Hop til indhold

Bange for børsten


Gæst Krusty
 Share

Recommended Posts

Gæst Krusty

Kære Allesammen

 

På trods af, at jeg siden vi fik ham hjem som 8 ugers hvalp, har forsøgt at vænne Elliott til børstning og soignering, står vi nu i den situation at han HADER at blive børstet og redt. Han er en Sheltie på 2 år, og han har derfor masser af pels at redde ud.

 

Han har intet imod at stå på et bord og blive undersøgt og kigget på, men så snart han ser en børste eller en kam, så piler han væk og gemmer sig.

 

Der var ikke store problemer da han var lille og havde den bløde hvalpepels. Der kunne han sagtens stå på bordet og blive børstet uden problemer, men da pelsen begyndte at vokse og filtre blev den gal.

 

Han er en typisk sheltie, der hverken bliver hysterisk, vrider sig eller prøver at flygte når han skal soigneres, men han er MEGET utilpas. Hans hale er helt inde mellem benene, ørerne nede, og øjnene siger "Hvordan kan du mishandle mig sådan mor?" Han er umulig at bestikke med guffer og legetøj. Man kunne lægge en hel pølse foran ham - han lader den ligge.:shock:

 

Jeg har selvfølgelig prøvet at gå stille og roligt frem. Vi starede med at have børsten liggende på gulvet, mens vi legede, og stille og roligt, kunne han så snuse til den, og måske endda også få et enkelt strøg over ryggen. Men det kuliminerer altid i, at jeg jo bliver nødt til at gennembørste ham på et tidspunkt, og så er træningen spildt:(

 

Vi er simpelthen kommet ind i den onde cirkel; Elliott kan ikke lide at blive børstet; Vi udskyder det, og gør det sjældnere; Pelsen bliver endnu sværere at rede ud; det gør ondt; Elliott kan ikke lide at blive børstet.:neutral:

 

Jeg har brug for gode råd og vejledning, til hvordan jeg bedst kan vænne Elliott til børstning, så han ikke føler det er sådan et overgreb på ham hver gang. Og I må også meget gerne anbefale forskellige remedier til pelspleje, der kan gøre processen lettere, og egner sig til Sheltie-pels.;-)

 

Mange Hilsener

 

Krusty:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Får hun så lov at ligge ned og gnaske i det imens?

Selvom Elliott normalt ikke er til at bestikke, er det da et forsøg værd:5up:

 

Memo: Ned og købe marvben til børste-turen i morgen:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville forsøge med noget rigtigt lækkert, som et ben eller en kong. Og så starte ud med en blød børste af en art, som ikke rykker i hans pels. Men for at vænne ham til fornemmelsen af en børste der stryges henad ryggen. Gradvist, når han nu ikke reagerer på den mere, ville jeg så skifte til en børste det går mere i dybden.

 

Problemet er jo at han bliver mere filtret jo længere tid der går :hmm: Hvilket jo gør det sværere at tage det gradvist :hmm: Måske sådan noget balsam spray eller lignende kan gøre det nemmere at rede ud??

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...