Hop til indhold

Madforsvar mod kattene


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg har tidligere lavet en tråd om at Baldur var begyndt at forsvare sin mad over for kattene, og i denne tråd blev vi alle enige om at han skulle have lov til det så længe at det var inden for rimelighedens grænser, men jeg syntes altså at disse grænser er overskredet nu :cry:

 

I dag fik Baldur et kraftben og han valgte at gemme de inden i sit tæppe. Så kommer vores ene kat gående forbi med en afstand på 20-30 cm, hvorefter Baldur farer hen og snapper efter katten :shock:

Han bider den ikke og forsøger heller ikke at bide den, men jeg frygter at han måske en dag gør det :shock:

 

Så denne gang sendte jeg Baldur ud i gangen og gav ham 5 minutters timeout.

 

Min plan er at fremover når han gør det, så vil jeg give ham en timeout på 5 minutter, for at lære ham, at når han reagerer på denne måde, så er konsekvensen altså at han mister sin ben samt mit selskab i 5 minutter.

 

Jeg frygter, at hans adfærd vil blive værre hen ad vejen, fordi at han jo rent faktisk får succes med det, da katten jo løber væk. Så ved at give ham en timeout håber jeg, at jeg dermed kan give ham den erfaring at det ikke kan betale sig, da han jo så mister sit ben.

 

Da Baldur ikke har noget madforsvar overfor mig, så vil jeg ikke fratage ham hans ben, da han jo helst ikke skal begynde at udvikle madforsvar overfor mig. Så jeg håber, at ved at fjerne ham fra benet, i stedet for at fjerne benet fra ham, så kan vi stadig bevare hans tillid til os vedrørende madsituationer.

 

Hvad mener I om min plan, vil den kunne lykkedes eller vil den bare give bagslag? Har I evt. nogle bedre forslag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min frygt er selvfølgelig at han enten også vil udvikle madforsvar over for mig, og/eller at han vil springe advarslen til katten over, og gå direkte til bid, når han nu ikke må markere....

 

Men problemet er, at jeg også har oplevet ham forsvare et stykke legetøj (han var ikke i gang med at lege med det, det lå der bare) han havde i sofaen samt noget mad jeg havde stående på bordet som katten begyndte at interessere sig for (hvilket vil sige at han forsvarer noget der endnu ikke er hans).

Jeg kan jo ikke fjerne alt som han tilfældigvis kunne finde på at syntes var hans...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Min frygt er selvfølgelig at han enten også vil udvikle madforsvar over for mig, og/eller at han vil springe advarslen til katten over, og gå direkte til bid, når han nu ikke må markere....

 

Men problemet er, at jeg også har oplevet ham forsvare et stykke legetøj (han var ikke i gang med at lege med det, det lå der bare) han havde i sofaen samt noget mad jeg havde stående på bordet som katten begyndte at interessere sig for (hvilket vil sige at han forsvarer noget der endnu ikke er hans).

Jeg kan jo ikke fjerne alt som han tilfældigvis kunne finde på at syntes var hans...

 

Hvor i landet er det nu du holder til ? Bare sådan ca.

 

For der eren meget dygtig dame i nordsjælland der er sindsyg dygtig til netop den type problemer.

 

Gå ind på www.pimpernels.dk og læs mere. Ja hun koster en del. Men hun er alle pengene værd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor i landet er det nu du holder til ? Bare sådan ca.

 

For der eren meget dygtig dame i nordsjælland der er sindsyg dygtig til netop den type problemer.

 

Gå ind på www.pimpernels.dk og læs mere. Ja hun koster en del. Men hun er alle pengene værd.

 

Jeg bor på sjælland (ringsted) og hvis der findes en på denne ø som er fantastisk dygtig til dette, så kører jeg gerne fra den ene ende af ø'en til den anden :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor i landet er det nu du holder til ? Bare sådan ca.

 

For der eren meget dygtig dame i nordsjælland der er sindsyg dygtig til netop den type problemer.

 

Gå ind på www.pimpernels.dk og læs mere. Ja hun koster en del. Men hun er alle pengene værd.

 

Nu har jeg læst lidt på hendes side, og jeg kan ikke helt finde ud af hvordan hun griber adfærdsændringer og træning ad. Hun skriver at hun gør det på hundens principper, ved at behandle den som en anden hund ville behandle den, hvad betyder det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske, hvis han vidste at han ALTID havde sin mad/ben i fred, ville han ikke f¢le helt så stor trang til at forsvare andre ting?

 

Jamen, det har han skam. kattene har jo lært at de ikke skal komme i nærheden af ham når han spiser...

Men at han så også reagere når de bare går forbi ham, det har jeg det lidt svært med....

 

Vores hus er heller ikke indrettet således at man rigtig kan dele dyrene op, desværre. Vi har stort set en stue uden værelser, og en førstesal med et soveværelse og et toilet.

 

Vi har dog en gang, hvor jeg evt. kan servere mad og ben for ham.

 

Dette er jo en ny situation for os, han har aldrig været sådan overfor kattene før. Det er opstået i forbindelse med at vi er gået over til at lave hjemmelavet mad til ham, denne mad er han utrolig glad for og vil derfor ikke dele.

Men denne "vil ikke dele" mentalitet har han så bragt videre over til mange af hans andre ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Nu har jeg læst lidt på hendes side, og jeg kan ikke helt finde ud af hvordan hun griber adfærdsændringer og træning ad. Hun skriver at hun gør det på hundens principper, ved at behandle den som en anden hund ville behandle den, hvad betyder det?

 

Du kan læse hendes artikler fra politihundeforeningens blad på hendes HP. der er flere gode.

Hun er meget ops på de signaler som hunde sender og gør mod hinanden. Hun er væsentligt mere kropslig end andre jeg har mødt . Og hun bruger for så vidt det er muligt ikke godbídder til at rose hundene med. Undeligt i manges øjne, men hun er også speciel på flere områder.

 

Hun lærte bla, mig hvordan man kan bruge hundens auditive signale( knurren) til at stoppe den i den forehavende.

Og nej vi lærte ikke at gø.

 

Vi stillede en varm leverpostej på gulvet og så var det ned på alle 4. Stående henover maden skulle vi brumme blidt hvis vores hunde viste for stor interesse for postejen. Vedblev hunden at vise interesse for postejen så skulle denne knurren langsomt optrappes indtil at hunde nsatte sig ned og lod til at være ligeglad. Derefter fik den ros for at være rolig.

 

Dette var lige det eksempeljeg kunne komme på som for mig er indbegrebet af komunikation med min hund. Og det skal lige siges at da vi var oppe hos Marianne Bløndal så var det 4 Rottweilers vi havde med og ikke ham den lille Tex som jeg har nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han ved ikke at har fred, han ved at han får fred, ved at forsvare, det er ikke helt det samme. Det betyder at han altid er klar til at forsvare, og nok aldrig helt afslappet når han spiser. Hvad med sådan et sammenklappeligt stofbur? Det fylder ikke meget, og kan være hans "hule" når der skal slappes af medmad eller godbider, og du kan holde ¢je med kattene uden at skulle stresse over om han måske en dag virkelig markerer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan læse hendes artikler fra politihundeforeningens blad på hendes HP. der er flere gode.

Hun er meget ops på de signaler som hunde sender og gør mod hinanden. Hun er væsentligt mere kropslig end andre jeg har mødt . Og hun bruger for så vidt det er muligt ikke godbídder til at rose hundene med. Undeligt i manges øjne, men hun er også speciel på flere områder.

 

Hun lærte bla, mig hvordan man kan bruge hundens auditive signale( knurren) til at stoppe den i den forehavende.

Og nej vi lærte ikke at gø.

 

Vi stillede en varm leverpostej på gulvet og så var det ned på alle 4. Stående henover maden skulle vi brumme blidt hvis vores hunde viste for stor interesse for postejen. Vedblev hunden at vise interesse for postejen så skulle denne knurren langsomt optrappes indtil at hunde nsatte sig ned og lod til at være ligeglad. Derefter fik den ros for at være rolig.

 

Dette var lige det eksempeljeg kunne komme på som for mig er indbegrebet af komunikation med min hund. Og det skal lige siges at da vi var oppe hos Marianne Bløndal så var det 4 Rottweilers vi havde med og ikke ham den lille Tex som jeg har nu.

 

Ok, jeg kan godt se det med at kommunikere så hunden forstår det. Lidt lige som at jeg ikke skælder Baldur ud, jeg stivner bare i hele kroppen, præcis som han selv ville gøre for at advare om at, hvis du ikke retter ind lige her og nu, så bliver jeg rigtig sur :evil:

Dette virker forresten utroligt godt :blink:

 

Jeg har dog lige talt med hende i telefonen, og jeg tror desværre at hende og jeg ligger så langt fra hinanden i vores måde at se vores hunde på, at vi nok ikke vil få noget produktivt ud af at tale sammen :cry:

 

Hun mente dog at hans opførsel var fuldstændig naturlig, og at han bare skulle have sin mad og legetøj steder hvor kattene ikke kunne komme til ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han ved ikke at har fred, han ved at han får fred, ved at forsvare, det er ikke helt det samme. Det betyder at han altid er klar til at forsvare, og nok aldrig helt afslappet når han spiser. Hvad med sådan et sammenklappeligt stofbur? Det fylder ikke meget, og kan være hans "hule" når der skal slappes af medmad eller godbider, og du kan holde ¢je med kattene uden at skulle stresse over om han måske en dag virkelig markerer.

 

Hvor er det bare godt skrevet og forklaret, og hvor har du dog ret :5up:

 

Jeg tror, at jeg fremover vil give ham hans mad og kødben i gangen, som er det eneste sted der kan lukkes af, så han virkelig kan føle at han har sine ting i fred :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Ok, jeg kan godt se det med at kommunikere så hunden forstår det. Lidt lige som at jeg ikke skælder Baldur ud, jeg stivner bare i hele kroppen, præcis som han selv ville gøre for at advare om at, hvis du ikke retter ind lige her og nu, så bliver jeg rigtig sur :evil:

Dette virker forresten utroligt godt :blink:

 

Lige præcis.

 

Jeg har dog lige talt med hende i telefonen, og jeg tror desværre at hende og jeg ligger så langt fra hinanden i vores måde at se vores hunde på, at vi nok ikke vil få noget produktivt ud af at tale sammen

 

Hun mente dog at hans opførsel var fuldstændig naturlig, og at han bare skulle have sin mad og legetøj steder hvor kattene ikke kunne komme til ham.

 

Ja hun kan være "speciel" men dejligt at du lige fik et godt råd. Så må vi håbe det vil virke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Ja, og endnu en gang tak for henvisningen, hun kendte dog ingen priceman, og jeg kunne ikke huske om jeg vidste hvad du hed i virkeligheden :blink:

 

Aj det navn kender hun nok heller ikke. Og det er et par år siden vi var der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...