Hop til indhold

Er blevet urenlig..

Gæst mille07
 Share

Recommended Posts

Gæst mille07

:confused: :confused:

Mille som altid har været renlig, er pludselig blevet urenlig om natten, og kun om natten. Om dagen er der ingen problemer.

Nu prøver jeg at forklare lidt grundigt omkring Mille.

Mille er 1½ år, og har ikke før haft problemer med renlighed. Hun er ikke så forfærdelig meget alene hjemme om dagen, da jeg endnu er på barsel. Hun har dog ingen problemer med at være alene hjemme. Når hun er alene, så ødelægger hun ingenting og holder sig fint indtil hun bliver lukket ud. Det gælder også de få gange, hvor hun rent faktisk har været alene hjemme længe. Hun har køkken og gang for sig selv, når hun er alene og fri adgang til resten af huset når vi er hjemme.

Om natten har hun ligeledes køkken og gang. Hun kommer ikke ovenpå, hvor soveværelset ligger. Det gjorde hun som lille hvalp lige da vi fik hende, pga tryghed, men der var ingen problemer med at flytte hende ned om natten. Hun hverken piver, hyler og har hidtil ikke været urenlig om natten. Hun har nu sovet nedenunder 1 år. Hun kommer ikke ovenpå pga trapperne. Hun har aldrig nogensinde frivilligt gået på trapperne. Ellers var hun også velkommen ovenpå.

Da jeg fødte tog hun det enormt pænt og Mille og vores datter leger godt sammen nu og har faktisk meget ud af hinanden. De laver meget trække-lege med Milles legetøj (Det er den eneste leg vores datter kan endnu med Mille). Mille er forsigtig omkring hende og finder sig ellers i alt, hvad hun gør ved hende. Selvfølgelig har Mille "helle" i sin kurv og vi forhindrer alt, hvad der gør ondt på Mille. (træk i halen og pelsen, prikken i øjne og at hun sætter sig ovenpå Mille). Men ellers må hun (for) Mille gerne bore ansigtet ned i pelsen, lægge hovedet på Milles krop, ae, køre fingrene gennem Milles lange pels, og røre ved ørerne. Alt der her siger Mille ikke noget til, og hverken går eller reagerer på det. Så det regner vi med er helt ok for Mille.

Mille er altid velkommen når vi leger med vores datter, både på gulvet og i sofaen. Vi har altid haft meget med i vores overvejelser, at Mille ikke skulle føle sig skubbet ud i kulden, når jeg havde født. Og der har heller ingen problemer været. Nu har vores datter jo været her sammen med Mille i et år, og tingene har kørt fint, så tror ikke det er her problemet egentligt ligger. Alligevel nævner jeg alt det her med vores datter, da I måske kan se nogle ting jeg/vi ikke kan.

Men nu indenfor de sidste ca 2 mdr er Mille altså begyndt at blive urenlig om natten.

Vi har forsøgt at lukke hende ud i haven midt på natten ca. Vi har holdt hende inde hele aftenen, for at være sikker på, at hun kommer af med alt, hvad hun skal lige inden sengetid. Vi har ignoreret og vi har skældt ud. Vi har gået en lang tur med hende sent, lige inden sengetid. LIge lidt hælper det.

Vi er nået frem til nu at det ikke er problemer med at kunne holde sig i den periode, også fordi, hun fint holder sig om dagen, men at det handler om noget Mille er utilfreds med.

Der er ikke sket store ændringer i Mille hverdag. Tværtimod har jeg faktisk fået mere Mille-og-kun-mille-tid nu hvor vores datter er startet i dagpleje og jeg stadig ikke er begyndt på arbejde. Det har ikke hjulpet. Min mand har arbejdet rigtig meget i en periode på ca. en måned, hvor han ikke så hverken os eller mille ret meget i løbet af en dag, men den periode er ovre nu. Der kunne jeg godt mærke på Mille, at hun var forvirret. Hun plejer nemlig at geare lidt op, på det tidspunkt, hvor han kommer hjem, og det gjorde hun også i den periode, men han kom bare ikke hjem der, før flere timer senere. Men det gør han altså igen nu.

Mille bliver sagt hej til og leget med ligeså meget som før når min mand kommer hjem. Så her burde hun heller ikke føle sig glemt. Det skal lige nævnes at Mille er rigtig rigtig rigtig meget "fars-hund", og at vi har tænkt om det kunne være i protest over at de ikke så hinanden så meget i den periode. Det gør de igen nu, men problemet fortsætter altså.

Det blev lidt langt, men jeg håber virkelig at I kan hjælpe os med problemet, da det bare ikke er holdbart i længden det her. Vi skiller os under ingen omstændigheder af med Mille, sådan skal det ikke forståes, men det er bare træls det her. :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SophieDeluxe

Hej :)

Jeg følger lige med i din tråd her, for vi har fået nøjagtig samme problem.

Min kæreste har også været meget væk fra hjemme i et stykke tid,

men efter i søndags er han begyndt at være her mere.

Det resulterede i at Baby, vores pekingeser på 1år, er blevet urenlig

og laver på gulvet i stuen, selv lige efter hun har været ude.

Vi har snakket med to dyrlæger, som har spurgt til forandringer i hjemmet.

Den ene mente vi skulle putte en ting i stikkontakten der udskiller feromoner, ligesom hvalpemor gør - for at de små føler tryghed.

Den anden snakkede om at regulere hunden kost yderligere.

Skrive ned hvornår og hvor meget hun får og hvornår hun kommer ud.

Så man er sikker på hun når at fordøje det mad hun spiser, inden hun skal ud. Vi kører på 5timers intervaller om dagen og 8 timer om natten, som har virket fint indtil videre, men nu er det kørt helt af sporet.

Der blev også nævnt noget om løbetid, der kan gøre hunde små-kulrede,

men jeg ved ikke hvor relevant det er for jer.

Som sagt, jeg følger lige lidt med, da vi også har brug for et rigtig godt råd!

Sofie :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mille07

Tak for jeres svar.

Mht foder, så kan vi ikke justere mere i det. Milles foder står fremme hele tiden (tørkost) og hun regulerer selv. Mille er meget aktiv og hun er meget slank og hun spiser sparsomt, derfor har hun sit foder fremme hele tiden. Det har vi hele tiden gjort, fordi mille selv er god til at styre det, og efter en sludder ved dyrlægen, hvor vi spurgte til det, fordi vi var trætte af kommentarer om at mille var alt for tynd og at det var synd, blev vi bekræftet i at mille bare skal have fri adgag til sit foder. (desuden syntes dyrlægen ikke hun var for tynd, han synes tværtimod det var dejligt at se en hund, der ikke var overvægtig for en gangs skyld, men det er en anden historie ;-)).

Mht. løbetid, så er det ikke aktuelt lige nu ihvertfald. Så det burde heller ikke være det der spøger. Men godt forslag!

Vi har godt nok næsten lige haft Mille til årlig undersøgelse, hvor hun var i topform, men der havde vi selvfølgelig heller ikke problemet. Der kan jo godt være opstået noget siden hen. Må jeg spørge hvad der var i vejen med din hund Gryn? Og havde den andre symptomer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun kan være syg.

Både sukkersyge, blærebetændelse og livmoderbetændelse kan give problemer med vandladningen.

Så jeg synes du skal ringe til dyrlægen. Især hvis hun har været i løbetid indenfor de sidste 3 måneder. For så kan det være livmoderbetændelse.

Prøv at tage hendes temperatur. Den skal være under 39.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville få hende undersøgt hos dyrlægen. Normalt dannes der ikke så meget urin når man sover, så måske der er noget galt. Vi havde en hund som også begyndte at tisse inde om natten, det viste sig hun var syg.

God ide at få tjekket om hun er syg MEN Petrine bliver også urenlig hvis der er for meget ballade i dagligdagen, det kan være alt fra gæster (så laver hun høm på deres hovedpude STRAKS de står op) til manden er håbløs og jeg er nødt til at skælde ud :oops: til håndværker kommer og invaderer hendes hjem.

En baby ville gøre Petrine urenlig med det vums - er baby begyndt at kravle? gå? tale? (sorry, aner intet om babyer, er bare ret sikker på at det er babys 'skyld') Har I flyttet om? Har I haft gæster der skulle beundre baby og glemte at beundre hund?

Uanset så håber jeg det lykkes at få hende renlig igen, hos Petrine hjælper det med intens kontakt og stille underholdning (tanke-spil og søge-leg).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Assist4dogs
God ide at få tjekket om hun er syg MEN Petrine bliver også urenlig hvis der er for meget ballade i dagligdagen, det kan være alt fra gæster (så laver hun høm på deres hovedpude STRAKS de står op) til manden er håbløs og jeg er nødt til at skælde ud :oops: til håndværker kommer og invaderer hendes hjem.

En baby ville gøre Petrine urenlig med det vums - er baby begyndt at kravle? gå? tale? (sorry, aner intet om babyer, er bare ret sikker på at det er babys 'skyld') Har I flyttet om? Har I haft gæster der skulle beundre baby og glemte at beundre hund?

Uanset så håber jeg det lykkes at få hende renlig igen, hos Petrine hjælper det med intens kontakt og stille underholdning (tanke-spil og søge-leg).

Jeg giver Petrine helt ret... en baby er en stor omvældning for hunden også selv om man ikke rigtig ligger mærke til ændret adfærd ellers.

Det at du har gået hjemmet kan også være grunden...

Jeg ville prøve at lave renlighed træning igen, som hvis det var en hvalp... Hvilket jo også betyder ture ud om natten.

Lig evt. mærke til hvor meget hun drikker om aften og natten... meget vand = meget urin :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites