Hop til indhold

Lidt for nysgerrig hvalp....


Gæst anja mosevangen
 Share

Recommended Posts

Gæst anja mosevangen

Hej...

 

Ja vi har så fået vores hvalp her for en uge siden, og tror da nok lige på¨at hun er faldet til!!!! :)

Hun bider i alt hvad hun kan komme til. hopper op i sofaen, sengen og hvad ved jeg....

 

Vi prøver at sige nej diva når hun gør det hun helst ikke skulle, har også prøvet metoden med at lokke hende væk og aktivere hende med noget andet eller den med at tage det forbudte ud af munden og så give hende hendes eget legetøj. men men men uanset hvad så bider hun bare løs som det passer hende!!!!!

 

Hvad gør vi forkert???????

 

det sidste nye hun har fundet på i dag, er stakkels to misser, lige så snart hun ser dem ja så løber hun efter dem og bider dem (sikkert kun i leg, men misserne miaver meget og kan slet ikke være i fred for hende.)

 

Håber nogle vil svare hurtigt, vi vil så nødigt til at ryde huset for alt inventar og de stakkels misser... de skal jo også bo her!!!!

 

vi roser hende med glad stemme når hun bider i noget af alt hendes legetøj og gør noget godt. godbidder gider hun ikke rigtigt, så vi har gjort meget ud af det med glad og sur stemme. for at hun kunne se hvornår det er noget godt og skidt hun laver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Har du prøvet med hjemmelavede kød-godbidder?

 

Det er naturligt at hun smager på alt, pas på hun ikke kommer til at hedde nej :)

 

skær evt lidt ned på hendes måltider og brug de lækre hjemmelavede kød-godbidder, jeg ved ikke hvad du bruger, kan ikke huske du har svaret på det :)

 

Har i indlært nej og ja? ellers forstår hun det ikke :)

 

Afledning er min nr et, og så har jeg brugt tyggepinde meget, som jeg holder, jeg har siddet med med benene overkors på gulvet og med hvalpen i skødet og med en tyggepind i hånden og den anden ende i hvalpens mund, det ender som regel i ro og afslappethed :)

 

Jeres ro/opkørthed virker afsmittende på hvalpen og en masse sur stemme vil måske også virke imod hensigten :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Og iøvrigt har i Konger og Leoer forresten?

 

De er to aktiveringsredskaber der er gode synes jeg :)

 

Kongen kan i fylde med leverpostej og putte i fryseren, og så give hvalpen, det kan hun få lang tid til at gå med, og det hidser ikke op :)

 

Leoen er også god, der skal bittesmå godbidder i som falder ud ved at hun ruller rundt med den :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anja mosevangen

hej...

 

det går bedre med diva og misserne!! hun har ikke brugt dem som tyggeben i dag. :lol:

 

vi har lidt forskellige godbidder, nogle med grøntsager nogle med tørret fisk, dem er hun blevet rigtig glade for. så er vi begyndt at lufte hende med snor på så hun ikke bare kan løbe rundt som det passer hende og derved jagte katte som det passer hende. det går bedre.

 

vi har ikke indøvet nej og ja. hvordan gør vi det?????

 

vi siger ikkke konstant nej til hende. men når vi gør det husker vi altid at rose hende når hun så gør det rigtige, feks løber hen og tykker i hendes eget legetøj.

 

prøver at aflede hende så godt vi kan. vi har en konge og en aktiveringsbold til at putte godbidder og foder i. det har ikke fungeret så godt før i dag da hun ikke rigtig har villet spise. prøvede med leverpostej men hun blev utålmodig da hun ikke kunne få det ud, og gik fra den. men vil prøve det med at fryse den ned.

er jo villig til at prøve alt, hun skal jo have det godt og vi vil kun det aller bedste!!!

:D:D

 

Har ikke tænkt på det med at hun kommer til at hedde nej, men det tror jeg nu nok ikke hun tror, hun lystrer fint hendes navn, hun er blevet kaldt det siden 4 ugers alderen.

 

men vil da prøve det med at indøve nej og ja, det virker jo meget fornuftigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
hej...

 

det går bedre med diva og misserne!! hun har ikke brugt dem som tyggeben i dag. :lol:

 

vi har lidt forskellige godbidder, nogle med grøntsager nogle med tørret fisk, dem er hun blevet rigtig glade for. så er vi begyndt at lufte hende med snor på så hun ikke bare kan løbe rundt som det passer hende og derved jagte katte som det passer hende. det går bedre.

 

vi har ikke indøvet nej og ja. hvordan gør vi det?????

 

vi siger ikkke konstant nej til hende. men når vi gør det husker vi altid at rose hende når hun så gør det rigtige, feks løber hen og tykker i hendes eget legetøj.

 

prøver at aflede hende så godt vi kan. vi har en konge og en aktiveringsbold til at putte godbidder og foder i. det har ikke fungeret så godt før i dag da hun ikke rigtig har villet spise. prøvede med leverpostej men hun blev utålmodig da hun ikke kunne få det ud, og gik fra den. men vil prøve det med at fryse den ned.

er jo villig til at prøve alt, hun skal jo have det godt og vi vil kun det aller bedste!!!

:D:D

 

Har ikke tænkt på det med at hun kommer til at hedde nej, men det tror jeg nu nok ikke hun tror, hun lystrer fint hendes navn, hun er blevet kaldt det siden 4 ugers alderen.

 

men vil da prøve det med at indøve nej og ja, det virker jo meget fornuftigt.

 

Jamen det er fornuftigt !!

 

Du kan fx gøre det som grisehandleren lærer Kvik øvelsen med tyskeren og danskeren, her er danskeren ja og tyskeren er nej :)

 

Det skal gøres positivt og tålmodigt :)

 

Man skal ikke bruge nej hele tiden, afledning eller ignoring er bedre i de situationer man kan, mange af de ting hvalpe gør holder de op med :)

 

Bestil gerne Lone grevas Hvalpen på dit bibliotek, og måske fx christina Bruuns Hundeliv og hvrdagstræning og Anders Hallgrens Forstår du din hund, de kan reserveres :)

 

Navnet indlæres godt og gerne igen og igen ved at man gover lækre godbidder lige i det man siger navnet, igen og igen, det samme med indkaldsordet :)

 

Så får hvalpen smagen af navnet/indkaldsordet når du kalder :)

 

Vær altid positiv når din hund kontakter dig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ligeså vigtigt det er at give hvalpen aktiviteter, er det, at lære den at slappe af.

 

Et bud på hvordan man kan gøres det er: Sæt dig på et tæppe med hvalpen i snor. Lad være med at sige noget til hvalpen, hvis den kæmper for at komme videre men vælg et tidspunkt hvor den ikke er alt for livlig, til at begynde med. Stryg den langs kroppen med nogle meget langsomme bevægelser. Dine hænder må gerne hvile lidt tungt på hvalpen.

 

Når du fornemmer at hun bliver afslappet kan du begynde at sætte et signal på: f.eks. "rooooliiiiig", sagt i et lavt stemmeleje og langsomt.

 

Så kan du senere løfte læberne til side, så du kan se tænderne og nulre hendes poter, sprede poterne ud så kløerne skubbes frem, tage fat i ørerne, nulre dem lidt, kigge ned i dem osv. På den måde lærer hun også at det er behageligt at blive "gået igennem".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anja mosevangen

Tak for rådene.

 

det er heller ikke fordi hun er en besværlig hvalp, hun er jo dejlig og garanteret ligesom alle andre hvalpe. vi er bare bange for at få en vanskelig hund som bider i alt og er umulig, dem har vi set alt for mange eksempler på, og sådan vil vi ikke ende.

 

det er vel også nemmere at forebygge end at lave en vane om senere hen???

 

vi har trænet lidt ja nej i aften, men der skal godt nok en portion tålmodighed til, hun er godt nok ikke meget for at lade den være når jeg siger nej. men vi træner videre i morgen.

rom blev jo heller ikke bygget på en dag!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Tak for rådene.

 

det er heller ikke fordi hun er en besværlig hvalp, hun er jo dejlig og garanteret ligesom alle andre hvalpe. vi er bare bange for at få en vanskelig hund som bider i alt og er umulig, dem har vi set alt for mange eksempler på, og sådan vil vi ikke ende.

 

det er vel også nemmere at forebygge end at lave en vane om senere hen???

 

vi har trænet lidt ja nej i aften, men der skal godt nok en portion tålmodighed til, hun er godt nok ikke meget for at lade den være når jeg siger nej. men vi træner videre i morgen.

rom blev jo heller ikke bygget på en dag!!!

 

Du må under ingen omstændigheder skælde ud, læg hånden over og vent ikke længe med at sige ja, hvis hun lige vender hovedet til siden, bare ganske lidt, så har hun forstået, men hendes alder er hukommelse ikke noget der varer mange sekunder, så sig hurtigt ja :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Prøv at være i nutiden med hende, tænk på hygge og tillid, lad fremtiden være,

det vigtigste er at hun er munter, veltilfreds har tillid til jer, og lærer alenehjemme stille og roligt :)

 

Med hvalpe skal man skynde sig langsomt, så går det stærkest :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anja mosevangen

Ok men der går heller ikke lang tid før jeg siger ja, men vi øver igen i morgen. det skal jo ikke bare være træning hele tiden.

 

vi laver også mange hygge ting med hende, og hun virker rigtig glad osv. bare en rigtig bisse. men hun logrer meget med halen når hun kommer hen til os elller vi kalder på hende. hun søger også tit kontakt.

 

vi har aldrig lagt så meget på gulvet og kravlet rundt som vi gør nu alle tre :lol::lol:

 

Men det er lidt svært at overse hende når hun bider så hårdt i kattene eller i min 3½ årige datter, hun har jo skarpe tænder den lille diva.

og hun bider rigtig meget i lige præcis den mindste killing og min datter.

 

Har det noget med rangorden at gøre eller er det bare leg fra hendes side??

 

Min datter bliver jo ked af det når hun bider hende, hun er ellers rigtig glad for hende og de hygger sig bare meget sammen.

 

men vi træner videre på ja nej osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ok men der går heller ikke lang tid før jeg siger ja, men vi øver igen i morgen. det skal jo ikke bare være træning hele tiden.

 

vi laver også mange hygge ting med hende, og hun virker rigtig glad osv. bare en rigtig bisse. men hun logrer meget med halen når hun kommer hen til os elller vi kalder på hende. hun søger også tit kontakt.

 

vi har aldrig lagt så meget på gulvet og kravlet rundt som vi gør nu alle tre :lol::lol:

 

Men det er lidt svært at overse hende når hun bider så hårdt i kattene eller i min 3½ årige datter, hun har jo skarpe tænder den lille diva.

og hun bider rigtig meget i lige præcis den mindste killing og min datter.

 

Har det noget med rangorden at gøre eller er det bare leg fra hendes side??

 

Min datter bliver jo ked af det når hun bider hende, hun er ellers rigtig glad for hende og de hygger sig bare meget sammen.

 

men vi træner videre på ja nej osv.

 

Det har intet med rangorden at gøre og hvalpen har ikke nogen negativ dagsorden, små børn og hvalpe er ikke nogen god blanding og det er ikke deres skyld, barnet forstår ikke reglerne og hvorfor hvalpen bidder og hvalpen bidder som den ville gøre det på dens hundefamilie, så ingen skyldige der, men det kræver meget af de voksne, for ingen af dem skal have skæld ud eller gør noget forkert :)

 

Sådan er hvalpe!

 

Jeg vidste ikke tror jeg at i havde så lille et barn :)

 

Lone Greva skriver en del om børn/hunde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anja mosevangen

hun er meget moden af sin alder vores datter og hun er utrolig forstående over for hunden at hun ikke må hidse hende op osv lege vilde lege.

i dag har hun ikke bidt hende kun hoppet en del op af hende, så håber det bliver bedre.

har mange hold venner der har mindre børn og hundehvalpe samtidig.

og det er gået fint, de har haft rigtig meget glæde af at vokse op sammen, og knyttet et meget tæt bånd.

 

vi skælder ikke ud men når hun bider clara eller hopper op af hende, er vi nødt til at gribe ind, for ellers bliver det værre og værre kan vi se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
hun er meget moden af sin alder vores datter og hun er utrolig forstående over for hunden at hun ikke må hidse hende op osv lege vilde lege.

i dag har hun ikke bidt hende kun hoppet en del op af hende, så håber det bliver bedre.

har mange hold venner der har mindre børn og hundehvalpe samtidig.

og det er gået fint, de har haft rigtig meget glæde af at vokse op sammen, og knyttet et meget tæt bånd.

 

vi skælder ikke ud men når hun bider clara eller hopper op af hende, er vi nødt til at gribe ind, for ellers bliver det værre og værre kan vi se.

 

 

Når hun er så lille kan man ikke forvente at hun skal kunne huske det :)

 

I kan aflede hvalpe fra pigen, prøv at gøre det på en positiv måde :)

 

Hvalpen vil bide efter alle hurtige bevægelser :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst anja mosevangen

hej vil bare lige skrive at der er blevet meget bedre. hun bider ikke sådan efter vores datter.

Katten er hun også blevet bedre til men det går stadig meget ud over den lille killing.

Han kan ikke rigtig sætte sig på plads over for hende.

 

hun er blevet rigtig god til en tre fire tricks. vores datter på tre kan få hende til at rulle rundt haha det hygger de sig vældig med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anja mosevangen

øv øv øv

 

så måtte jeg så afsted og have stivkrampevaccination i forgårs pluds pencilin. diva bed mig i øret da vi trænede på gulvet.

heldigvis var det mig og ikke vores datter det gik ud over. kan man godt nok ikke sige noget til hende når hun bider????

 

altså det med nej går ok når det er ting hun ikke må tage osv. men ikke hvis hun vil bide i os eller kattene.

 

er der ikke et eller andet man kan gøre med hende noget man kan sige eller????

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun ved formentlig ikke hvor mange kræfter der ligger bag hendes ivrig-i-leg-bid. Det skal hun lære.

En anden hund ville stikke i hyl, hvis det gør ondt, så det er hvad I skal gøre. Råb:"AVAVAV!" eller kom med et lille skrig, jeg tror hun vil give slip af ren forbløffelse!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej!

Jeg har startet en anden "tråd" op herinde omkring hvordan man gør hvalpen rolig... Så min kæreste og jeg er meget i samme båd som jer... :?

Vi er fuldstændige nybegyndere med vores Spif...og har fået mange gode råd her inde synes jeg.

Jeg ville bare fortælle jer at vi også har en lille hund der hænger i bukseben, bider og har lidt for meget energi i rumpetten efter mit temprament... Det går mig noget på... :x

Jeg kan allerbedst lide ham når han er helt rolig og jeg kan sidde og nusse ham... :D

Så jeg glæder mig til at starte til hvalpetræning med ham, så vi kan få lær ham nogen ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun ved formentlig ikke hvor mange kræfter der ligger bag hendes ivrig-i-leg-bid. Det skal hun lære.

En anden hund ville stikke i hyl, hvis det gør ondt, så det er hvad I skal gøre. Råb:"AVAVAV!" eller kom med et lille skrig, jeg tror hun vil give slip af ren forbløffelse!

 

Min kæreste har sagt det der hyl og av i en høj tone flere gange nu, men jeg synes bare at Spif ignorere det og måske nærmere tror at det er leg....Men vi vil da fortsat forsøge med det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal være et meget skingert "hyl" Jeg plejer bare at sige aw. Hurtigt men meget skingert.

 

Okay... :wink:

Jeg ville egentlig også gerne høre om hvornår hvalpen ikke er hvalp mere, aldersmæssigt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal være et meget skingert "hyl" Jeg plejer bare at sige aw. Hurtigt men meget skingert.

 

Okay... :wink:

Jeg ville egentlig også gerne høre om hvornår hvalpen ikke er hvalp mere, aldersmæssigt?

 

En hund af din hunds størrelse er først komplet udlviklet omkring 2 år tror jeg... Måske 3 :? Men den går jo over til at blive teenager og unghund. omkring de 7 måneder

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hun ved formentlig ikke hvor mange kræfter der ligger bag hendes ivrig-i-leg-bid. Det skal hun lære.

En anden hund ville stikke i hyl, hvis det gør ondt, så det er hvad I skal gøre. Råb:"AVAVAV!" eller kom med et lille skrig, jeg tror hun vil give slip af ren forbløffelse!

 

Min kæreste har sagt det der hyl og av i en høj tone flere gange nu, men jeg synes bare at Spif ignorere det og måske nærmere tror at det er leg....Men vi vil da fortsat forsøge med det...

 

Jamen det skal bare være en spontan høj lyd, ikke skæld ud eller noget bare som et spontant AV, eller ihh eller hvad der nu passer til en, man skal mene det :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...