Hop til indhold

Frugt?!


Gæst Tweety
 Share

Recommended Posts

Jeg ved at hunde ikke må få menneske-schokolade.. Men er der nogen frugter de ikke kan tåle??

 

Jeg har gang på gang opdaget at Dixi er meget interesseret når jeg skærer frugter.. Hun har smagt blommer, appelsiner, æbler og bananer.. Og hun spiser det med glæde..

Hendes første frugt var en halv, tom appelsinskrald (jeg havde selv lige presset juice).. Hun lå først og kæmpede med at få det sidste kød ud, hvorefter jeg tog den fra hende, da hun gik i krig med at spise skrællen.. :mums:

Men hvis der er noget der er som gift for hende vil jeg selvfølgelig ikke lade hende smage det..

 

Nu er det ikke noget jeg vil give hende hver eneste dag, men jeg tror at chancerne for at jeg spiser et stykke frugt er større hvis jeg ved at min lille skat godt må spise det sammen med sin moar.. :blink:

 

Så er der nogen der kender noget til det??

Link til indlæg
Del på andre sites

Grøntsager får hun enten en lille smule broccoli eller blomkålsblanding sammen med aftensmaden (så har hvidløgsgranulatet noget at klistre fast på) :lol:

 

Til at starte med gik hun også grøntsager med morgenmaden, men det er jeg gået fra..

Link til indlæg
Del på andre sites

Grøntsager får hun enten en lille smule broccoli eller blomkålsblanding sammen med aftensmaden (så har hvidløgsgranulatet noget at klistre fast på) :lol:

 

Til at starte med gik hun også grøntsager med morgenmaden, men det er jeg gået fra..

Hvidløg selv i små mængder over tid spalter de rødeblodlægmer, og leveren kan ikke udskille hvidløg det ender med nyersvigt, der findes ingen modgift hverken mod en akut eller langvarig forgiftning.:

 

http://www.vetstoria.com/index.php?f=videos&id=363

 

Onions and related products such as garlic, shallots, leeks and even chives are known to cause anaemia in dogs. Of those, onions are the most commonly implicated poison.

All forms can be a problem including:

  • Dehydrated onions

  • Raw onions

  • Cooked onions

  • Table scraps containing cooked onions or garlic

  • Left over pizzas

  • Chinese dishes

  • Any feeding stuff containing onions

Onion poisoning can occur with a single ingestion of large quantities or with repeated small meals.

They contain several toxic substances which damage your dog’s red blood cells. This results in what is called ‘’Haemolytic Anaemia’’ which means that the red blood cell break apart inside the blood vessels.

The first symptoms are usually of gastro-enteritis:

  • Vomiting

  • Diarrhoea

  • Abdominal pain

  • Loss of appetite

  • Dehydration

It will take a few days for the dog to display the symptoms associated with the loss of red blood cells:

  • Difficulty to breath

  • Lethargy

  • Dark coloured urine

There isn't any antidote

Link til indlæg
Del på andre sites

Damn.. Det er eller købt igennem vores opdrætter og det er Olivers der har "lavet" det..

 

Så går man og tror at man forhindrer sin hund i at blive bidt af lopper, og så smadrer man dens røde blodlegemer i stedet..

Link til indlæg
Del på andre sites

HVORFOR siger alle de der råfodrings mennesker så at der skal hvidløgspulver over maden? Er pulveret måske ugiftigt? Synes det er meget meget uhyggeligt at de anbefaler det når det er giftigt! MEGET uhyggeligt, og dem der har anbefalet mig at forgifte min hund med det får skæld ud nu!

Link til indlæg
Del på andre sites

HVORFOR siger alle de der råfodrings mennesker så at der skal hvidløgspulver over maden? Er pulveret måske ugiftigt? Synes det er meget meget uhyggeligt at de anbefaler det når det er giftigt! MEGET uhyggeligt, og dem der har anbefalet mig at forgifte min hund med det får skæld ud nu!

Jeg skal ikke kunne sige dig hvorfor. Men måske fordi de selv har fået at vide at det er sundt og ufarligt, måske fordi der ikke er nogle websider på dansk om alle toksinerne!?

 

Jeg gik selv fra BARF fordi jeg jeg ikke lige kunne finde ud af hvilke frugter og grønsager der kunne være farlig for hunden. Nu får lexus en hel kylling en gang om ugen og lidt råt kød engang i mellem, og ellers tørkost:blink:

 

Nu er det blevet lidt en sport for mig af finde ud af det:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvidløg er sundt i meget begrænset omfang. Hvor begrænset skal jeg dog ikke kunne sige, men vil tro at en bette smule pulver en gang om ugen er ok? Ved at der er hvidløg i nogle fodertyper også, synes at jeg kan huske at have læst det på en ingrediensliste for ganske nyligt...? :hmm: Jeps, huskede rigtigt, der er et par produkter her, som indholder hvidløg: Nutro Choice

 

Det styrker immunforsvaret og holder tildels lopper og flåter væk - det varierer dog fra hund til hund.

 

Men man skal være meget påpasselig.

 

Derudover har jeg inde på den side Doque1 linker til, læst at grape og sultana frugter også er giftige for hunde. + en nød (macadamia nut).

 

Bare lige så det står i tråden også :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvidløg er sundt i meget begrænset omfang. Hvor begrænset skal jeg dog ikke kunne sige, men vil tro at en bette smule pulver en gang om ugen er ok? Ved at der er hvidløg i nogle fodertyper også, synes at jeg kan huske at have læst det på en ingrediensliste for ganske nyligt...? :hmm: Jeps, huskede rigtigt, der er et par produkter her, som indholder hvidløg: Nutro Choice

 

Det styrker immunforsvaret og holder tildels lopper og flåter væk - det varierer dog fra hund til hund.

 

Men man skal være meget påpasselig.

 

Derudover har jeg inde på den side Doque1 linker til, læst at grape og sultana frugter også er giftige for hunde. + en nød (macadamia nut).

 

Bare lige så det står i tråden også :blink:

Problemet er jo at toksinerne ikke bliver udskildt, de bliver i lever/nyre, så hvergang hunden får løg ophober der sig flere og flere....

Du har ret i at for os er hvidløg sundt, men rovdyrene er sat sammen på lidt en anden måde end vi er.

Folk må jo selv om hvad de giver deres hund. Jeg giver bare videre hvad jeg har fundet:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er jo at toksinerne ikke bliver udskildt, de bliver i lever/nyre, så hvergang hunden får løg ophober der sig flere og flere....

Du har ret i at for os er hvidløg sundt, men rovdyrene er sat sammen på lidt en anden måde end vi er.

Folk må jo selv om hvad de giver deres hund. Jeg giver bare videre hvad jeg har fundet:blink:

 

Ouch, ok, vidste ikke at de ligefrem ophobede sig :neutral:

 

Missede jeg et eller andet i dit andet indlæg? :hmm:

 

Skrev bare hvad jeg altid har fået at vide - nemlig at al løg er giftigt, men det er en god idé at give lidt en gang imellem, da det styrker immunforsvaret (og så også fordi, det holder de grimme flåter og lopper væk).

 

Holder bare min kæft på det område fra nu af så :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal passe på med toksiner der ophobes. Maggie gider faktisk heller ikke rigtig hendes foder når der er hvidløg på, så måske man ikke skal underkende hundes evne til at vide hvad der er godt og skidt for dem.

 

Der var en der sagde at man skulle være kemiker for at forstå tingene, men jeg kan oplyse at det overhovedet ikke hjælper. Jeg er biolog og kemiker og jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal fodre med!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ouch, ok, vidste ikke at de ligefrem ophobede sig :neutral:

 

Missede jeg et eller andet i dit andet indlæg? :hmm:

 

Skrev bare hvad jeg altid har fået at vide - nemlig at al løg er giftigt, men det er en god idé at give lidt en gang imellem, da det styrker immunforsvaret (og så også fordi, det holder de grimme flåter og lopper væk).

 

Holder bare min kæft på det område fra nu af så :engel:

:lol::ae::ae:

Nej, nej. du må godt være med!:ae::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

HVORFOR siger alle de der råfodrings mennesker så at der skal hvidløgspulver over maden? Er pulveret måske ugiftigt? Synes det er meget meget uhyggeligt at de anbefaler det når det er giftigt! MEGET uhyggeligt, og dem der har anbefalet mig at forgifte min hund med det får skæld ud nu!

 

Jeg har det lidt på samme måde.. Syns ikke det er så fedt at læse at man faktisk forgifter sin hund..

I vores tilfælde får hun en halv tsk om dagen.. Selvom der står en tsk på pakken..

 

Men jeg håber da at der kommer andre på banen der evt har læst/hørt noget der siger om det er usundt eller ej..

 

Men jeg kan forstå på det hele at der ikke er så mange frugter man skal passe på.. Nu er det jo også kun beregnet på at hun skal smage ved moar.. Og ikke at det på nogen måde skal indgå i hendes kost..

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at vide om der er noget rigtigt i det eller ej, så kunne jeg nemt forestille mig at der er forskel på om man giver sin hund rent/råt hvidløg (altså en fed man selv har pillet) eller om man bruger et hvidløgsprodukt som er behandlet på alle mulige (og umulige ;-)) måder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er en liste fra hundeleksikon.dk

 

 

* Afkalker - myresyre, eddikesyre, oxalsyre

* Algegift

* Alkohol

* Anemone (plante) - protoanemonin og anemonin

* Anilin og anilinfarvestoffer

* Arsen

* Avocado - prunasin

* Bejdsemiddel - fenoler

* Benzin og benzindampe

* Blegemiddel - hyperchlorid

* Blomstergødning - nitrater og nitriter

* Blå-grøn alger - bl.a. nervegifte og levergifte

* Broccoli (rå) - isothiocyanat

* Cannabis / marihuana / hash - delta-9-tetrahydrocannabinol (THC)

* Chokolade - theobromin

* Cola - koffein

* Deodorant - p-dichlorbenzol

* Desinfektionsmidler - fenoler og formaldehyd

* Drivhusgasser - propan og butan

* Dværgbærmispel (plante) - cyanogene glycosider / blåsyreglykosider

* Erantis (plante) - glykosider

* Fingerfilodendron (stueplante) - bl.a. oxalsyre og calciumoxalat

* Fremkaldervæske og fixer - borsyre og p-methylphenol

* Fuglegift

* Fyrværkeri - tungmetaller og salte

* Gebisrens - perborat

* Glasuld

* Guldregn (plante) - cystein og metylcystein

* Ildslukker - chlorbrommethan

* Insektgift

* Insektspray- diethyltoluenamid

* Julestjerne (stueplante) - euphorbin og euphorobon

* Kartoffelplanten og rå kartofler - solanin og chaconin

* Kaffe - koffein

* Kakao - theobromin og koffein

* Kastanje (plante) - aesculin

* Kloakrens - NaOH, KOH

* Koralkirsebær (stueplante)

* Kristtorn (plante) - bl.a. ilicin, ilexanthin og ilicinsyre, cyanogene glykosider og digitalislignende gifte

* Kødvarer med nitrit - nitrat kan omdannes til nitrit

* Kølervæske - ethylenglykol (har en sød smag)

* Lampeolie - benzindestillater

* Liguster (plante) - syringin og syringopicrin

* Liljekonval (plante) - digitalisglykosiderne convallatoxin, convallamarin, convallasid og saponin

* Lim - acetone

* Løg - N-Propyl-Disulfid og S-methyl-L-cystein sulfoxid (SMCO)

* Medicin - menneskemedicin fra husapoteket

* Motorolie - benzindestillater

* Mistelten (plante) - lectin, viskotoxiner, cholin og acetylcholin

* Molluscicider (sneglegift)

* Møbelplejemiddel

* Møbelpolish - terpentin

* Mølpulver - naphthalin

* Mønter - kobber, zink, nikkel

* Narkotika

* Nitrat

* Nitrit

* NPK-gødning - nitrogen, phosfor og kalium

* Opløsningsmiddel - terpentin

* Pinselilje - narcissin og narcipoetin

* Påskelilje - narcissin og narcipoetin

* Primula (plante) - primin

* Rengøringsmiddel - fenoler

* Rottegift

* Rustbeskytter - oxalsyre og NaF

* Rå broccoli - isothiocyanat

* Rå grønne kartofler - solanin og chaconin

* Rosiner - ukendt giftstof

* Selen

* Sigøjnerblad (stueplante) - bl.a. calciumoxalat og oxalsyre

* Skoplejemiddel - fenoler

* Solcreme - phenylbenzimidazol

* Spray / pletfjerner - tetrachlorethylen

* Sprays - dichlormethan og xylol

* Stormhat (plante) - akonitin samt andre alkaloider

* Stueazalea (stueplante) - grayanotoxiner

* Svampegift

* Te - koffein og theophyllin

* Termometer - kviksølv

* Terpentin

* Thuja (plante) - terpenenet thujon

* Tobak - nikotin

* Tulipaner (plante) - alkaloidet tulipin

* Tungmetaller / metaller - aluminium, bly, cadmium, kobber, kviksølv, zink

* Tændstikker - kaliumklorat

* Tændvæske / brikker - metaldehyd

* Tøsalt - NaCl2 og CaCl2

* Ukrudtsmiddel

* Vedbend / efeu (plante) - glykosidet hederagin

* Vindruer - ukendt giftstof

* Vintergæk (plante) - narcissin og narcipoetin

edit.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...