Hop til indhold

Hundemassage og fysioterapi


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Er der nogle af jer der har læst bogen "Hundemassage og fysioterapi" af Alexandra Mauring og Gunter M. Lutsch?

 

Jeg stod og kiggede på den inde i baghandelen og den så god ud, med udstrækningsøvelser og tip til massage. Jeg tænkte at nogle af tingene kunne være rigtig gode til Dumle, men ville lige høre herinde om den er noget ved først :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg købte den for et stykke tid siden, men har endnu ikke kunne tage mig sammen til at få brugt den. Ved ikke helt hvorfor. Om den ikke tiltaler mig, eller om det ikke var helt det jeg forventede, da jeg købte den over nettet. Det kan være jeg skal se i den igen, så jeg kan komme med et ordentligt svar (i stedet for bare at være indlægsjæger, på vej mod det næste niveau i H-F hierakiet :blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke lade den stå alene.

 

Her mener jeg, at et kort kursus i fysiologi og massage ikke ville være af vejen.

 

Den springer meget let henover risikoen ved at begynde deres udstrækningsøvelser uden kendskab til fysiologien og jeg synes mange af deres udstrækningsøvelser går lige på grænsen til hvad uerfarne mennesker skal give sig i kast med.

 

Massageøvelser kommer ikke så dybt ned, så man kan pille ved noget man ikke skal, så de er for så vidt ok.

 

Der findes dog bedre og mere dybdegående massage og udstrækningsbøger på markedet, men de er på engelsk og kræver et vist niveau.

Dog tror jeg, at Linda Tellington-Jones' bog om T-Touch er oversat til dansk - om hun kommer ind på faren ved overforstrækning, aner jeg ikke. Jeg har kun læst hendes bog om heste.

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke lade den stå alene.

 

Her mener jeg, at et kort kursus i fysiologi og massage ikke ville være af vejen.

 

Den springer meget let henover risikoen ved at begynde deres udstrækningsøvelser uden kendskab til fysiologien og jeg synes mange af deres udstrækningsøvelser går lige på grænsen til hvad uerfarne mennesker skal give sig i kast med.

 

Massageøvelser kommer ikke så dybt ned, så man kan pille ved noget man ikke skal, så de er for så vidt ok.

 

Der findes dog bedre og mere dybdegående massage og udstrækningsbøger på markedet, men de er på engelsk og kræver et vist niveau.

Dog tror jeg, at Linda Tellington-Jones' bog om T-Touch er oversat til dansk - om hun kommer ind på faren ved overforstrækning, aner jeg ikke. Jeg har kun læst hendes bog om heste.

 

MVH

Wivian.

 

Tak for svar :5up:

 

Så køber jeg den er det altså kun massage delen jeg kan forsøge mig med.

 

Jeg læser gerne på engelsk sp hvis du har nogle gode du vil anbefale så bare kom med dem :5up:

 

Jeg vil jo helst ikke der går noget galt ved det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogle af jer der har læst bogen "Hundemassage og fysioterapi" af Alexandra Mauring og Gunter M. Lutsch?

 

Jeg stod og kiggede på den inde i baghandelen og den så god ud, med udstrækningsøvelser og tip til massage. Jeg tænkte at nogle af tingene kunne være rigtig gode til Dumle, men ville lige høre herinde om den er noget ved først :-D

 

 

Den har vi og Herr flick synes det er en god lille bog... :blink:

man bliver jo ikke massør eller noget af at læse den, men tanken om at man kan nusningen til noget lidt mere konstruktivt fik mig til at købe den i sin tid :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst freya3010
Er der nogle af jer der har læst bogen "Hundemassage og fysioterapi" af Alexandra Mauring og Gunter M. Lutsch?

 

Jeg stod og kiggede på den inde i baghandelen og den så god ud, med udstrækningsøvelser og tip til massage. Jeg tænkte at nogle af tingene kunne være rigtig gode til Dumle, men ville lige høre herinde om den er noget ved først :-D

 

Jeg har ikke læst bogen.. men tak for tippet om at den findes på markedet... måske man liiige skulle tage et nærmere kig på den... om ik andet så synes jeg at det er fantastisk samværd med sin hund at lave lidt massage.. det knytter bånd...:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar :5up:

 

Så køber jeg den er det altså kun massage delen jeg kan forsøge mig med.

 

Jeg læser gerne på engelsk sp hvis du har nogle gode du vil anbefale så bare kom med dem :5up:

 

Jeg vil jo helst ikke der går noget galt ved det.

 

Denne er meget grundig og man lærer en masse om muskler og deres placering:

 

http://www.crosskeysbooks.com/product_info.php?cPath=5_67&products_id=752

 

 

Denne har jeg også, men jeg har ikke nærlæst den voldsomt, men ved første øjekast virker den mere dybegående end den danske:

 

http://www.crosskeysbooks.com/product_info.php?cPath=5_67&products_id=545

 

Og beklager det sene svar :oops: Jeg havde glemt det.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne er meget grundig og man lærer en masse om muskler og deres placering:

 

http://www.crosskeysbooks.com/product_info.php?cPath=5_67&products_id=752

 

 

Denne har jeg også, men jeg har ikke nærlæst den voldsomt, men ved første øjekast virker den mere dybegående end den danske:

 

http://www.crosskeysbooks.com/product_info.php?cPath=5_67&products_id=545

 

Og beklager det sene svar :oops: Jeg havde glemt det.

 

MVH

Wivian

 

Det er helt iorden. Tak for svar :5up:

 

Det lyder da spændende at lære om musklers placering o.l. det var også lidt det jeg ved første øjekast syntes der var lidt mangel på i den anden. Det vil jo være dejligt at vide hvad man roder med inden man går igang :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...
Gæst Samanta

Super indlæg. Har tænkt på det, da jeg kender mange som giver deres heste massage. Og det hjælper virkelig på dem.

 

Mener jeg har set et par bøger på biblioteket omkring det. Ville egentlig gerne igang. Er der noget der har prøvet det? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke bøger fik du købt?

 

Og var de noget værd?

 

Ej havde helt smidt det ud af hovedet igen :( Jeg har ikke fået købt nogle, men når vi lige er kommet på plads igen vil jeg da kigge på nogle af de anbefalede bøger. Jeg har egentligt bare forsøgt mig frem med massage, så det er ikke rigtig blevet massage, mere nus, men Dumle nyder det nu :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Samanta
Ej havde helt smidt det ud af hovedet igen :( Jeg har ikke fået købt nogle, men når vi lige er kommet på plads igen vil jeg da kigge på nogle af de anbefalede bøger. Jeg har egentligt bare forsøgt mig frem med massage, så det er ikke rigtig blevet massage, mere nus, men Dumle nyder det nu :lol:

 

 

Må jeg spørge ind til hvordan du gør? Eller vil gøre :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar :5up:

 

Så køber jeg den er det altså kun massage delen jeg kan forsøge mig med.

 

Jeg læser gerne på engelsk sp hvis du har nogle gode du vil anbefale så bare kom med dem :5up:

 

Jeg vil jo helst ikke der går noget galt ved det.

 

Du kan købe bøger/dvd med Tellingstons metoder her, hendes metoder er verdensberømte og skulle være rigtig gode.

 

http://www.ttouch.com/shop/index.php?categoryID=87

 

Jeg har forsøgt mig lidt med Baldur, men må indrømme at jeg ikke kommet så langt, at jeg kan sige om det virker :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Samanta
Jamen jeg nusser egentligt bare lidt hårdere end normalt. Jeg tør ikke begive mig igang med det helt store når jeg ikke ved noget om det, men når vi hygge masserer er det bare lidt hårdere nusning fra nakke til skulder, fra albue til fod osv.

 

Okay troede du bare kunne de fif hehe :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Hvis man vil massere sin hund kan man mes fordel kigge lidt på dette billede.

 

Det er en generel oversigt over hvor og hvordan muaklern ligger i/på hunden.

 

Hvis man mærker efter ( og hunden ikke er for fed) kan man faktisk mærke hvordan musklerne løber.

 

Det eneste jeg vil fraråde er at massere hen over et led. Det kan være mere smertefuldt end godt er og så gider hunden nok ikke det mere.

 

[ATTACH]15111[/ATTACH]

 

De hvide områder på billedet er senestrøg. Dvs at muskulaturen umidelbart er dækket af brede sener. Det er ingen hindring for at massere. Det føles bare lidt mere hårdt end en muskel.

 

Masser på langs af musklerne med rimeligt tryk. ( Det skal stadig være rart for hunden).

Hold øje med hunden og se efter "trækninger" omkring det område du masserer. Det kan fortælle om der er en smule ømhed. Det er dog ikke grund til at stoppe, men blot grund til af være lidt mere forsigtig.

20 -30 gange blødt henover et ømt sted er faktisk bedre end får gange hårdt.

 

Massér ikke i en spændt muskel.

 

De bedste muskler at "øve" sig på er de store på bagbenet. De er nemme at finde og nemme at komme til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg nusser egentligt bare lidt hårdere end normalt. Jeg tør ikke begive mig igang med det helt store når jeg ikke ved noget om det, men når vi hygge masserer er det bare lidt hårdere nusning fra nakke til skulder, fra albue til fod osv.

 

Al berøring af den art kan kaldes massage og er godt:5up:

 

Du skal ikke være så bekymret, så længe du respekterer Dumles sigen fra, så kan du på ingen måde skade ham:5up: heller ikke ved udstrækning:-D

 

 

Man skal være direkte voldelig for at skade sin hund, med de bare hænder og der er ingen af os jo:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Al berøring af den art kan kaldes massage og er godt:5up:

 

Du skal ikke være så bekymret, så længe du respekterer Dumles sigen fra, så kan du på ingen måde skade ham:5up: heller ikke ved udstrækning:-D

 

 

Man skal være direkte voldelig for at skade sin hund, med de bare hænder og der er ingen af os jo:-D

 

Okay. Dejligt at vide. Jamen han ser også ud til at nyde det når jeg gør det. Han sidder som regel med halvt lukkede øjne imens. Når han så lægger sig ned tager vi lårmusklen og jeg er egentligt overrasket over hvor godt han finder sig i det og hvor meget han nyder det. Sidste gang var han endda ved at falde i søvn mens han sad op :shock::lol:

 

I starten ville han slet ikke have sådan en rolig berøring, det var ligesom om han blev rastløs af det, men til sidst blev det altså bare som med børstning sådan en "det skal du altså" ting og så faldt han til ro og begyndte at nyde det :-D

 

Jeg kan også se fra Priceman's tegning at jeg ikke har været helt forkert på den :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. Dejligt at vide. Jamen han ser også ud til at nyde det når jeg gør det. Han sidder som regel med halvt lukkede øjne imens. Når han så lægger sig ned tager vi lårmusklen og jeg er egentligt overrasket over hvor godt han finder sig i det og hvor meget han nyder det. Sidste gang var han endda ved at falde i søvn mens han sad op :shock::lol:

 

I starten ville han slet ikke have sådan en rolig berøring, det var ligesom om han blev rastløs af det, men til sidst blev det altså bare som med børstning sådan en "det skal du altså" ting og så faldt han til ro og begyndte at nyde det :-D

 

Jeg kan også se fra Priceman's tegning at jeg ikke har været helt forkert på den :lol:

 

Det lyder som om i har gang i en lækker massage:5up:

 

Din beskrivelse af hvordan Dumle nyder det er nøjagtig som at se vores hunde:-D

 

Og det gode er at man bliver bedre og bedre til det:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Det lyder som om i har gang i en lækker massage:5up:

 

Din beskrivelse af hvordan Dumle nyder det er nøjagtig som at se vores hunde:-D

 

Og det gode er at man bliver bedre og bedre til det:-D

 

Ja og det ender med at hundene selv kommer hen og sætter sig med ryggen til og "kræver" en behandling. Og det er sgu dejligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...