Gæst fiijia Skrevet Marts 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Marts 9, 2009 Jeg bor i en lejlighed på 2. sal i Århus og generes ofte af hundegøen fra lejligheden ovenover. Der bor 3 voksne og 3 hunde i en 3-værelses lejlighed på knap 80m2, hvor der tilmed bliver røget rigtig meget. Disse hunde gøer rigtig meget, ofte i halve timer af gangen. Nogen gange kan man høre dem råbe af hundene, dog uden nogen effekt. Selv om natten bliver man nogengange vækket pga. hundene der gøer. Jeg ved at hundene bliver luftet, dvs. de fleste gange står de udenfor opgangsdøren og ryger, mens hundene render lidt rundt for sig selv på p-pladsen og omkring blokken. Den ene af hundene er en lille brun hunhund, ca. 30cm høj og ca. 60 cm lang, de andre to hunde er to hvalpe på næsten 1 år, hvor faderen til disse er en dalmantiner. Det er ikke muligt at tale med disse mennesker. Den ene hund bed en dag min samboende veninde i benet, da hunden jo løber løs udenfor. Da vi gik op for at tale med dem efterfølgende var de fuldstændigt ligeglade med, hvad deres hund havde gjort. Og de har efterfølgende ikke givet deres hund snor på når de er ude. Hvad bør jeg gøre i denne situation? Vil det være helt uberettiget at klage over disse hunde? Og tror I jeg ville kunne få noget ud af det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Marts 9, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2009 nej det ville ikke være forkert at klage over dem, tværtimod. Kunne ende med at hunde måske fik et "ordentligt" hjem? de lyder ikke veltilpas sådan som du beskriver det i hvert fald. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tanten Besvaret Marts 9, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2009 Helt klart klage - der er ikke andet at gøre. Grrrr - hader den slags egoistiske mennesker der ikke kan tage hensyn Prøv evt. at lave nogle optagelser af støjniveauet i jeres lejlighed, samt nogle registreringer over tidspunkterne og hvor længe det vare. Man ved aldrig hvad man får brug for. Er bidskaden meldt til politiet eller forsikringsselskab? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Nollike Besvaret Marts 9, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2009 Øv for en dum situation, det er sådan nogle fjolser der ødelægger det for andre som kan finde ud af at holde hund på en ordentlig måde Jeg ville afgjort klage over dem, som de andre også skriver :5up: I har jo forsøgt at tale med dem (som bør være første skridt), men når de ikke vil kommunikere, så er der ikke meget andet at gøre end at klage. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Marts 9, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2009 Er det ikke muligt først at tage en snak med naboerne om, at så meget hundegøen som regel er et tegn på, at hundene ikke trives særlig godt. De er måske for lang tid alene hjemme, er understimulerede, ikke får motion nok m.m. Der er masser af hjælp og gode råd at hente omkring hundehold herinde, i bøgerne osv. Måske skyldes det ejernes uvidenhed, selv om jeg synes det burde give sig selv... Men allermest for hundenes skyld, er det måske bedst først at forsøge at apellere til det bedste i folk.. Hvem er det I vil klage til politiet eller ejerforeningen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Marts 9, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2009 Har I snakket med dem mere end den ene gang (hvor den bed efter veninden)? For I sådan en situation er man måske forskrækket og ophidset og det er måske ikke det bedste for kommunikationen. Jeg er enige i, at hundeejerene er nogle fjolser, men nogengange skal man bare forsøge at hæve sig op over det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst deluxious Besvaret Marts 9, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2009 Jeg ville klage til boligforeningen eller politiet med udgangspunkt i hundeloven paragraf 4 § 4. Forstyrrer en hund de omboendes ro ved gentagen eller vedholdende gøen eller tuden, og der indgives klage derover til politiet, giver dette besidderen pålæg om at holde hunden indelukket eller, hvis denne foranstaltning ikke hjælper, eller hunden allerede holdes indelukket, at lade den fjerne. Justitsministeren kan, for så vidt det drejer sig om hunde, der af erhvervsmæssige opdrættere holdes indelukket i hundegård eller på anden måde, dispensere fra denne bestemmelse i tilfælde, hvor der ved en hundegårds anlæggelse og indretning er taget ethvert rimeligt hensyn til bebyggelsesforholdene. Og skal man være rigtig pernitten, så kan man jo lægge den her oveni : 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren. Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse uden at være i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen. Er hunden ikke mærket og registreret, fremlyses den. Det gælder dog ikke, såfremt hunden bærer skilt som nævnt i § 1, stk. 1. Hvis besidderen ikke inden 3 døgn efter, at underretning eller fremlysning har fundet sted, indløser hunden ved at betale de udgifter, som optagelsen har medført, kan politiet afhænde hunden eller lade den aflive. Et eventuelt overskud ved afhændelsen tilfalder ejeren hvis han melder sig inden 3 måneder og godtgør sin ret, og ellers statskassen. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om afhændelse af optagne hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst fiijia Besvaret Marts 10, 2009 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2009 Tak for kommentarerne. Tror jeg vil starte med at registrere bjæfferiet og evt. optage det, god idé. Frk Smilla: Vi gik først op til dem med bid-skaden dagen efter, netop for at være mindre ophidsede. Vi har prøvet at tale med dem flere gange, men det fungerer bare ikke. Ejerforeningen vil det næppe hjælpe at klage til, da manden er med i bestyrelsen, desværre. Tanten: Bidskaden blev meldt til forsikringsselskabet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts