Hop til indhold

Sammenføring af hvalp og katte


FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen:vinken:

 

Nu har jeg læst og læst her på forum og takket være jer fået svar på rigtig mange spørgsmål. (Også dem jeg på nuværende tidspunkt slet ikke vidste jeg havde :mrgreen:) Og jeg har nydt og sukket over billederne af alle jeres dejlige hunde. :hjerte:

 

Vi skal have den dejligste cavalier hvalp om godt 3 uger, som vi håber (på sigt) vil kunne komme rigtig godt ud af det med vores 2 dejlige burmeserpiger (indekatte).

 

Jeg har jo læst at skulle det være helt rigtigt, bør sammenføringen gå så langsomt at dyrene den ene uge er adskildte, så bytter de rum (stadig adskilte) og så i uge 3 kan man begynde at sætte et gitter op, så de kan se hinanden osv..

 

Men jeg har tænkt på, om det ikke er muligt (med et godt resultat) at gøre det sådan, at kattene og hvalpen blot er skilt ad med et børnegitter? Så kan kattene selv om om de vil ind til hunden og de kan have deres bakke i fred osv.

 

I alle rum er der tilflugtsmuligheder for kattene i form af klatremiljøer, hylder osv. (De elsker at være hævet op over jorden det meste af tiden).

 

Den første nat (måske flere?) vil kæresten og jeg sove i hver vores rum (så hverken katte eller hvalp er alene).

 

Jeg er hjemme i det daglige og vil på ingen måde tillade hvalpen at jage kattene og vi vil sørge for at kattene ikke føler sig tilsidesatte + belønne god opførsel med godbidder osv.

 

Lyder det rimeligt? Synes ikke jeg ''orker'' den lange proces med helt adskilte dyr og vores lejlighed er ikke så stor, så kattene vil ikke have nok plads til rådighed, hvis de skulle være helt adskilte hele tiden.

 

 

På forhånd tusind tak.

 

Ps. Jeg har flere spørgsmål, men tror lige jeg opretter en ny tråd. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes at det lyder som en rigtig god plan, og kan ikke forestille mig at I vil få problemer med at følge denne plan :-)

 

Jeg præsenterede min voksne kat for vores hundehvalp, helt uden børnegitter eller anden adskillelse, jeg sørgede bare for at katten havde fristeder, og det gik fint :-D

 

 

Jeg skrev følgende råd til en anden bruger herinde, og de virkede da vi fik hvalp, og så vidt jeg kan se, så stemmer de helt overens med din egen plan :-):

 

Jeg præsenterede min voksne kat for en hvalp, og jeg husker ærlig talt ikke at der var de store problemer med det, måske har jeg bare været heldig :blink:

 

Men der er da nogle få regler:

 

  • Sørg for at katten har fristeder hvor hvalpen ikke kan nå den, så katten har helt kontrol over hvornår den ønsker at hilse på hvalpen
  • Sørg for at kattens mad er uden for hvalpens rækkevidie, både for at katten kan have sin mad i fred, men også fordi at kattemad ikke er så sundt for en hvalp
  • Lad være med at tvinge kattene til at hilse på hvalpen, men lad kattene tage det i deres eget tempo
  • Beløn hvalpen for rolig adfærd i nærheden af kattene, så den ikke bare forsøger at tumle dem :blink:
  • For en sikkerheds skyld ville jeg nok ikke lukke kattene ud, før de så ud til at have accepteret hvalpen, da I ellers risikerer at de flytter hjemmefra
  • Lad dem endelig ikke slås, heller ikke for sjov, der er desværre mange hvalpe der har mistet et øje ved et uheld :cry:
  • Og kattene skal have en masse nussen, så de ikke føler at hvalpen tager noget fra dem på den front. Så glem nu ikke kattene fordi er der nu er kommet et lille nyt vidunder til verden :blink:

Held og lykke med den nye hvalp :-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak Lonny. :-)

 

Er jo så bekymret for, at de kongelige (kattene) skal føle sig tilsidesatte og ikke vil acceptere hunden. Det kunne jo være det samme, hvis de aldrig ville kunne være i stue sammen fordi man ikke havde gjort sit arbejde ordentligt.:megaked:

 

Heldigvis er den yngste af kattene opvokset i et hundeopdræt, så jeg kan jo håbe hun stadig kan huske lidt fra den tid.

 

Tak igen. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...