Hop til indhold

En masse spørgsmål om BARF


Hailey
 Share

Recommended Posts

  1. Hvis en hund døjer meget med belægninger på tænderne, vil det så hjælpe at skifte fra tørkost til BARF?
  2. Han tygger ikke i ben ret længe - han knuser og æder dem! I går fik han et kalveben på ca 20 cm......det var væk i løbet af 15 min.
  3. Skal det være en bestemt type/størrelse ben?
  4. Hvilken form for frugt og grøntsager?
  5. Er det "sikkert" at fodre alle hunde med barf......også dem der ikke tygger, men sluger sin mad?
  6. Hvad skal man tilsætte? vitaminer/mineraler?
  7. Skal jeg fortsætte med at give ham glucosamin og lakseolie?
  8. Hvor meget pr dag?
  9. Hvordan kombinerer man barf og fodersøg?
  10. Hvad vil det koste pr. måned at barfe en hund på 28 kg?
  11. Hvem kan hjælp mig med at sammensætte en "menu"?

På forhånd tak :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

  • Hvis en hund døjer meget med belægninger på tænderne, vil det så hjælpe at skifte fra tørkost til BARF?

Det vil det i mange tilfælde. Belægning skyldes mange gange et for højt kulhydrat indhold i kosten og/eller manglende ”tandbørstning” fra naturens side.

Mine har alle fået pænere tænder og friskere ånde efter de er skiftet til barf

  • Han tygger ikke i ben ret længe - han knuser og æder dem! I går fik han et kalveben på ca 20 cm......det var væk i løbet af 15 min.

Flere af mine æder også ben mv. i løbet af nul-komma-fem. Min hanhund og ”hvalpen” knuser gerne lige et kyllingeben en enkelt gang og sluger det så.

  • Skal det være en bestemt type/størrelse ben?

Alle ben som ikke er rørknogler, dvs. dem som dyret går på. Undtagelse er dog fra ko/hest da disse normalt ikke kan tygges i stykker samt kylling som stadig er meget blød.

  • Hvilken form for frugt og grøntsager?

Jeg lavede en blanding af en masse slagt grønt, frugt og bær. Præcis sammensætning afhang af årstiden – dog altid undtaget dem som er giftige.

  • Er det "sikkert" at fodre alle hunde med barf......også dem der ikke tygger, men sluger sin mad?

Ja, men man kan sørge for at skære kødet ud så de ikke sluger for store klumper.

Min gamle tæve slugte engang en helt kyllingeben - det kom helt ud i den anden ende. Havde også en 6 ugers hvalp som slugte en helt kyllingelår, nøj var blev jeg bange, men der skete intet og hendes erføring var helt normal

  • Hvad skal man tilsætte? vitaminer/mineraler?

Det er en god idé synes jeg, nogle gør det ikke, min mine hunde er aktive og jeg vil gerne være sikker.

  • Skal jeg fortsætte med at give ham glucosamin og lakseolie?

God idé :5up:

  • Hvor meget pr dag?

Ca. 2-3 % af hans idealvægt. Mine kører dog omkring 1,5 %

  • Hvordan kombinerer man barf og fodersøg?

Man kan bruge tørrede guffere, frossent hakket kød, skinketern mv. – eller fortsætte med et godt mærke tørkost. Jeg er lige begyndt at fodre en gang om dagen, så mine hunde for lidt tørkost på græsset om morgen og eftermiddagen får de lidt skinketern, pølser el.lign.

  • Hvad vil det koste pr. måned at barfe en hund på 28 kg?

Det kommer meget an på … en masse. Det er lidt små dyrt at bruge forhandlernes produkter, men ved selv at støve en masse op behøves det ikke at være dyrere end tørkost.

Jeg købte f.eks. i går 1 kg. kyllingelår til 10,-

  • Hvem kan hjælp mig med at sammensætte en "menu"?

Hvis du er interesseret kan du sende en pb med alle de relevante oplysninger omkring din hund

  • Hvad nu når de ikke kan gøre rede for hvor meget hunden får af kalk og andre mineraler? - hvordan sikre jeg så at min hund får nok/ikke for meget af disse?

Kan du gøre rede for den præcise sammensætning af din kost – eller det som dit barn er vokset op på? ;-)

Fodring behøves ikke være en videnskab, men klart man skal vide hvad man gør for ikke at undernære hunden, hvilket er specielt vigtigt for hunde i vækst.

Jeg kan anbefale interesserede – og skeptikere – til at læse http://www.naturligthundefoder.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Oscar Cairn Terriern

Jeg vil rigtig gerne BARF´e Oscar, men ved ikke om jeg tør.. Han bliver snart et år, men hvad hvis man har en hvalp, er det sikkert at BARF´e hvalpe? Men når Oscar skal have voksenfoder vil jeg begynde at BARF´e :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var dybt bekymret da vi begyndte at barfe Petrine, var overbevist om at det var farligt og muligvis ikke for små hunde, jeg kan kun sige: PRØV det :-D madtid er nu dagens absolutte højdepunkt, vi er nødt til at fodre på u-faste tidspunkter, da hun ellers tæller sekunder til madtid, det har ikke været særligt farligt (jo, hun tog på i starten til vi ramte den rigtige mængde og avs hun kan bide hårdt nu)

 

Vil klart barfe alle fremtidige hunde og hvalpe - der er garanteret nogen som ikke har godt af det, men synes absolut det er værd at afprøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var dybt bekymret da vi begyndte at barfe Petrine, var overbevist om at det var farligt og muligvis ikke for små hunde, jeg kan kun sige: PRØV det :-D madtid er nu dagens absolutte højdepunkt, vi er nødt til at fodre på u-faste tidspunkter, da hun ellers tæller sekunder til madtid, det har ikke været særligt farligt (jo, hun tog på i starten til vi ramte den rigtige mængde og avs hun kan bide hårdt nu)

 

Vil klart barfe alle fremtidige hunde og hvalpe - der er garanteret nogen som ikke har godt af det, men synes absolut det er værd at afprøve.

 

Det vil nu ikke ændre noget for min hund, da mad i forvejen er dagens højdepunkt - uanset hvad der bliver serveret. Hvis han bliver mere madglad, så ender det med at han selv åbner køleskab og fryser :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Hvis en hund døjer meget med belægninger på tænderne, vil det så hjælpe at skifte fra tørkost til BARF?

Det vil det i mange tilfælde. Belægning skyldes mange gange et for højt kulhydrat indhold i kosten og/eller manglende ”tandbørstning” fra naturens side.

Mine har alle fået pænere tænder og friskere ånde efter de er skiftet til barf

 

  • Han tygger ikke i ben ret længe - han knuser og æder dem! I går fik han et kalveben på ca 20 cm......det var væk i løbet af 15 min.

Flere af mine æder også ben mv. i løbet af nul-komma-fem. Min hanhund og ”hvalpen” knuser gerne lige et kyllingeben en enkelt gang og sluger det så.

 

  • Skal det være en bestemt type/størrelse ben?

Alle ben som ikke er rørknogler, dvs. dem som dyret går på. Undtagelse er dog fra ko/hest da disse normalt ikke kan tygges i stykker samt kylling som stadig er meget blød.

 

  • Hvilken form for frugt og grøntsager?

Jeg lavede en blanding af en masse slagt grønt, frugt og bær. Præcis sammensætning afhang af årstiden – dog altid undtaget dem som er giftige.

 

  • Er det "sikkert" at fodre alle hunde med barf......også dem der ikke tygger, men sluger sin mad?

Ja, men man kan sørge for at skære kødet ud så de ikke sluger for store klumper.

Min gamle tæve slugte engang en helt kyllingeben - det kom helt ud i den anden ende. Havde også en 6 ugers hvalp som slugte en helt kyllingelår, nøj var blev jeg bange, men der skete intet og hendes erføring var helt normal

 

  • Hvad skal man tilsætte? vitaminer/mineraler?

Det er en god idé synes jeg, nogle gør det ikke, min mine hunde er aktive og jeg vil gerne være sikker.

 

  • Skal jeg fortsætte med at give ham glucosamin og lakseolie?

God idé :5up:

 

  • Hvor meget pr dag?

Ca. 2-3 % af hans idealvægt. Mine kører dog omkring 1,5 %

 

  • Hvordan kombinerer man barf og fodersøg?

Man kan bruge tørrede guffere, frossent hakket kød, skinketern mv. – eller fortsætte med et godt mærke tørkost. Jeg er lige begyndt at fodre en gang om dagen, så mine hunde for lidt tørkost på græsset om morgen og eftermiddagen får de lidt skinketern, pølser el.lign.

 

  • Hvad vil det koste pr. måned at barfe en hund på 28 kg?

Det kommer meget an på … en masse. Det er lidt små dyrt at bruge forhandlernes produkter, men ved selv at støve en masse op behøves det ikke at være dyrere end tørkost.

Jeg købte f.eks. i går 1 kg. kyllingelår til 10,-

 

  • Hvem kan hjælp mig med at sammensætte en "menu"?

Hvis du er interesseret kan du sende en pb med alle de relevante oplysninger omkring din hund

 

  • Hvad nu når de ikke kan gøre rede for hvor meget hunden får af kalk og andre mineraler? - hvordan sikre jeg så at min hund får nok/ikke for meget af disse?

Kan du gøre rede for den præcise sammensætning af din kost – eller det som dit barn er vokset op på? ;-)

 

Fodring behøves ikke være en videnskab, men klart man skal vide hvad man gør for ikke at undernære hunden, hvilket er specielt vigtigt for hunde i vækst.

 

Jeg kan anbefale interesserede – og skeptikere – til at læse www.naturligthundefoder.dk

Du har fået PB :-) Tak for info :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil nu ikke ændre noget for min hund, da mad i forvejen er dagens højdepunkt - uanset hvad der bliver serveret. Hvis han bliver mere madglad, så ender det med at han selv åbner køleskab og fryser :-)

 

Den modsatte situation er hovedårsagen til, at jeg nu forsøger BARF.

 

Nu bliver der fulgt med, når jeg laver mad klar (de tre måltider, hun indtil videre har fået), og hun begynder at spise med det samme, skålen bliver stillet ned til hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg ville klart prøve at skifte til råt og se hvordan det går mange hunde fungere rigtig godt på råt mad inkl mine egne hunde de får dog en blandning nu af råt og hjemmelavet

 

jeg ville altid give hundene et tilskud af vitaminer og mineraler da jeg ikke tror på de kan blive fundt dækket ind via kosten i de rette mængder

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

ville lige komme med en opdatering af Livas første uger på Barf. Det går over alt forventning - maden bliver spist i løbet af ingenting. Indtil videre er jeg ikke stødt på en variant hun ikke bryder sig om.

 

Og bendag .... uhadadada - det er bare sagen. I dag har hun ligget på græsplænen i solskinet og spist oksestruber - uha det er gode sager.

 

Jeg synes, at hun er blevet mere rolig (kan nu også have noget at gøre med at hun samtidig blev færdig med sin første løbetid og er blevet en smule mere voksen). Hendes pels er blevet superblød.

 

Så alt i alt - en klar succes, som vi fortsætter med

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
I dag har hun ligget på græsplænen i solskinet og spist oksestruber - uha det er gode sager.

 

Solskin:confused:

 

Hvor f.... bor du :?: Her har det regnet hele dagen :cry:

 

Min hvalp er også lige kørt over på råt og for første gang har jeg oplevet "problemer" idet hendes afføring har været løs i godt en uge.

Men gud-fader-bevar noget foder hun også fik før: skodtørkost og sauerkraut :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Piscine

Jeg har barf'et min, og er egentlig fortaler for det. Men, der kan altså være forhold hvor det ikke er så godt.

 

Bla. hvis de danner urinkrystaller (derfor jeg ikke barfer min) eller på anden vis har svage nyrer.

 

Og så gad min Maggie heller ikke spise det, og vi måtte lave rigtig mange "vi sulter hunden" dage for at å hende til at spise det.

 

Men derudover, så synes jeg det er rigtig at fodre med produkter man ved hvad er, og noget som hunden synes er sjovt at spise!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
ville lige komme med en opdatering af Livas første uger på Barf. Det går over alt forventning - maden bliver spist i løbet af ingenting. Indtil videre er jeg ikke stødt på en variant hun ikke bryder sig om.

 

Og bendag .... uhadadada - det er bare sagen. I dag har hun ligget på græsplænen i solskinet og spist oksestruber - uha det er gode sager.

 

Jeg synes, at hun er blevet mere rolig (kan nu også have noget at gøre med at hun samtidig blev færdig med sin første løbetid og er blevet en smule mere voksen). Hendes pels er blevet superblød.

 

Så alt i alt - en klar succes, som vi fortsætter med

 

 

hvor dejligt og høre at det går godt:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...