Zaz-zaz Skrevet Februar 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2009 Altså nu er jeg jo begavet med en hund, der ikke må se trimmet ud, når den udstilles, men nødvendigvis må være det, da sådan en Berner jo ligner jeg ved ikke hvad, hvis man ikke studser og børster lidt hid og did på den. Vores er endnu så ung, at han stadig skal ligne en baby, men når han bliver gammel nok til at skulle ikke-trimmes, så er vi via pelsplejekurser osv allerede med på hvordan det skal gøres. MEN nu alle jer, der nu lige har en race, der rent faktisk skal klippes og regeres og pusles og nusles til udstilling...er det komplet umuligt at lære at gøre det selv. Jeg spørger efter den horrible tråd om den der forrygte hundesalon. Er man pisket til at overlade sit dyr til den slags steders nåde og barmhjertighed eller kan man godt lære at klippe sådan noget avanceret udstillingsklip selv ?!? YES ! Nysgerrig som altid !!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret Februar 17, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2009 Nu har jeg selv en hund der ikke skal klippes, så jeg skal ikke kunne udtale mig om hvor nemt det er at shine en hund op, der virkelig skal have den helt store omgang klipning/badning osv inden udstillingsringen, men jeg kender til mange der kan selv på de racer hvor det kræves. Herinde er der fx Janni, med alle løverne, hun kan da om nogen selv. Ellers kender jeg til folk med fx pomeranians og pudler som også selv klarer det hele, så jeg tror skam det er til at lære. Men der må være en vis oplæringstid, for helt let ser det ikke ud synes jeg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Februar 17, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2009 Nu har jeg selv en hund der ikke skal klippes, så jeg skal ikke kunne udtale mig om hvor nemt det er at shine en hund op, der virkelig skal have den helt store omgang klipning/badning osv inden udstillingsringen, men jeg kender til mange der kan selv på de racer hvor det kræves. Herinde er der fx Janni, med alle løverne, hun kan da om nogen selv. Ellers kender jeg til folk med fx pomeranians og pudler som også selv klarer det hele, så jeg tror skam det er til at lære. Men der må være en vis oplæringstid, for helt let ser det ikke ud synes jeg. Naaaaj, jeg må også sige, at det virker lidt uoverskueligt, når jeg sådan har luret på udstillinger og dér har kræene jo allerede fået den store tur hjemmefra, men altså det kan læres selv. Ja, hvad ved jeg. Det var da bare helt skørt, hvis man var pisket til at overlade sin hund til en eller anden sadistisk hunde-klipper-dame Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret Februar 17, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2009 Altså nu stod jeg der og kiggede på Newfer ringen - hvor man simpelthen løs-hånds-klipper vovsen inden den skal i ringen.. Det tror jeg alligevel ALDRIG jeg turde kaste mig ud i - du godeste, med min mangel på koordination kunne det jo gå frygteligt galt.. Hvis hunden kom af bordet uden at trække et spor af blod der kunne fange opmærksomheden fra Beagleringen, havde det da været en god dag.. Holder specialklubberne ikke tit trimmedage hvor man kan bliver kyndigt undervist og så ellers bare gå i gang, under overvågning? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret Februar 17, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2009 Naaaaj, jeg må også sige, at det virker lidt uoverskueligt, når jeg sådan har luret på udstillinger og dér har kræene jo allerede fået den store tur hjemmefra, men altså det kan læres selv. Ja, hvad ved jeg. Det var da bare helt skørt, hvis man var pisket til at overlade sin hund til en eller anden sadistisk hunde-klipper-dame Ja, det er altså en større affære med nogle racer. Jeg tror som sagt at de fleste kan lære det, men de skal nok bruge en god del tid på det og have lyst til det og lære det fra en der virkelig kan sit kram, fx opdrætter. Hvad skal der gøres ved bernere? Jeg tænker på hvordan får man lige en berner til at se ikke-trimmet ud når nu den skal trimmes? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Februar 17, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2009 Min race er også blevet en rigtig groomingsrace. Havde en supershowhund som på et tidspunkt fik en anden præmie - og jeg fik den begrundelse (af publikum) at det jo var min egen skuld når jeg stillede op med sådan en dårlig groomet tæve - halloooo, det er sku en brugshund, ikke en showpony Man kan godt selv lære at groome sin hund, mange af dem som udstiller inden for min race, gør sig stor umage for at lære at gøre det selv: Klippe poterne runde, pelsen på benene skal klippes, bukserne trimmes, halen studses, hårene på ørerne trimmes, knurhårene klippes af, kraven tyndes, hårerne på krydset/ryglinjen trimmes, underlinjen klippes osv.... så for en brugsrace, trimmes der utrolig meget Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret Februar 17, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2009 Jo da, selvfølgelig kan man selv lære det, det er jo bare et spørgsmål om at smide dyret op på bordet og øve sig -når der altså ikke lige er en udstilling rundt om hjørnet Og så ellers spørge sig lidt frem hos andre med samme race og tage på et par udstillinger og studere hundene i ringen, hvis man tager sig tid til det og tænker lidt over det, kan man godt få en god ide om hvor der er blevet klippet og trimmet på de hunde der pisker rundt i ringen og så er det jo bare hjem og øve sig på sit eget ekemplar :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Februar 17, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2009 Oki og tak for svarene. Det er bare lidt svært at forholde sig til, når man har en bonderøvshund som vi har...og det ser nu vældig avaceret ud noget af det man ser til DKK-udstillingerne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret Februar 17, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2009 Oki og tak for svarene. Det er bare lidt svært at forholde sig til, når man har en bonderøvshund som vi har...og det ser nu vældig avaceret ud noget af det man ser til DKK-udstillingerne. Nu skal jeg ikke kunne gøre mig helt klog på det, men jeg kan da dårligt forstille mig at der er så frygtelig meget mere at klippe på en berner, end der er på en aussie -men det er selvfølgelig også mere end man lige regner med :blink: Hvad angår det med at klippe/trimme uden at det ser klippet ud, så er en filersaks altså en guds gave! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Februar 17, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2009 Nu skal jeg ikke kunne gøre mig helt klog på det, men jeg kan da dårligt forstille mig at der er så frygtelig meget mere at klippe på en berner, end der er på en aussie -men det er selvfølgelig også mere end man lige regner med :blink: Hvad angår det med at klippe/trimme uden at det ser klippet ud, så er en filersaks altså en guds gave! Præcis. Filersaksen er svaret på alle berner-klipningens mysterier. Ellers er der jo bare det sædvanlige med rundt om poterne, underlinien, ørerne ol. Dog irriterer det mig, at jeg ikke må klippe halen bare lidt ind i en bue. Jeg synes berner-haler ser pjuskede og sjuskede ud, men da jeg spurgte en pelsepleje-klippe-dame på et eller andet kursus ku jeg lige som godt fornemme, at den gik ikke Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst freya3010 Besvaret Februar 17, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2009 Jeg har også en af de racer som skal se ikke-klippede ud (samojed), men som man alligvel klipper, selvom det skal hedes at man ikke gør:shock:... og så på trods af at der står i standarden at man ikke må ændre på hundens udseende... nå never mind.. Men ja her gælder det også poteklip.. rundt om, oven på.. de må gerne ligne kattepoter. Haserne skal klippes så de ser kraftigere ud og det samme kan man gøre med fanerne på forbenene, dog gør man oftere det på tæverne end hannerne. Underlinen skal klippes til så den "skråner" og pelsen oppe ved ørerne skal plukkes så de følger ørernes form. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret Februar 17, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 17, 2009 Jeg har også en af de racer som skal se ikke-klippede ud (samojed), men som man alligvel klipper, selvom det skal hedes at man ikke gør:shock:... og så på trods af at der står i standarden at man ikke må ændre på hundens udseende... nå never mind.. Men ja her gælder det også poteklip.. rundt om, oven på.. de må gerne ligne kattepoter. Haserne skal klippes så de ser kraftigere ud og det samme kan man gøre med fanerne på forbenene, dog gør man oftere det på tæverne end hannerne. Underlinen skal klippes til så den "skråner" og pelsen oppe ved ørerne skal plukkes så de følger ørernes form. Klipper eller studser I også inde i ørne på samojederne? Min mor har nemlig for nyligt fået en Japansk Spids og det må jo været noget af det samme med klipningen som hos en samojede, og af en eller anden underlig årsag så falder det i mit lod at klippe dyret til udstilling, selvom jeg ikke har en bønne forstand på det Men de skal nemlig trimmes/klippes inde i ørerne (de 'lange' hår på indersiden af øreflappen) og Bjørn som den lille fims ganske uorginalt hedder, kan ikke sidde stille hvis jeg forsøger at klippe dem med filersaksen, sandsynligvis fordi det kilder, så jeg er begyndt af bruge trimmekniven til det formål, men jeg kan ikke lade være med at tænke på om det mon ikke gør lidt ondt Så hvad gør I - samojedefolket, når I skal klippe/trimme inde i ørne, hvis I altså gør det?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bibi Besvaret Februar 18, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2009 Altså nu er jeg jo begavet med en hund, der ikke må se trimmet ud, når den udstilles, men nødvendigvis må være det, da sådan en Berner jo ligner jeg ved ikke hvad, hvis man ikke studser og børster lidt hid og did på den. Vores er endnu så ung, at han stadig skal ligne en baby, men når han bliver gammel nok til at skulle ikke-trimmes, så er vi via pelsplejekurser osv allerede med på hvordan det skal gøres. MEN nu alle jer, der nu lige har en race, der rent faktisk skal klippes og regeres og pusles og nusles til udstilling...er det komplet umuligt at lære at gøre det selv. Jeg spørger efter den horrible tråd om den der forrygte hundesalon. Er man pisket til at overlade sit dyr til den slags steders nåde og barmhjertighed eller kan man godt lære at klippe sådan noget avanceret udstillingsklip selv ?!? YES ! Nysgerrig som altid !!! Nu har jeg ikke læst den hundesalon tråd , jeg bruger aldrig sådan et sted igen Og du kan sagtens lære det , desværre ved jeg ikke hvordan man ordner en Berner til udstilling , ellers ville vi da godt have været behjælpelige Nu spørger jeg nok dumt , er du vant til at udstille , for ellers er jeg sikker på der er et godt sammenhold Bernerfolk imellem , det ser sådan ud når jeg har set dem til udstilling , så måske de vil hjælpe dig til selv at kunne kunsten , som ikke er en kunst , men bare lige det rigtige tag på det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Februar 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2009 Nu har jeg ikke læst den hundesalon tråd , jeg bruger aldrig sådan et sted igen Og du kan sagtens lære det , desværre ved jeg ikke hvordan man ordner en Berner til udstilling , ellers ville vi da godt have været behjælpelige Nu spørger jeg nok dumt , er du vant til at udstille , for ellers er jeg sikker på der er et godt sammenhold Bernerfolk imellem , det ser sådan ud når jeg har set dem til udstilling , så måske de vil hjælpe dig til selv at kunne kunsten , som ikke er en kunst , men bare lige det rigtige tag på det Altså jeg har i store træk styr på, at klippe lidt i Berner-bassen. Det der slog mig var bare om det var fuldstændig umuligt at lære en mere avanceret klipning som nogle racer skal have eller om man virkelig var nød til at aflevere sit kræ på en mere eller mindre tvivlsom hundesalon. Til gengæld må jeg så indrømme, at jeg ikke har styr på Newfoundlænderne. Første gang jeg så dem på en udstilling troede jeg, at der fandtes en speciel variant man brugte på udstillinger. Senere er jeg blevet belært om, at dyrene bare er klippet / trimmet til forskel fra dem jeg møder på gaden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Februar 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2009 Jeg har også en af de racer som skal se ikke-klippede ud (samojed), men som man alligvel klipper, selvom det skal hedes at man ikke gør:shock:... og så på trods af at der står i standarden at man ikke må ændre på hundens udseende... nå never mind.. Men ja her gælder det også poteklip.. rundt om, oven på.. de må gerne ligne kattepoter. Haserne skal klippes så de ser kraftigere ud og det samme kan man gøre med fanerne på forbenene, dog gør man oftere det på tæverne end hannerne. Underlinen skal klippes til så den "skråner" og pelsen oppe ved ørerne skal plukkes så de følger ørernes form. En god dags arbejde har vi hørt til ringtræning at det koster at fixe sådan et kræ op til udstilling. Det er jo dog trods alt noget, men så ser de altså også noget så nydelige ud !!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bibi Besvaret Februar 18, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2009 Altså jeg har i store træk styr på, at klippe lidt i Berner-bassen. Det der slog mig var bare om det var fuldstændig umuligt at lære en mere avanceret klipning som nogle racer skal have eller om man virkelig var nød til at aflevere sit kræ på en mere eller mindre tvivlsom hundesalon. Til gengæld må jeg så indrømme, at jeg ikke har styr på Newfoundlænderne. Første gang jeg så dem på en udstilling troede jeg, at der fandtes en speciel variant man brugte på udstillinger. Senere er jeg blevet belært om, at dyrene bare er klippet / trimmet til forskel fra dem jeg møder på gaden Jeg syntes ikke det er svært at lære , det er sværere at turde prøve , men er der en erfaren ved siden af til at råbe stop hvis det er ved at gå galt , så kan det ikke gå helt galt Der findes 2 varianter , de klippede og de naturlige , du har ganske ret Det sørgelige er , at efter standarten skal en Newfer ikke være klippet , hvorfor det så er blevet sådan , ved jeg ikke , men det bliver de altså Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Februar 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2009 Jeg syntes ikke det er svært at lære , det er sværere at turde prøve , men er der en erfaren ved siden af til at råbe stop hvis det er ved at gå galt , så kan det ikke gå helt galt Der findes 2 varianter , de klippede og de naturlige , du har ganske ret Det sørgelige er , at efter standarten skal en Newfer ikke være klippet , hvorfor det så er blevet sådan , ved jeg ikke , men det bliver de altså Jo men kan man da næsten lade være, når man først har set sådan en klippet. Altså jeg synes bare der kommer noget helt særligt over dem. De ligner næsten små heste. De ser virkelig flotte ud...standart eller ej og kun min mening Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bibi Besvaret Februar 18, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2009 Jo men kan man da næsten lade være, når man først har set sådan en klippet. Altså jeg synes bare der kommer noget helt særligt over dem. De ligner næsten små heste. De ser virkelig flotte ud...standart eller ej og kun min mening Helt enig , det er et smukt syn sådan en ny klippet bamse Desværre tror jeg også at mange af dem som går på gaden , der aldrig bliver udstillet , ser sådan ud fordi ejerene aldrig har lært bare en smule pelspleje , og det er synt , vi har altid tilbudt vores hvalpekøbere at lære det , og dem som prøvede og resultatet ikke blev så godt , der har vi hjulpet med at komme i bund , så kunne de så øve videre igen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst freya3010 Besvaret Februar 18, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2009 Klipper eller studser I også inde i ørne på samojederne? Min mor har nemlig for nyligt fået en Japansk Spids og det må jo været noget af det samme med klipningen som hos en samojede, og af en eller anden underlig årsag så falder det i mit lod at klippe dyret til udstilling, selvom jeg ikke har en bønne forstand på det Men de skal nemlig trimmes/klippes inde i ørerne (de 'lange' hår på indersiden af øreflappen) og Bjørn som den lille fims ganske uorginalt hedder, kan ikke sidde stille hvis jeg forsøger at klippe dem med filersaksen, sandsynligvis fordi det kilder, så jeg er begyndt af bruge trimmekniven til det formål, men jeg kan ikke lade være med at tænke på om det mon ikke gør lidt ondt Så hvad gør I - samojedefolket, når I skal klippe/trimme inde i ørne, hvis I altså gør det?? Jep - vi klipper også inde i ørerne, men dermed ikke sagt at vi klipper alle hårerne af.. igen klipper vi så der ikke er nogle der "flager" udenfor. Måden kan kan klippe hårerne inde i ørert på er at bukke øret sammen på langs, derved kan du hurtigt se hvilke hår der skal klippes af... Jeg bruger selv en udtynder saks, da jeg synes at en filér faktisk også kan give skarpe kanter.. så ja, en udtynder saks, også kaldet en saks med filér på begge sider.. det er guld værd.. Du spørger bare igen, hvis det er:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst freya3010 Besvaret Februar 18, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2009 En god dags arbejde har vi hørt til ringtræning at det koster at fixe sådan et kræ op til udstilling. Det er jo dog trods alt noget, men så ser de altså også noget så nydelige ud !!! Nu har jeg "kun" en tæve så det tager knapt så lang tid, som med hannerne. Men ja, når hun er i fuld pels, så bruger jeg gerne 5 timer dagen før en udstilling.:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Februar 18, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2009 Ja, udstillingsklip er svært og det tager år og masser af hunde at blive god til det. Men man kan nå et niveau hvor det begynder at ligne noget. Et racespecifikt kursus er klart at foretrække. Nu er det et par år siden jeg sidst var på besøg bernerringen (men har hørt jeg skal bruge 2 dage sammen med jer i maj), og dengang var man ihvertfald stadig ikke helt på omgangshøjde med newferne mhp trimning (og handling). Det var en newf-dommer der dømte og han mente at med showtrimning var man ca. 10 år bagud med bernerne og man kunne få langt mere ud af hundene hvis man bare begyndte at trimme som hos newferne. Om dette er sandt skal jeg lade stå usagt, men må da ærligt sige at når jeg kigger newfer, så synes jeg at de idag er trimmet alt for hårdt, og jeg ser ikke noget yndigt i at det er meget tydeligt der har været maskine på pelsen. men igen, med god klipning/trimning, så kan man jo skjule mange fejl Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts