Lonny Skrevet April 25, 2009 Rapporter Share Skrevet April 25, 2009 Luna har fået 2 råde knopper på hagen, som ligner bumser, men hvis man på nogen måde kommer til at røre ved dem, så hyler hun af smerte Hun har ydermere sovet elendigt i nat, hun har vendt og drejet sig, samt småpevet lidt I dag har hun til gengæld sovet det meste af dagen og gider ikke rigtig noget Er der nogen der ved hvad det er og hvad jeg bør gøre ved det? Ps. for dem som ikke ved det, så er Luna 9 uger gammel Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bibi Besvaret April 25, 2009 Rapporter Share Besvaret April 25, 2009 Jeg har aldrig hørt hunde får bumser , mit gæt er at hun måske har stukket hovedet ind i en busk med torne , eller noget andet som kan stikke , så der sidder et par små tornespidser Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret April 25, 2009 Rapporter Share Besvaret April 25, 2009 Jeg vil tro, at det er hvalpeeksem. Det er en let hudinfektion, som nogle hvalpe får i den alder. Men det er ubehageligt, så du skal lige have en snak med dyrlægen, så du kan få noget til at tage det væk med. Måske skal hun både have piller og salve.. Det KAN blive alvorligt og brede sig til hele kroppen... Tit er der flere af hvalpene i et kuld, der har sygdommen. Så ring også til opdrætter og spørg til de andre hvalpe. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret April 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 25, 2009 Jeg vil tro, at det er hvalpeeksem. Det er en let hudinfektion, som nogle hvalpe får i den alder. Men det er ubehageligt, så du skal lige have en snak med dyrlægen, så du kan få noget til at tage det væk med. Måske skal hun både have piller og salve.. Det KAN blive alvorligt og brede sig til hele kroppen... Tit er der flere af hvalpene i et kuld, der har sygdommen. Så ring også til opdrætter og spørg til de andre hvalpe. Er det alvorligt nok til at jeg skal kontakte dyrlægen i dag, eller kan det vente til mandag? Og jeg vil da lige ringe til opdrætter og hører om der er nogen af de andre der har det. Tak :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret April 25, 2009 Rapporter Share Besvaret April 25, 2009 Er det alvorligt nok til at jeg skal kontakte dyrlægen i dag, eller kan det vente til mandag? Og jeg vil da lige ringe til opdrætter og hører om der er nogen af de andre der har det. Tak :5up: nnnnn... Det kommer jo an på, hvor plaget pigen er... Det KAN blive slemt, så hvis det begynder at brede sig eller hvis hun bliver dårligere, så må I have fat i en dyrlægevagt. Men det kan da være, at det kan vente til mandag.. --Jeg ville se tiden an. To knopper lyder ikke af så meget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret April 25, 2009 Rapporter Share Besvaret April 25, 2009 Er det alvorligt nok til at jeg skal kontakte dyrlægen i dag, eller kan det vente til mandag? Og jeg vil da lige ringe til opdrætter og hører om der er nogen af de andre der har det. Tak :5up: Det er ikke unormalt og jeg har også haft et par hunde der har haft det i større eller mindre grad. Du kan sagtens vente til på mandag. Jeg mener jeg har haft 3 hvor det på 2 af dem gik i sig selv igen ved vask med klorhexidin og påsmøring af zinksalve, mens den 3die måtte en tur forbi dyrlægen da det blev værre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret April 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 25, 2009 nnnnn... Det kommer jo an på, hvor plaget pigen er... Det KAN blive slemt, så hvis det begynder at brede sig eller hvis hun bliver dårligere, så må I have fat i en dyrlægevagt. Men det kan da være, at det kan vente til mandag.. --Jeg ville se tiden an. To knopper lyder ikke af så meget. Hun har lige leget lidt for første gang i dag, så jeg ser lige tiden an. Men jeg har allerede sagt til manden, at hvis det ikke er bedre i morgen, så skal hun altså til dr. dyr! Det er IKKE meningen at en hvalp skal sove hele dagen, hun skal rende rundt og være en pestilens, i det mindste noget af dagen :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMette09 Besvaret April 25, 2009 Rapporter Share Besvaret April 25, 2009 Luna har fået 2 råde knopper på hagen, som ligner bumser, men hvis man på nogen måde kommer til at røre ved dem, så hyler hun af smerte Hun har ydermere sovet elendigt i nat, hun har vendt og drejet sig, samt småpevet lidt I dag har hun til gengæld sovet det meste af dagen og gider ikke rigtig noget Er der nogen der ved hvad det er og hvad jeg bør gøre ved det? Ps. for dem som ikke ved det, så er Luna 9 uger gammel Jeg har aldrig hørt noget lignende.:ae:. Det lyder ikke godt. Jeg er nok ikke den rette at spørger for jeg er selv mega overvællet, men hvis jeg kommer i tanke om noget skriver jeg. Men mange gange :ae: til luna. Hvis det bliver ved synes jeg du skal gå til dyrelæge. Men vent lige og se. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMette09 Besvaret April 25, 2009 Rapporter Share Besvaret April 25, 2009 Hun har lige leget lidt for første gang i dag, så jeg ser lige tiden an. Men jeg har allerede sagt til manden, at hvis det ikke er bedre i morgen, så skal hun altså til dr. dyr! Det er IKKE meningen at en hvalp skal sove hele dagen, hun skal rende rundt og være en pestilens, i det mindste noget af dagen :blink: Lyder godt. Det inlæg overså jeg. Jeg tror jeg er træt idag. Jeg overser alting i dag:???: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret April 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 26, 2009 I dag har Luna det meget bedre, og hun har brugt hele formiddagen på at drive os alle til vanvid Jeg tager hendes så lige med op og besøger dyrlægen i morgen, bare for at blive vejet og sige hej, så kan de jo samtidig lige fortælle mig om jeg bør bestille en tid Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret April 26, 2009 Rapporter Share Besvaret April 26, 2009 Det er godt at høre, at hun har det bedre. Og ideen med lige at komme forbi dyrlægen for en hurtig vejning og for at vænne sig til klinikken er rigtig god. Det kan man næsten ikke gøre for meget i de første uger. Så er det meget sjovere at gå til dyrlæge senere i hundens liv. Men jeg er da spændt på at høre, hva dyrlægen siger i morgen. Hvordan ser de to knopper ud i dag? Er der kommet flere? Eller er de ved at forsvinde? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret April 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 26, 2009 Det er godt at høre, at hun har det bedre. Og ideen med lige at komme forbi dyrlægen for en hurtig vejning og for at vænne sig til klinikken er rigtig god. Det kan man næsten ikke gøre for meget i de første uger. Så er det meget sjovere at gå til dyrlæge senere i hundens liv. Men jeg er da spændt på at høre, hva dyrlægen siger i morgen. Hvordan ser de to knopper ud i dag? Er der kommet flere? Eller er de ved at forsvinde? Vi tager altid op og besøger dyrlægen uden at have nogen tid, som oftest én gang hver 14. dag, sådan lige for at blive vejet, få en godbid og få snuset til alle de gode dufte. Det har vi gjort med Baldur lige siden vi fik ny dyrlæge, og det vil vi forsætte med at gøre med Luna På denne måde får de en rigtig god oplevelse med dyrlægen, og der er ingen problemer de få gange de så rent faktisk skal til dyrlæge Hun har stadig de 2 samme knopper, men de er ikke nær så røde længere, og hun skriger heller ikke højlydt når man rør dem, men de er dog stadig ømme kan jeg se. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret April 26, 2009 Rapporter Share Besvaret April 26, 2009 --Hendes immunforsvar er nok ved at være stærkt nok til selv at bekæmpe infektionen.. Det kan man jo aldrig være sikker på med så unge hvalpe. --Det er den slags ting, der ALTID dukker op i week-enden.. :lol: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret April 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 26, 2009 --Hendes immunforsvar er nok ved at være stærkt nok til selv at bekæmpe infektionen.. Det kan man jo aldrig være sikker på med så unge hvalpe. --Det er den slags ting, der ALTID dukker op i week-enden.. :lol: Jep, mine hunde bliver altid syge i weekenden, eller sent om aftenen, hvor det er aller dyrest.... :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret April 26, 2009 Rapporter Share Besvaret April 26, 2009 Vi tager altid op og besøger dyrlægen uden at have nogen tid, som oftest én gang hver 14. dag, sådan lige for at blive vejet, få en godbid og få snuset til alle de gode dufte. Det har vi gjort med Baldur lige siden vi fik ny dyrlæge, og det vil vi forsætte med at gøre med Luna På denne måde får de en rigtig god oplevelse med dyrlægen, og der er ingen problemer de få gange de så rent faktisk skal til dyrlæge Jeg kan KUN sige god for den ide. I starten vejede vi jo aslan 1 gang om ugen, sp hver 14 dage og nu en gang om måneden. Han suser ind på vægten, og alt efter hvilken person der står ude ved disken vil han ud og have en godbid (der er dog en han ikke kan li, det var hende den onde, som hans mor ikke kan døje, og det hjælper jo heller ikke ligefrem på hundens fornemmelse ) Men selv efter han blev "mishandlet" da han var 3 mdr, er han ikke skeptisk for at gå derind, og det mener jeg jo kommer af at vi har været der så tit. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret April 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 26, 2009 Jeg kan KUN sige god for den ide.I starten vejede vi jo aslan 1 gang om ugen, sp hver 14 dage og nu en gang om måneden. Han suser ind på vægten, og alt efter hvilken person der står ude ved disken vil han ud og have en godbid (der er dog en han ikke kan li, det var hende den onde, som hans mor ikke kan døje, og det hjælper jo heller ikke ligefrem på hundens fornemmelse ) Men selv efter han blev "mishandlet" da han var 3 mdr, er han ikke skeptisk for at gå derind, og det mener jeg jo kommer af at vi har været der så tit. Jeg syntes også at det er en rigtig god idé og oppe hos min dyrlæge tager de sig da lige tid til at give ham en godbid og nusse ham bag ørerne når vi kommer Det var rent faktisk deres foreslag at vi gjorde sådan :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mie med Laika Besvaret April 26, 2009 Rapporter Share Besvaret April 26, 2009 Da Laika var til sin 12-ugersvaccination fandt dyrlægen en lille bums på hendes mave. Jeg fik at vide at så længe der kun var en, gjorde det ikke noget, og at det var meget normalt på hvalpes bare maver. Men hvis hun fik flere skulle jeg komme igen og få noget antibiotika til hende... Men jeg ville nok også lige smutte forbi dyrlægen - specielt når de er så ømme. Held og lykke med det - og du må endelig skrive, hvad det så var, når du har været ved dyrlægen - måske man kan lære noget :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret April 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 26, 2009 Da Laika var til sin 12-ugersvaccination fandt dyrlægen en lille bums på hendes mave. Jeg fik at vide at så længe der kun var en, gjorde det ikke noget, og at det var meget normalt på hvalpes bare maver. Men hvis hun fik flere skulle jeg komme igen og få noget antibiotika til hende...Men jeg ville nok også lige smutte forbi dyrlægen - specielt når de er så ømme. Held og lykke med det - og du må endelig skrive, hvad det så var, når du har været ved dyrlægen - måske man kan lære noget :5up: Tak for dine beroligende ord Jeg skal nok lige skrive i morgen, så I ikke skal gå og bekymre jer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst tanita Besvaret April 26, 2009 Rapporter Share Besvaret April 26, 2009 stakkels luna pige. Vi blev så kede af det i går aftes mig og Natazja da vi fik af vide hun var syg:ae: håber det bedste for i morgen stort knus Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret April 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 26, 2009 stakkels luna pige. Vi blev så kede af det i går aftes mig og Natazja da vi fik af vide hun var syg:ae: håber det bedste for i morgen stort knus Vi var rent faktisk også lidt bekymrede, fordi hun meget lidt lig hende, var meget pylret og sov hele tiden Men i dag var hun heldigvis tilbage med fuld styrke Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret April 27, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 27, 2009 Så har Luna været hos dyrlægen for første gang, og hun tog det fint Dyrlægen sagde at det var hårsækkemider. Hårsækkemider er noget alle hunde har, men hvis hundens immunforsvar svækkes, så ødelægges balancen og hunden begynder at blive generet af hårsækkemiderne. Hårsækkemider smitter ikke, da det er noget alle hunde har, og noget som kun påvirker dem hvis deres imunforsvar er nedsat af en anden årsag. Det er ganske normalt at hundehvalpes immunforsvar er svækkede, og som hun sagde, især fordi at hun lige var flyttet hjem til os, så var der jo sket så mange ting i hendes liv, og det påvirker en lille hvalp... Allergi overfor hårsækkemider kan enten være lokalt på kroppen, eller over hele kroppen. Det er ikke så slemt når det er lokalt og det vil oftest gå over af sig selv, og det er rimeligt nemt at behandle. Hvis det derimod er over hele kroppen er det straks en helt anden historie og det kan være ret alvorligt for hunden. Luna har det kun lokalt, men fordi hun er en race med tendens til at få allergi overfor hårsækkemider, så har vi besluttet at sætte hårdt ind fra starten. Hun har fået noget salve til at smøre på knupperne og så har hun noget der skal duppes i nakken (ligesom loppemiddel), og i tilfælde af at det spreder sig, så har vi fået noget med hjem som hun skal vaskes i. Vi har fravalgt alle midler med steorider i, da dette ikke er sundt for nogen hunde, og slet ikke for en hvalp. Så det er kun milde midler vi bruger, også fordi at den endnu ikke er så slemt. Men selvom det lyder voldsomt, så er dette altså mere for en sikkerhedsskyld, på grund af racens tildens til at få allergi, end det er fordi at Luna er specielt syg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret April 27, 2009 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 27, 2009 Luna har nu fået advocate i nakken, hvor hun ikke selv kan nå det, så er det bare om at holde Baldur væk... :blink: Og der er smurt Fucidin på knopperne (hvordan staver man til det, jeg syntes der ser forkert ud hver gang ), så nu må vi ser hvordan det udarter sig. Jeg ventede til hun næsten var faldet i søvn før hun fik behandlingen, og der var ingen reaktion fra hende overhovedet :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts