Hop til indhold

Forestående fødsel??


Gæst sandiekiki
 Share

Recommended Posts

Gæst sandiekiki

Hej.

Min lille Chihuahua Kiki var ved dyrlæge i sidste uge, da hendes mave var blevet større og hendes opførsel havde ændret sig meget. Min søsters hund Timmo (mops) var på hende d. 16-12-08, Vi var på vej ud af døren så vi ved ikke om de hang sammen. Vi var væk i over 30 min. Kiki var i løbetid. Nå, men dyrlægen mærkede hende på maven og sagde at hendes livmoder var hævet, han kunne ikke mærke om der var en hvalp. De beholdt hende og scannede hende da de havde mistanke om betændelse i livmoderen. De kunne ikke rigtig se noget. Så var jeg jo lige vidt.

Hun hoppede i nat op til mig og lagde hovedet på min mave og prustede. Det gik over efter et par min. Hun var meget rastløs det meste af natten. Her til aften tog jeg hendes temperatur og den var 37,4 grader. Den plejer at ligge på 38,5. Efter det jeg har læst mig frem til så betyder det at en fødsel snart går i gang. Hvad kan det ellers betyde med et temperaturfald på 1,1 grad?

Mangler lidt råd og vejledning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder lidt sært, det der!! Var det meningen, at han skulle parre hende? Og I smuttede bare??? Øh... Nåh, men desværre kan det være begge dele - enten forestående fødsel eller livmoderbetændelse. Hvordan ser hendes tandkød og andre slimhinder ud?

 

Hvordan kunne dyrlægen ikke se noget? Hvad sagde han.... okay, jeg sidder her og frygter det værste, og ville nok selv være på vej til dyrlægen lige nu.

 

-Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder lidt sært, det der!! Var det meningen, at han skulle parre hende? Og I smuttede bare??? Øh... Nåh, men desværre kan det være begge dele - enten forestående fødsel eller livmoderbetændelse. Hvordan ser hendes tandkød og andre slimhinder ud?

 

Hvordan kunne dyrlægen ikke se noget? Hvad sagde han.... okay, jeg sidder her og frygter det værste, og ville nok selv være på vej til dyrlægen lige nu.

 

-Trine

Jeg ville også være på vej til dyrlægen! Hvis hun er parret den 16.12 er hun meget tæt på fødsel.. I morgen er det 9 uger siden, altså 63 dage.. Hvorfor røngtenfotograferede han hende ikke i stedet for scanning? Tilbød han ikke det?

Og jeg fatter da slet ikke han ikke undersøgte hende nærmere hvis han kun regner med der evt er en derinde.. Chihuahuaer er i forvejen ikke så store i fødselsvejen og hvis hvalpen er faldet ud efter en mops (bredt hoved) så kan en fødsel hos en uerfaren ende meget galt :megaked:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også være på vej til dyrlægen! Hvis hun er parret den 16.12 er hun meget tæt på fødsel.. I morgen er det 9 uger siden, altså 63 dage.. Hvorfor røngtenfotograferede han hende ikke i stedet for scanning? Tilbød han ikke det?

Og jeg fatter da slet ikke han ikke undersøgte hende nærmere hvis han kun regner med der evt er en derinde.. Chihuahuaer er i forvejen ikke så store i fødselsvejen og hvis hvalpen er faldet ud efter en mops (bredt hoved) så kan en fødsel hos en uerfaren ende meget galt :megaked:

 

Ja, lige netop!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligvis anderledes med små hunde, men har aldrig hørt at hvalpe IKKE kunne ses ved en scanning allerede længe før fødsel. Jeg ville spurte til dyrlægen hvis jeg var dig, en livmoderbetændelse er en meget alvorlig sygdom, der hurtigt kan gå helt galt.

 

Ja, og problemet er, at symptomerne og tidspunktet ofte er de samme.... dog giver livmoderbetændelse oftest feber. Men hvis der er tale om en fremskreden, lukket livmoderbetændelse, kan temperaturen falde og tandkød og lignende blive lyse.... :megaked:

 

Håber grunden til at TS ikke svarer er, at hun er ved vagtdyrlægen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligvis anderledes med små hunde, men har aldrig hørt at hvalpe IKKE kunne ses ved en scanning allerede længe før fødsel. Jeg ville spurte til dyrlægen hvis jeg var dig, en livmoderbetændelse er en meget alvorlig sygdom, der hurtigt kan gå helt galt.

Nej.. Hjertet kan ses fra 21 dagen, også på små hunde.. Men så langt henne som 61 dagen kunne min dyrlæge aldrig finde på at se om min tæve er gravid vha en scanning.. Han ville røngtenfotografere.. og hvis noget så forkert ud på billedet eller hvis jeg var nervøs ville han scanne for at se om fosteret er i live.. Min erfaring med små hunde (chier og løver) er at de yderst sjældent går fulde 63 dage.. De føder altid et sted mellem 56-60 dage.. og 3 dage lyder måske ikke af særlig meget men det er altså.. Hvis der er en hvalp derinde og den er alene, samt samtidig er med mopsefar, ville jeg virkelig være nervøs. En chihvalp vejer gennemsnitlig det samme som en løve.. Men jeg har set løvehvalpe på 250 gram.. Samt en enlig chihvalp på 190 gram.. Og er man uerfaren og skal hjælpe med sådan en stor hvalp, som samtidig måske har bredt hoved.. og hvem ved? kommer baglæns? SÅ ville jeg være rigtig nervøs lige nu..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sandiekiki

Har snakket med dyrlægen i dag, jeg skulle ikke forvente at der kom en hvalp. Hun er stille og rolig i dag og ikke sær. Hun spiser og leger så det er godt. Skriver igen hvis der sker ændringer. Dyrlægen syntes ikke at det var nødvendigt med røntgen, for hvis det var betændelse ville han kunne se det ved en scanning. Han kunne ikke se at der var betændelse.

 

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...