Hop til indhold

Sygdomme?


Gæst Chaddin
 Share

Recommended Posts

Gæst Chaddin

Hej, jeg har set mange steder i artikler osv at berner sennen hunde meget tit ikke lever ret lang tid :( er det rigtigt at de meget ofte ikke lever mere end 6 til 7 aar? Hmm jeg har godt fat paa alt det med kraeft og HD osv men mavedrejning? hvad er det? og er der virkelig saa mange bernere der mister livet som saa unge hunde? :( Jeg ville blive meget glad hvis der var nogen der ville hjaelpe mig lidt med at forstaa alt det her. Fordi jeg synes virkelig det lyder groft :(

 

PS undskyld hvis min tekst er underlig skrevet men mit tastatur gider ikk at skrive de 3 danske bogstaver. altsaa nu kan jeg jo ikk vise hvad det er for nogle men jeg gaar ud fra at i ved hvad jeg snakker om :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Chaddin :-)

 

Ja, gennemsnitslevealderen er ikke den bedste for berneren.

 

Men dermed ikke sagt, at der ikke er mange der bliver gamle, 10+.

 

En god del opdrættere arbejder en del for at forbedre gennemsnitslevealderen, som desværre ikke er så høj grundet kræften kan angribe i en ung alder - og det trækker jo ned. Man har også sat et projekt igang på KVL, som Dansk Berner Sennen Klub finansierer, hvor man så vidt jeg har forstået prøver at finde frem til en DNA-test bl.a. Det var også her, man fandt ud af at gennemsnitslevealderen for berneren i DK er lidt over 7 år.

 

Angående mavedrejning, så er det en "spøjs" fætter. Jeg har hørt, at man har lavet nogle studier der har vist, at det især er hunde, som både har en lang ryg og dyb brystkasse, der rammes (har ingen dokumentation herfor, det var mundtligt). Derudover afhænger det også af miljø, dermed ment hvornår hunden spiser ift. hvornår den motioneres - og hvor god kondi den har. Hvis du kigger i denne her tråd: http://www.hunde-forum.dk/grand-danois/6713-mavedrejning-en-gd-ejers-storste-frygt.html så står der en del nyttigt i forhold til denne problematik.

 

Hvis du går ind på Dansk Berner Sennen Klubs hjemmeside kan du finde en del materialer, hvoraf nogle også kan findes her i berner-forumet, og så er der også en "Still Going Strong"-liste, hvor folk, der ville, har tilmeldt deres berner, som er over 9 år :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...