingen omstændigheder vise hunden i den retning, hvor HF

formoder sporet ligger og herved vække hundens lyst til at styrte fremad. Formoder

HF, at hunden endnu ikke har optaget færten rigtigt, står det ham frit for at

sætte hunden på sporet endnu en gang, dog kun hvis hunden ikke har fjernet sig

mere end 15 skridt fra udgangspunktet. For dette trækkes der 4 point. Sporet skal

udarbejdes i et så roligt tempo, at HF kan følge efter i almindelig gang. Dommer og

sporlægger følger efter i passende afstand. Finder hunden en genstand skal den

straks samle op eller påvise. Støder hunden på sporet på en genstand, der ikke er

udlagt af sporlæggeren, må hunden hverken samle op eller påvise. Søger hunden

ud af afledningssporet, afbrydes sporet, når hunden har fulgt afledningen 10 m. Hunden

skal selvstændigt og uden påvirkning fra HF passere vejen.

Hunden forlader sporet

Holder HF bevidst hunden tilbage, hvis den er ved at forlade sporet, skal dommeren

give HF besked på at følge hunden. Gør HF ikke dette, afbrydes det videre sporforløb.

Hvis hunden kommer mere end 10 m væk fra sporet, afbrydes prøven.

Knæk

Skal udarbejdes sikkert. Det er ingen fejl, hvis hunden efterprøver uden at forlade

sporet. Det er derimod en fejl, hvis hunden kredser. Efter udarbejdelse af knækket

skal hunden arbejde videre i samme tempo.

Genstande

Når hunden har fundet en genstand, skal den straks uden påvirkning fra HF påvise

eller samle op. HF lader linen falde og begiver sig straks ud til hunden, tager genstanden,

stiller sig ved siden af hunden og rækker genstanden i vejret og viser

derved dommeren, at den er fundet. Hunden skal forholde sig roligt. HF skal, når

påvisningen eller opsamlingen er færdig, sætte hunden på sporet fra påvisningseller

opsamlingspositionen. Påviser hunden en ikke udlagt genstand, eller afbryder

den sporarbejdet ved at stå, sætte eller lægge sig, er dette fejlagtigt og medfører

pointfradrag. Arbejder hunden på kommando fra HF videre på de 10 skridts afstand,

trækkes der kun 2 point. Dette anses ikke for en fejlpåvisning. Samler hunden op,

eller træder HF hen imod hunden, opfattes dette som en fejlpåvisning/ -opsamling,

og der trækkes 4 point.

Påvisning

En påvisning skal være direkte ved genstanden og skal foregå i søgeretningen. En

let skrå påvisning er ingen fejl, men ligger hunden meget skrå på genstanden eller

drejer den mod HF, er dette en fejl. Bliver genstanden påvist med kraftig førerhjælp,

kan der ikke gives point for genstanden. Påvisning af genstande kan foregå stående,

liggende eller siddende og behøver ikke at være ens ved alle genstande.

Opsamling

Samler hunden genstanden op, kan den blive stående, sætte sig eller komme hen

til HF. Hunden må dog ikke gå ud af sporet eller samle op liggende.

Hvis hunden kommer hen til HF, må denne ikke gå hunden i møde.

Kommando ”SØGE”

Kommandoen SØGE er tilladt ved sporets begyndelse samt efter hver genstand.

Afmelding

Efter sporarbejdet skal HF straks melde fra til dommeren ved at indtage GST og

vise de fundne genstande. Det er ikke tilladt at fodre, give godbidder eller lege med

hunden.

Bedømmelse

Ved fejlpåvisninger, eller hvis hunden samler op i stedet for at påvise eller omvendt,

trækkes indtil 4 points. For hver ikke fundet genstand trækkes 5 point. Maksimumspoint

må kun gives den hund, der har udarbejdet det lagte spor i passende

tempo, har opsamlet eller påvist alle 4 genstande og sikkert udarbejdet knækkene.

Hunden må ikke lade sig distrahere af afledningssporene.

For at opnå uddannelsesbetegnelsen SPH 1 skal hunden have opnået mindst 70

point.

Link til indlæg
Del på andre sites

OK. Her jeg fattet det rigtigt så er et spor lagt af mig en kombi af mig og det jeg bruger til spor. ?

 

Der står et eller endet sted i loven at man skal søge om at lægge et spor i en skov. Gælder det kun hvis man bruger blod eller er det for alle former for spor, som jeg kunne finde på at lægge for træningens skyld?

 

I privatet skove må man kun fæedes på veje og stier fra 06,00 til solnedgang og kun med hunden i snor, så med mindre man kun lægger sporet på veje og stier er det ikke tilladt uden tilladelse fra skovejeren.

 

I statsskove må også færdes i skovbunden og man må færdes døgnet rundt; men igen kun med hunden i snor. Der står ikke direkte i lovgivningen at man ikke må gå med sin hund på et spor; men de fleste statsskovdistrikter lægger areal til mange arrangementer, herunder også forskellige klubbers sportræning.

Det vil derfor være yders fornuftigt også her at spørge distriktet om lov. Det kan man evt gøre via SN hjemmeside http://www.skovognatur.dk/

 

:vinken: Venlig hilsen

Steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men ved SPH prøverne, er der så ikke noget med at hunden selv skal finde sporets start inden for et givet område på 1 kvm. eller hvor meget det nu er :confused:

 

Er det ikke indenfor DCH-programmet??? :confused:

 

Mener helt bestemt at hunden selv skal opsøge sporet i et felt (område afkranset af 4 markeringsstokke)

 

Check selv DCH hjemmeside under deres DCH-program

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil hellere vide, hvor i himlens navn I får blod fra ? Det er da ikke det man har allermest af i husholdningen eller det er måske bare mig der er en sippe ged ?

 

Blod skaffer du gennem den lokale slagter eller slagtehus. Vær opmærksom på at det ikke er tilladt for slagteren at sælge blod (det har et eller andet med sundhed at gøre), så det vil være en god ide du gør det nemt for ham. Køb en beholder som du skriver navn på og aftal hvornår den kan blive fyldt og hent den så til aftalt tid.

Okseblod er det mest anvendte, griseblod er tyndere i konsistensen og fåreblod er nok det som kommer vildtblod nærmest i konsistens !

 

:vinken:Venlig hilsen

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Blod skaffer du gennem den lokale slagter eller slagtehus. Vær opmærksom på at det ikke er tilladt for slagteren at sælge blod (det har et eller andet med sundhed at gøre), så det vil være en god ide du gør det nemt for ham. Køb en beholder som du skriver navn på og aftal hvornår den kan blive fyldt og hent den så til aftalt tid.

Okseblod er det mest anvendte, griseblod er tyndere i konsistensen og fåreblod er nok det som kommer vildtblod nærmest i konsistens !

Men er det ikke noget med at der skal tilsættes et eller for at det ikke koagulere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil hellere vide, hvor i himlens navn I får blod fra ? Det er da ikke det man har allermest af i husholdningen eller det er måske bare mig der er en sippe ged ?

 

Man kan mange gange købe hos de slagterforretninger der selv slagter. Vores træner køber hos slagteren i Mariager, hendes gamle leverandør svigtede, men heldigvis kunne vi henvise til Mariager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da fest !!! Det ser temmelig væmmelig avanceret ud !!! Godt jeg alligevel ikke har 3 liter blod i fryseren, så jeg kunne bringe mig selv og Bassen helt på Herrens mark !!! :shock:

 

Nu skal du jo ikke starte med det viste sporforslag som både er med skjult opstart (i20x20 meter afmærket felt), tilbagegang og lang liggetid (min 20 timer)

Køb eller lån på biblioteket bogen "at arbejde med schweisshunde" af Niels Søndergård som er noget af det bedste der er skrevet om blodspor.

Læs evt. også Anders Halgrens bog "drivkraft og motivation" og du kan kigge på min hjemmeside www.tacora.dk under spanielskolen. Her er der også et afsnit om schweisstræning.

 

Når du har skaffet blod hælder du det i fryseposer med ca. 1/4 liter i hver. Start med korte lige spor og gør gradvis sporet sværere som hunden fatter hvad det går ud på. Lad ikke de første spor ligge mere en en to tre timer.

Læs videre om hvordan du gør på min hjemmeside, eller spørg igen !

 

:vinken: Venlig hilsen

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er det ikke noget med at der skal tilsættes et eller for at det ikke koagulere?

 

Tidligere tilsatte man salt for blodet ikke koagulerede; men det er ikke nødvendigt, hvis man henter blodet og umiddelbart herefter kommer det i fryseren. Blod som har været frosset koagulerer ikke !

:vinken: Venlig hilsen

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal du jo ikke starte med det viste sporforslag som både er med skjult opstart (i20x20 meter afmærket felt), tilbagegang og lang liggetid (min 20 timer)

Køb eller lån på biblioteket bogen "at arbejde med schweisshunde" af Niels Søndergård som er noget af det bedste der er skrevet om blodspor.

Læs evt. også Anders Halgrens bog "drivkraft og motivation" og du kan kigge på min hjemmeside www.tacora.dk under spanielskolen. Her er der også et afsnit om schweisstræning.

 

Når du har skaffet blod hælder du det i fryseposer med ca. 1/4 liter i hver. Start med korte lige spor og gør gradvis sporet sværere som hunden fatter hvad det går ud på. Lad ikke de første spor ligge mere en en to tre timer.

Læs videre om hvordan du gør på min hjemmeside, eller spørg igen !

 

:vinken: Venlig hilsen

Steen Stenild

 

Jamen da tak for alle tip´ene (også til jer andre). Jeg må se om jeg kan finde noget blod et sted. Det kunne da være lidt sjovt at prøve med den lille runde ! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...