Hop til indhold

Afvænnes med at bide. (langt)


Gæst mille07
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

 

Jeg søger et rigtig godt og brugbart råd til hvordan vi bedst opdrager vores hvalp til ikke at bide. Hun bider udelukkende i leg, men hun må jo ikke bide alligevel.

 

Hun er meget legesyg og glad, og hun bider som sagt kun i leg, og vi vil gerne lære hende at man godt kan lege uden at skulle bide, men jeg synes også det er synd, at irettesætte hende konstant når hun leger. Så får man da hurtigt ødelagt livsglæden og legeglæden. Eller hvad?

 

Indtil nu har vi sagt nej og fy så nøjagtigt vi kan, lige når hun sætter tænderne i, men det virker ikke ret godt. Eller jo, det virker et øjeblik, så gør hun det igen. Vi prøver at lyde meget som om vi faktisk mener det, og hun forstår det også godt i situationen, men der sker bare ingen fremskridt. Hun bider nøjagtig ligeså meget nu, som for 3 uger siden.

 

Jeg vil IKKE ud i at slå hende, som jeg ellers har fået foreslået, som "det eneste der virker". Jeg er villig til næsten hvad som helst, men jeg vil ikke slå min hvalp.

 

Jeg ved godt 3 uger er kort tid for en ung hvalp, men jeg kunne godt have tænkt mig, at der var sket bare en smule fremskridt.

 

Noget andet er, at hvis jeg skælder hende ud, fordi hun bider i gulvtæppet el. lign, så (i mine øjne) opfatter hun det som leg eller motivation til at lege.

Hun ligger sig ned på forparten med bagdelen i vejret og så logrer hun med halen og gør. Fuldstændig som når jeg ellers leger med hende (med hendes legetøj).

Jeg kan ikke regne ud om det er en form for dæmpende adfærd/usikkerhed eller om hun virkelig opfatter det som leg. Det der især gør mig i tvivl er, at hun gør, når jeg skælder hende ud.

Når jeg skælder hende ud, så siger jeg bare nej eller fy i en bestemt tone. Jeg prøver altid at gøre kort proces, så hun ikke opfatter mig som værende sur på hende/utilfreds generelt, men kun i situationen.

 

Jeg har ligeledes prøvet at sige nej/fy bestemt og så efterfølgende give hende sit legetøj, som hun må bide i, og så opmuntre hende til leg med legetøjet, som en slags afledning/ros for at lege med legetøjet. Er jeg helt galt på den?

 

Jeg vil gerne have et godt råd eller nogle tips til, hvordan man opdrager i sådan en situation, for hun må jo gerne lege.

 

Hjælp! Hvad gør I andre?

 

Hun har været så nem til alt andet, renlighedstræning, alene-hjemme-træning, sove-i-sin-egen-kurv-og-ikke-i sengen-træning.

Selvfølgelig kan hun ikke tingene der til hudløshed endnu, men hun gør hele tiden fremskridt. Og det har virket ved at rose, rose og atter rose, deraf forsøget med at give legetøj.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa.

 

Jeg søger et rigtig godt og brugbart råd til hvordan vi bedst opdrager vores hvalp til ikke at bide. Hun bider udelukkende i leg, men hun må jo ikke bide alligevel.

 

Hun er meget legesyg og glad, og hun bider som sagt kun i leg, og vi vil gerne lære hende at man godt kan lege uden at skulle bide, men jeg synes også det er synd, at irettesætte hende konstant når hun leger. Så får man da hurtigt ødelagt livsglæden og legeglæden. Eller hvad?

 

Indtil nu har vi sagt nej og fy så nøjagtigt vi kan, lige når hun sætter tænderne i, men det virker ikke ret godt. Eller jo, det virker et øjeblik, så gør hun det igen. Vi prøver at lyde meget som om vi faktisk mener det, og hun forstår det også godt i situationen, men der sker bare ingen fremskridt. Hun bider nøjagtig ligeså meget nu, som for 3 uger siden.

 

Jeg vil IKKE ud i at slå hende, som jeg ellers har fået foreslået, som "det eneste der virker". Jeg er villig til næsten hvad som helst, men jeg vil ikke slå min hvalp.

 

Jeg ved godt 3 uger er kort tid for en ung hvalp, men jeg kunne godt have tænkt mig, at der var sket bare en smule fremskridt.

 

Noget andet er, at hvis jeg skælder hende ud, fordi hun bider i gulvtæppet el. lign, så (i mine øjne) opfatter hun det som leg eller motivation til at lege.

Hun ligger sig ned på forparten med bagdelen i vejret og så logrer hun med halen og gør. Fuldstændig som når jeg ellers leger med hende (med hendes legetøj).

Jeg kan ikke regne ud om det er en form for dæmpende adfærd/usikkerhed eller om hun virkelig opfatter det som leg. Det der især gør mig i tvivl er, at hun gør, når jeg skælder hende ud.

Når jeg skælder hende ud, så siger jeg bare nej eller fy i en bestemt tone. Jeg prøver altid at gøre kort proces, så hun ikke opfatter mig som værende sur på hende/utilfreds generelt, men kun i situationen.

 

Jeg har ligeledes prøvet at sige nej/fy bestemt og så efterfølgende give hende sit legetøj, som hun må bide i, og så opmuntre hende til leg med legetøjet, som en slags afledning/ros for at lege med legetøjet. Er jeg helt galt på den?

 

Jeg vil gerne have et godt råd eller nogle tips til, hvordan man opdrager i sådan en situation, for hun må jo gerne lege.

 

Hjælp! Hvad gør I andre?

 

Hun har været så nem til alt andet, renlighedstræning, alene-hjemme-træning, sove-i-sin-egen-kurv-og-ikke-i sengen-træning.

Selvfølgelig kan hun ikke tingene der til hudløshed endnu, men hun gør hele tiden fremskridt. Og det har virket ved at rose, rose og atter rose, deraf forsøget med at give legetøj.

 

1. Du kan lige så godt give op mht bidningena055.gif Jeg tror alle hvalpe bider uhæmmet når de er små, og leger. - Jeg var ved at blive sindssyg da Loke var lille med de skarpe møgtænder a045.gif - Æh, hun er da bette hvalp, ikke??

 

- Og lige meget hvad folk siger - bliv ALDRIG fysisk overfor hunden - godt du tager afstand fra det! k010.gif

 

Det der med at blive fjollet når du skælder ud, er ikke for at lege - som du selv er inde på, er det noget med at blive usikker, tror jeg - jeg kender ikke den præcise årsag, men ved med sikkerhed at det ikke er for at ville lege d025.gif

 

:D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo hun er en bette hvalp. Hun er 12 uger.

 

Ok, så med andre ord skal jeg bare væbne mig med tålmodighed? Det har jeg heldigivs også masser af.

 

Men griber vi det rigtig an? Er det sådan vi bare skal fortsætte? Så går det op for hende en dag?

 

Er det rigtigt eller forkert det med at stikke hende noget legetøj?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Aldrig slå!

 

Og jeg er også imod skæld ud, og det er hun også, hun viser at hun bliver usikker, så jeg tror du har ret, hun bruger det som dæmpende signal :)

 

Har du lært hende nej-ja , hvad de to ord betyder med nej/ja øvelser?

 

For ellers kan hun ikke forstå det :)

 

En hvalp smager på verden med munden og det er helt naturligt :)

 

Du kan aflede med legetøjet, bruge legetøj, tyggepinde og godbidder :)

 

Hvis det er i hænder kan du stikke i et hyl, lade hånden være død, så er den ikke spændende mere, eller aflede, eller vende dig om, eller..... :lol:

 

Noget virker på nogen og ikke på andre :lol:

 

Jeg vil gerne anbefale dig Lone Grevas bøger, og Christina Bruuns bog Hundeliv og hverdagstræning :)

Og anders Hallgrens Forstår du din hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh ja det tror jeg vist vi alle kan huske! Alle hvalpe tygger som besatte af og til, og gerne i en hånd..

 

Med Bitten hjalp det kun at trække hånden til sig og ignorere hende - men med Dolph har det været super effektivt at stikke i et kort, skarpt og højt hyl.. Imiterede det han gav når Bitten blev for hård i legen..

Dét virkede :)

Og så en masse tålmodighed, hvis man sørger for at afbryde hver gang så går det i sig selv igen efterhånden har jeg erfaret..

 

Men som de andre siger - så er det bare en så naturlig hvalpadfærd ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo hun er en bette hvalp. Hun er 12 uger.

 

Ok, så med andre ord skal jeg bare væbne mig med tålmodighed? Det har jeg heldigivs også masser af.

 

Men griber vi det rigtig an? Er det sådan vi bare skal fortsætte? Så går det op for hende en dag?

 

Er det rigtigt eller forkert det med at stikke hende noget legetøj?

 

12 uger, stakkel, så har I længe endnu, hihi :D

 

Den der med at sige PIIIIV er altid god, men kan ikke sige den hjalp hos os desværre...

 

Altså, du siger NEJ, og så giver hende legetøj? Hun skal i hvert fald ikke forbinde det med hinanden :) Det er nok bedre at aflede når hun gør noget hun ikke må, og der er det jo kanon med legetøj...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jo hun er en bette hvalp. Hun er 12 uger.

 

Ok, så med andre ord skal jeg bare væbne mig med tålmodighed? Det har jeg heldigivs også masser af.

 

Men griber vi det rigtig an? Er det sådan vi bare skal fortsætte? Så går det op for hende en dag?

 

Er det rigtigt eller forkert det med at stikke hende noget legetøj?

 

12 uger, stakkel, så har I længe endnu, hihi :D

 

Den der med at sige PIIIIV er altid god, men kan ikke sige den hjalp hos os desværre...

 

Altså, du siger NEJ, og så giver hende legetøj? Hun skal i hvert fald ikke forbinde det med hinanden :) Det er nok bedre at aflede når hun gør noget hun ikke må, og der er det jo kanon med legetøj...

 

Et indlært nej kan bruges :)

 

Hvalpen husker ikke mange sekunder, derfor kan man godt give et tilbud om legetøj (alternativ) kort tid efter :)

 

Men jeg ville også aflede når jeg kunne :)

 

Hvapleadfærden hører op, moderen og resten er flokken ville være evigt tålmodige, tæver er fantastiske, også når hvalpene bliver større, den der med at de holder dem nede og rusker og alt den slags passer ikke, så er der noget galt med tæven.

 

Så tålmodighed er en dyd :D

Link til indlæg
Del på andre sites

jeres svar.

 

Ulla:

Jeg giver hende ikke legetøjet når hun bider i os. Det er mere når jeg skal aflede hende fra at bide i andre ting.

 

Så får hun nej eller fy og så kalder jeg på hende (glad stemme) og leger med hende et andet sted end "gerningsstedet". Så hun forhåbentligt kan lære at det er meget sjovere at lege med legetøjet og at jeg så er tilfreds.

 

anne-marie:

Hvordan indlærer man ja og nej? Hvad er det for nogle øvelser du omtaler?

 

Men jeg tror strategien nu bliver at sige av og ignorere.

Og så fortsætter jeg med at aflede, når hun bider i andre ting.

 

Jeg ved godt, det er helt normalt at de bider og tygger sig gennem livet den første tid. Men på et tidspunkt skal de jo lære, at det ikke går med at bide i alting og slet ikke hænder.

Link til indlæg
Del på andre sites

at holde nede og ruske og slå osv.. Det er netop det jeg heller ikke vil.

 

Jeg ønsker en hund, der stoler på mig som leder, og respekterer de regler der bliver givet. Og det tror jeg næppe en hund, der er opdraget fysisk gør.

Netop fordi det er unaturligt at gå og slå på hinanden i en hundeflok.

 

Jeg tænker også der er et barn på vej, og så skal Mille ihvertfald ikke have lært, at det er negativt at blive taget fat i, så man måske er nødt til at forsvare sig.

 

Jeg ved godt, at man ikke kan gardere sig 100%, men jeg mener heller ikke det er hundens ansvar, hvis barnet har fået lov at drille den tilstrækkelig længe, og den bare ikke kan få fred.

Der er jo også forskel på om hunden advarer ved at tage fat og evt. knurre, end at den i første omgang bare skambider barnet. Det er vel heller ikke normal adfærd?

 

Men det er jo også en helt anden snak. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gode råd du har fået. Og ellers:

 

Vi købte (u)lækkert tyggestads og havde i samtlige rum, de smager nemlig meget bedre end fingre :D Hav altid en indenfor rækkevidde:)

 

Tyredillere (stinker)

Tørret kallun (stinker mere)

Kalveklove (stinker ikke)

 

De stinkende tyggeting holder heldigvis kun den stærke duft et par dage :D

(Hold dig fra røgede tyggeting, det har mave-tarmsystemet ikke godt af)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Gode råd du har fået. Og ellers:

 

Vi købte (u)lækkert tyggestads og havde i samtlige rum, de smager nemlig meget bedre end fingre :D Hav altid en indenfor rækkevidde:)

 

Tyredillere (stinker)

Tørret kallun (stinker mere)

Kalveklove (stinker ikke)

 

De stinkende tyggeting holder heldigvis kun den stærke duft et par dage :D

(Hold dig fra røgede tyggeting, det har mave-tarmsystemet ikke godt af)

 

Ja, det holder hurtigt op med at lugte, faktisk ligge vores tyredimser på mit klædeskab og så klipper jeg af en sjælden gang hvor de så får et stykke :)

 

Jeg har brugt det meget, og tænderne klør jo...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
jeres svar.

 

Ulla:

Jeg giver hende ikke legetøjet når hun bider i os. Det er mere når jeg skal aflede hende fra at bide i andre ting.

 

Så får hun nej eller fy og så kalder jeg på hende (glad stemme) og leger med hende et andet sted end "gerningsstedet". Så hun forhåbentligt kan lære at det er meget sjovere at lege med legetøjet og at jeg så er tilfreds.

 

anne-marie:

Hvordan indlærer man ja og nej? Hvad er det for nogle øvelser du omtaler?

 

Men jeg tror strategien nu bliver at sige av og ignorere.

Og så fortsætter jeg med at aflede, når hun bider i andre ting.

 

Jeg ved godt, det er helt normalt at de bider og tygger sig gennem livet den første tid. Men på et tidspunkt skal de jo lære, at det ikke går med at bide i alting og slet ikke hænder.

 

Hvis du har set matador så ved du hvordan, det kan gøres som med tysker og dansker tricket som grisehandleren laver :)

 

Når hunden ved hvad nejet betyder kan du bruge det i nogle situationer :)

 

Hvis du kopier boganbefalingerne over i en mail og sender til dit bibliotek, så får du nok snart nogen af dem hjem, der er så mange ting i dem du kan bruge :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er hårdt at være hvalp hos mennesker!

 

Der er så mange unaturlige ting, som skal læres: At rense sig bestemte steder, holde sig til man får adgang til disse steder, ikke undersøge som instinktet siger man skal (smage), ikke at spise ulækre ting som sikkert er guf for en hvalp og så alle de øvrige svært forståelige menneskabte regler.

Som f.eks. at leg ikke må involvere biden.

 

Hvalp og hvalp/hund leger, som vi alle ved, blandt andet ved at bide og hunde kan tage langt hårdere bid end vores sarte hud.

Så hvalpen skal lære at kontrollere sit bid, hæmme det, og kun bide med en vis styrke. Mens den er en baby!

Svært!

 

Forskellige tiltag virker positiv forstærkende på forskelige hunde, blandt andet vil et højt PIIIV gøre et stort indtryk på nogle hvalpe og blot virke ansporende på andre.

 

Det eneste sikre jeg kan komme i tanke om er imidlertid dette piiv og derefter STRAKS forlade hvalpen.

 

En anden ting er, at i denne bidehæmning indlæringdperiode bør man overhovedet ikke lege lege som involverer ruske/træk eller andet "vildt bidearbejde" da disse lege er afhængig af et HÅRDT bid. Og dermed modarbejder man sig selv.

 

Når du ved, din hvalp er en situation hvor den lige om lidt vil bide i jer eller i møbler etc. så adspred den med noget andet. F.eks. en beholder med guf i, lidt guffer på gulvet eller lignende så hvalpen vælger bid fra på eget initiativ.

Dog SKAL bidehæmninger læres uanset hvad. Hvis hvalpen aldrig oplever bidesituationen, lærer den ikke hæmningen!

 

En tredje ting at være opmærksom på er, at hvalpe i den alder ikke er kælne. Så påduttet kæleri vil medføre legebiden fra hvalpen.

Hvalpen kan måske klare to - tre strøg nedad kropen og vil herefter typisk blive fanget af hændernes bevægelser og begynde at lege i stedet :)

 

Som en sidste udvej kan du prøve at skylle hænderne i eddike eller det produkt, som man køber til at afholde hundene fra at bide i forbindinger, det smager bittert.

 

Møbler og andre ting som hvalpen ike må bide i kan påsmøres det same.Nogle gange virker det - andre gange ikke. Men det er et forsøg værd i stedet for alle disse konflikter.

 

Prøv i øvrigt, det er sundt for alle hundeejere, at tælle dagens "nej" hhv "ja" for at se hvad hvalpen hører flest af :)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeres svar.

 

Ulla:

Jeg giver hende ikke legetøjet når hun bider i os. Det er mere når jeg skal aflede hende fra at bide i andre ting.

 

Så får hun nej eller fy og så kalder jeg på hende (glad stemme) og leger med hende et andet sted end "gerningsstedet". Så hun forhåbentligt kan lære at det er meget sjovere at lege med legetøjet og at jeg så er tilfreds.

 

anne-marie:

Hvordan indlærer man ja og nej? Hvad er det for nogle øvelser du omtaler?

 

Men jeg tror strategien nu bliver at sige av og ignorere.

Og så fortsætter jeg med at aflede, når hun bider i andre ting.

 

Jeg ved godt, det er helt normalt at de bider og tygger sig gennem livet den første tid. Men på et tidspunkt skal de jo lære, at det ikke går med at bide i alting og slet ikke hænder.

 

Indlæring af "nej" står indgående beskrevet i Lone Greva´s "Familiehunden" på side 157-158. Der er også andre rigtig gode øvelser, f.eks. om næsearbejde og find legetøjet.

Den bog er næsten min bibel :lol: Nem at læse og varm og god.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...