Hop til indhold

anbefal en hanhund


Gæst sebos57
 Share

Recommended Posts

Gæst sebos57

Hej Lab-interesserede,

vi vil meget gerne have anbefalet nogle han-hunde:-D

Da vi ikke selv er helt opdaterede, det er lidt tid siden vi sidst fik hvalpe, vil vi gerne have lidt hints til nogle gode hanner.

 

Ønskes: Looks -1 præmie på udstilling, brun eller sort(gerne bærer af brunt). Godt bredt hoved og kraftige benstammer, behøver ikke nødvendigvis at være super tung.

Performance: Skal have en form for "arbejde"- have vist dens værd ved enten lydighed, jagt, spor eller anden form for træning.

 

Kort sagt vil vi gerne have både udseende og arbejdshund i ét - det har vi allerede i tæven og ønsker at lave samme slags hvalpe.

 

Og selvfølgelig dkk-stamtavle.

 

Alle forslag modtages med tak. Har selvfølgelig kigget os omkring allerede, men det kunne jo være den perfekte gemte sig derude og vi ikke havde set den endnu;-)

 

På forhånd tak

 

Mvh

Anne og Seb

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst sebos57

Tak Malene,

hanhundelisten er skam gransket ned i detaljer og jeg har søgt meget på nettet. Det jeg søgte herinde var de ting man netop ikke sådan lige kan finde af sig selv - netop andres anbefalinger og erfaringer. Men det kan Hunde forum åbenbart ikke bruges til når det gælder avl... Indenfor hesteavl er det meget brugt at kunne høre andres eraringer på et forum.

 

Jeg har fundet en god hanhund, efter lang tids søgen på den rette ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er godt I har fundet en god hanhund til jeres tæve. Jo det er svært, men det er også svært at anbefale for andre. Det jeg personligt kigger efter er stamtavlen, sundhed og temperament. Men de linier jeg kan lide, er det jo ikke sikkert du bryder dig om :blink:

Men ellers er det også en god ide, at besøge labradors hvalpeliste, og derfra kigge på de hanner som andre har brugt, og evt. ringe og spørge hvad deres erfaring er.

Der ville måske i dette forum også komme negative holdninger til en af andre anbefalet hanhund, så måske er det ikke det helt rigtige sted at få info.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sebos57

Tak for rådene Malene. Nej du har da helt ret, måske er det slet ikke den samme type hund vi ville kigge efter. Men det ved man jo ikke på forhånd....

Jeg har skam også tjekket hvalpelister, snakket med avlere osv - netop for at finde den hund der passer til min og med det jeg gerne vil have. Synes faktisk at jeg har gjort alt hvad der lige var muligt for at få information. Har også kigget i udlandet.

Det var både gode og dårlige erfaringer jeg gerne ville høre - jeg var simpelthen ikke klar over at hvad der fungerer rigtig godt i hesteverdenen, ikke kan lade sig gøre i forbindelse med avl med hunde.

Det kunne f.eks. have været interessant at høre om erfaringer med hvilke hundelinier der var gode til jagt, lydighed eller .... selvom de er avlet med øje for andet - om nogen linier var generelt store eller små osv - det er jo ikke altid at alt gør sig klart i stamtavlerne.

 

Indenfor heste kan man spørge andre f.eks. om erfaringer med afkom efter en bestemt hingst, temperament osv, eller høre anbefalinger hvis man søger noget bestemt. Det synes jeg bestemt er brugbart - og det kan sagtens gøres uden at hænge nogen ud eller virke som reklameindslag ;-)

 

Hundeverdenen er måske for lille til det i Danmark.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Tak for rådene Malene. Nej du har da helt ret, måske er det slet ikke den samme type hund vi ville kigge efter. Men det ved man jo ikke på forhånd....

Jeg har skam også tjekket hvalpelister, snakket med avlere osv - netop for at finde den hund der passer til min og med det jeg gerne vil have. Synes faktisk at jeg har gjort alt hvad der lige var muligt for at få information. Har også kigget i udlandet.

Det var både gode og dårlige erfaringer jeg gerne ville høre - jeg var simpelthen ikke klar over at hvad der fungerer rigtig godt i hesteverdenen, ikke kan lade sig gøre i forbindelse med avl med hunde.

Det kunne f.eks. have været interessant at høre om erfaringer med hvilke hundelinier der var gode til jagt, lydighed eller .... selvom de er avlet med øje for andet - om nogen linier var generelt store eller små osv - det er jo ikke altid at alt gør sig klart i stamtavlerne.

 

Indenfor heste kan man spørge andre f.eks. om erfaringer med afkom efter en bestemt hingst, temperament osv, eller høre anbefalinger hvis man søger noget bestemt. Det synes jeg bestemt er brugbart - og det kan sagtens gøres uden at hænge nogen ud eller virke som reklameindslag ;-)

 

Hundeverdenen er måske for lille til det i Danmark.....

 

Tror ikke hundeverdnen er for lille i DK.

 

Hvis du formulere et indlæg hvor du spørger ind til et par bestemte hanhunde, samt præcist hvad det er du gerne vil vide, så tror jeg du får nogle brugbare svar - hvis der er nogen der har afkom efter de hunde eller kender dem :-)

 

Held og lykke med projektet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...