Hop til indhold

Hvordan styrker man en nervøs/forsigtig hund?


Gæst Loke
 Share

Recommended Posts

Jeg har efterhånden fundet ud af at Loke er en smule nervøs anlagt. Han har altid været lidt forsigtig, men aldrig nervøs - det synes jeg han er nu.

 

Er der nogle super tricks til at gøre ham stærkere, altså mere rolig. Han er knap 9 mdr. og labrador :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke var en meget underdanig og bekymret hund, da jeg fik hende. Og hun kunne SLET ikke tage irettesættelser som ung. Og hun smed sig altid totalt på ryggen foran alle andre hunde.

 

Og så snart der var noget unormalt hjemme eller ude i verden, så rejste hun børster og skældte ud.

 

Nu skriver du ikke præcis hvad Lokes problem er, men generelt kan det styrke selvtilliden at være god til noget. Det gælder både for hunde og for mennesker.

Så det gælder om at arbejde med hans stærke sider. Hvis han ligner Silke lidt, så vil Loke også elske at optræde med kunster. Det kan være almindelig lydighed eller små tricks, som at finde lige netop MORS vante i en bunke af fremmede vanter. Eller at rydde op ved at samle ting op fra gulvet og aflevere. Eller hjælpe med at tømme vaskemaskinen..

 

Uanset hvad han lærer, så er det selvfølgelig til begejstret klappen og højlydt ros.

 

Kan hans bekymring i øjeblikket have noget med fyrværkeri at gøre? For så kan det hjælpe altid af have radioen kørende, -også når han er alene. Og når I går tur, så må du totalt ignorere fyrværkeriet. Endelig ikke noget ynk eller "beroligelse". Vis, at DU ikke er bange, og at du ikke bekymrer dig om lydene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Hvad går det ud på?

 

Du skal styrke hans selvtillid :)

 

Du skal bruge bløde metoder, ikke skælde ud, kun rose ved ønsket adfærd, evt kan et roligt indlært nej bruges :)

 

Prøv at være rolig, tal roligt, vær rolig, sørg for at han kan være helt tryg ved dig og hjemmet :)

 

Du skal lave ting med ham som bliver en succes for ham :)

 

hvad laver i sammen?

 

Får han fodersøg, bærer ting for dig?

 

 

 

Du kan læse mere i fx Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning, Lone Greva, Familiehunden :)

 

 

Er det fyrværkeriet?

 

Det kan godt give sådan en urolig utryghed?

 

Baldrian kan evt berolige, og måske skal du have kontakt med dyrlægen og få noget stesolid og evt osse plegasil inden nytårsaften?

 

Giv aldrig plegasil uden stesolid :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad går det ud på?

Det er sådan noget med at han er farer sammen hvis jeg taber/smider noget, flytter sig meget hurtigt hvis han ligger foran en dør jeg skal til at åbne, som om jeg vil smække den ind i ham hvis han ikke skynder sig.

 

Du skal styrke hans selvtillid :)

 

Du skal bruge bløde metoder, ikke skælde ud, kun rose ved ønsket adfærd, evt kan et roligt indlært nej bruges :)

 

Det gør jeg også.

 

Prøv at være rolig, tal roligt, vær rolig, sørg for at han kan være helt tryg ved dig og hjemmet :)

 

Det synes jeg jeg er, og han er. Bare ikke de høje lyde og omkring dørene.

 

Du skal lave ting med ham som bliver en succes for ham :)

 

hvad laver i sammen?

 

Jeg laver tricks med ham - det er han vild med, går ture, leger, træner ham i at finde forskellige ting - vi er på Earl Grey pt :D - Men det her er noget vi godt kan gøre mere, hvis det er styrkende for ham

 

Får han fodersøg, bærer ting for dig?

 

Begge dele, ja.

 

 

 

Du kan læse mere i fx Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning, Lone Greva, Familiehunden :)

 

 

Er det fyrværkeriet?

 

Det kan godt give sådan en urolig utryghed?

 

Baldrian kan evt berolige, og måske skal du have kontakt med dyrlægen og få noget stesolid og evt osse plegasil inden nytårsaften?

 

Giv aldrig plegasil uden stesolid :)

 

 

Han reagerer ikke på fyrværkeriet når vi er hjemme, kun hvis det skydes af når vi går tur, og adfærden ligger lidt længere tilbage end det, så det skyldes nok ikke det..

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Nu skriver du ikke præcis hvad Lokes problem er, men generelt kan det styrke selvtilliden at være god til noget. Det gælder både for hunde og for mennesker.

 

Er mangel på selvtillid og det at være nervøs det samme for en hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker på, om Loke er overstimuleret?

Overstimulering giver sig ofte udslag i at hunden bliver "jumpy" - bliver forskrækket over bagateller.

 

Når du beskriver ham som værende forsigtig, hvordan kommer det så til udtryk?

 

Jo mere selvtillid en hund har des mindre nervøs er den.

Nervøsitet er et udtryk for at hunden er i alarmberedskab - parat til at flygte eller handle på anden måde.

Dette behøver hunden med meget selvtillid ikke, den ved, den kan klare situationen.

Så dit spørgsmål kan som sådan godt besvares med et ja

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu lå jeg lige og tænkte over det hele her til morgen - og jeg har haft en ret turbulent periode de sidste par måneder, og mit humør har kørt op og ned - ikke fordi jeg har skældt ud på Loke eller noget, men jeg har ikke haft samme overskud som jeg plejer - jeg tænker at det godt kan have noget med hans nervøsitet at gøre.

 

Jeg tænker på, om Loke er overstimuleret?

Overstimulering giver sig ofte udslag i at hunden bliver "jumpy" - bliver forskrækket over bagateller.

 

Nej jeg tror bestemt ikke han er overstimuleret, - han hælder mere mod understimuleret hvis noget. Dermed ikke sagt at han er det, - men lige pt laver jeg for lidt med ham.

 

Når du beskriver ham som værende forsigtig, hvordan kommer det så til udtryk?

 

Det er svært at forklare... Hmm.. Nej han er egentlig ikke forsigtig - nærmere.. en stille hund? Hehe, altså han var en af de "små" i flokken - så sådan en hund.

 

Jo mere selvtillid en hund har des mindre nervøs er den.

Nervøsitet er et udtryk for at hunden er i alarmberedskab - parat til at flygte eller handle på anden måde.

Dette behøver hunden med meget selvtillid ikke, den ved, den kan klare situationen.

Så dit spørgsmål kan som sådan godt besvares med et ja

 

Æv, vil da ikke have en hund der er i alarmberedskab... Det er da synd for ham. Nå, det må vi arbejde med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Nu lå jeg lige og tænkte over det hele her til morgen - og jeg har haft en ret turbulent periode de sidste par måneder, og mit humør har kørt op og ned - ikke fordi jeg har skældt ud på Loke eller noget, men jeg har ikke haft samme overskud som jeg plejer - jeg tænker at det godt kan have noget med hans nervøsitet at gøre.

 

Jeg tænker på, om Loke er overstimuleret?

Overstimulering giver sig ofte udslag i at hunden bliver "jumpy" - bliver forskrækket over bagateller.

 

Nej jeg tror bestemt ikke han er overstimuleret, - han hælder mere mod understimuleret hvis noget. Dermed ikke sagt at han er det, - men lige pt laver jeg for lidt med ham.

 

Når du beskriver ham som værende forsigtig, hvordan kommer det så til udtryk?

 

Det er svært at forklare... Hmm.. Nej han er egentlig ikke forsigtig - nærmere.. en stille hund? Hehe, altså han var en af de "små" i flokken - så sådan en hund.

 

Jo mere selvtillid en hund har des mindre nervøs er den.

Nervøsitet er et udtryk for at hunden er i alarmberedskab - parat til at flygte eller handle på anden måde.

Dette behøver hunden med meget selvtillid ikke, den ved, den kan klare situationen.

Så dit spørgsmål kan som sådan godt besvares med et ja

 

Æv, vil da ikke have en hund der er i alarmberedskab... Det er da synd for ham. Nå, det må vi arbejde med.

 

Ejers psyke og adfærd betyder meget for hunden, derfor mine ord omkring din adfærd tidligere :)

 

Jeg har også haft stress ( MEGET) engang og det påvirkede også min hund meget, det tænker vi ofte ikke på når vi står i det, men ja, jeg tror sagtens at det kan være det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...