Hop til indhold

Ny Hvalp - At Forhindre "Moder-følelser" Hos Voksen Hund.


Gæst janni-chan
 Share

Recommended Posts

Gæst janni-chan

Hej alle!

Her i næste uge skal jeg op og hente min nye hvalp, en chihuahua fra December.

 

Og så er det så jeg står med en MEGET moderlig dalmatiner-tæve... så moderlig at hun gentagne gange har adopteret både mig og andre dyr som hendes "Hvalpe" - bl.a. et kuld killinger som hun opfostrede og som diede hos hende efter deres mor var død i et trafikuheld mens de små var 4 uger gamle (der blev suppleret med vitaminer og modermælkserstatning til killinger - men tæven er 100% grunden til at de killinger overlevede).

 

Derfor ved jeg næsten med 100% sikkerhed at hun vil "adoptere" hvalpen når den kommer - og jeg vil gerne have råd til hvordan jeg kan undgå dette? Det er selvfølgelig godt at tæven og hvalpen får et godt forhold til hinanden, men jeg har det også sådan at jeg skal være "Mor" og leder, og tæven skal være et flok-medlem. Det er ikke muligt at sterilisere denne tæve før om et års tid da der er planer om at bruge hende som avlstæve.

 

Giv endelig jeres råd - og meninger - til kende. :) Jeg venter spændt!

 

Mvh,

Janni

(+ Codie (dalmatiner, 4 år) og snart, Shizka (chihuahua, 3 mdr.))

Redigeret af janni-chan
forfatter skal have skolepengene tilbage.
Link til indlæg
Del på andre sites

Ærligt talt syntes jeg ikke du skal bekymre dig. Lad den gamle tæve nusse om den lille ny, og lad dem få et tæt bånd. Hvad du skal gøre for at positionere dig selv som leder er ved at træne den lille og sætte gang i aktiviteter. Det kan du stadig gøre selvom tæven "adopterer" hvalpen.

 

Skil hundene ad en gang i mellem og lad den lille opleve verden på egen hånd. Lad den danne sig indtryk af livet, og overkomme opgaver for sig selv. Så bliver den en modig og selvsikker hund, der ikke har behov for at gemme sig bag den store, men vil søge til dig for sikkerhed i situationer der er svære.

 

Så løsning i mit hoved: træning alene, ture alene og masser af hygge mellem de to ellers.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst janni-chan
Ærligt talt syntes jeg ikke du skal bekymre dig. Lad den gamle tæve nusse om den lille ny, og lad dem få et tæt bånd. Hvad du skal gøre for at positionere dig selv som leder er ved at træne den lille og sætte gang i aktiviteter. Det kan du stadig gøre selvom tæven "adopterer" hvalpen.

 

Skil hundene ad en gang i mellem og lad den lille opleve verden på egen hånd. Lad den danne sig indtryk af livet, og overkomme opgaver for sig selv. Så bliver den en modig og selvsikker hund, der ikke har behov for at gemme sig bag den store, men vil søge til dig for sikkerhed i situationer der er svære.

 

Så løsning i mit hoved: træning alene, ture alene og masser af hygge mellem de to ellers.

 

Tak for svaret. :)

 

Jeg tror det er fordi jeg er sådan lidt jaloux. :lol: Jeg vil helst have at hundene binder sig mest til MIG end til hinanden. Men det er jo ret fjollet, og da jeg har introduceret en hvalp til en voksen hund før og ved hvordan forhold fungerer imellem to hunde og imellem hund og menneske, er der jo ikke noget at bekymre sig om som sådan, så jeg tror du har ret.

 

Selvfølgelig skal tæven have lov at pusle. Men jeg er lidt nervøs for at hvalpen begynder at die hos hende - dér sætter jeg ligesom grænsen; hun får lynhurtigt mælk i dievorterne når hun "leger mor", og hvis hvalpen dier, bliver mælkeproduktionen stimuleret. Tæven slikker sig meget på maven når hun producerer mælk, og sidste gang slikkede hun sig til blods - så jeg ser helst at der ikke bliver diet. Men det er vel bare om at stoppe hvalpen i at gøre dette, så.

 

Jeg takker igen for svaret. Det er rart at blive "beroliget" lidt. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den nye hvalp skulle jo gerne være vænnet så godt som 100% fra at die når du får den hjem, så umiddelbart tvivler jeg på at det skulle bliver det store problem. Der er i hvert fald ingen af mine hvalpe der har forsøgt at die hos mine voksne hunde/tæver når vi har fået dem hjem :-D

Og hvis den endelig forsøger, jamen så skal den jo bare have forbud i mod det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den nye hvalp skulle jo gerne være vænnet så godt som 100% fra at die når du får den hjem, så umiddelbart tvivler jeg på at det skulle bliver det store problem. Der er i hvert fald ingen af mine hvalpe der har forsøgt at die hos mine voksne hunde/tæver når vi har fået dem hjem :-D

Og hvis den endelig forsøger, jamen så skal den jo bare have forbud i mod det :blink:

 

Hmmm... vænnet fra, ja.... Kimmi lod hendes hvalpe die til de flyttede hjemmefra - ikke meget, men lige sådan en godmorgen og godnat tår ;o) Den sidste hvalp, der blev hentet fik da også lige en afskedstår, så jeg var noget nervøs for at Splinten stadig ville die som to-årig ;o) Men nej.... efter Sweetie var taget afsted til Odense, så var der lukket for mælkebaren!

 

Men er det forkert? Altså at lade hvalpene die helt til 8 ugers alderen? Og i så fald - hvordan forhindre det?

 

Tror dog ikke TS skal være bekymret.... hvalpen er jo så vidt jeg kan regne ud 4 måneder og nok ikke så hooked på den slags mere.

 

-Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...